Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768 |
Resumo: | The article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture. |
id |
UNOESC-3_bc2bf4e2c9c4104842b1aa757d64e35f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13768 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopoliticsEpistemología de la violencia en la educación en el contexto de la biopolítica contemporáneaEpistemologia da violência na educação no contexto da biopolítica contemporâneaEpistemologiaHermenêuticaViolênciaBiopolíticaFormação de professoresEpistemologíaHermenéuticaViolenciaBiopolíticaFormación de profesoresEpistemologyHermeneuticsViolenceBiopoliticsTeacher trainingThe article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture.El artículo trata de analizar la cuestión de la violencia, desde el punto de vista de su relación con la ausencia de preocupación, en la educación, en trabajar con situaciones de conflicto. Para ello, investiga la tesis de la complementariedad entre epistemología y hermenéutica, la verdad que viene de las tradiciones y los hallazgos empíricos, como forma de tender algunos conceptos corrientes en la relación entre filosofía y educación. Además, se preocupa en descubrir como la temática de la violencia aparece y se constituye punto de referencia a las acciones educativas contemporáneamente y como es posible hacer frente a ese contexto a partir de la aproximación entre racionalidad e historicidad. Con ello, propone redimensionar la correlación de la violencia con la educación y la cultura.Com este estudo visou-se analisar a questão da violência do ponto de vista da sua relação com a ausência da preocupação, na educação, em trabalhar com situações de conflito. Para isso, investigou-se a tese da complementaridade entre epistemologia e hermenêutica, a verdade que vem das tradições e os achados empíricos, como forma de tencionar alguns conceitos correntes na relação entre filosofia e educação. Além disso, preocupou-se em descobrir como a temática da violência aparece e se constitui ponto de referência às ações educativas contemporaneamente e como é possível fazer frente a esse contexto a partir da aproximação entre racionalidade e historicidade. Com isso, propôs-se redimensionar a correlação da violência com a educação e a cultura.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1376810.18593/r.v43i2.13768Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-5822177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/13613Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Amarildo Luiz2019-11-14T20:09:25Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13768Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:09:25Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics Epistemología de la violencia en la educación en el contexto de la biopolítica contemporánea Epistemologia da violência na educação no contexto da biopolítica contemporânea |
title |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
spellingShingle |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics Trevisan, Amarildo Luiz Epistemologia Hermenêutica Violência Biopolítica Formação de professores Epistemología Hermenéutica Violencia Biopolítica Formación de profesores Epistemology Hermeneutics Violence Biopolitics Teacher training |
title_short |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
title_full |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
title_fullStr |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
title_full_unstemmed |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
title_sort |
Epistemology of violence in education in the context of contemporary biopolitics |
author |
Trevisan, Amarildo Luiz |
author_facet |
Trevisan, Amarildo Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia Hermenêutica Violência Biopolítica Formação de professores Epistemología Hermenéutica Violencia Biopolítica Formación de profesores Epistemology Hermeneutics Violence Biopolitics Teacher training |
topic |
Epistemologia Hermenêutica Violência Biopolítica Formação de professores Epistemología Hermenéutica Violencia Biopolítica Formación de profesores Epistemology Hermeneutics Violence Biopolitics Teacher training |
description |
The article aims to analyze the issue of violence, from the point of view of its relation to the absence of concern, in education, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in the relation between philosophy and education. In addition, it is concerned with discovering how the theme of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions contemporaneously and how it is possible to face this context from the approximation between rationality and historicity. With this, it proposes to re-dimension the correlation of violence with education and culture. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768 10.18593/r.v43i2.13768 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i2.13768 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13768/13613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582 Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582 Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582 Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582 Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 561-582 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530192678912 |