Higher education recent changes: limits and perspectives for a public university
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12502 |
Resumo: | The objective of this text is to discuss higher education before the recent changes in the Brazilian educational policy. It asks the following questions: Which characteristics are assumed by higher education in the current educational policies context? Which limits and perspectives are posed to the public university? The analysis is based on the historical materialism approach, using bibliographic discussion and documental analysis. Results showed that high per education has gone through significant changes since 1990, and that, assuming an operational logic, expanded the number of institutions and students, keeping the focus on economic development. It concludes by emphasizing the importance of monitoring and the political struggle for a higher education of quality. |
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Higher education recent changes: limits and perspectives for a public universityAlteraciones recientes de la enseñanza superior: límites y perspectivas para la universidad públicaAlterações recentes da educação superior: limites e perspectivas para a universidade públicaPolítica educacionalEducação superiorUniversidade públicaPolítica educativaEnseñanza superiorUniversidad públicaEducational policyHigher educationPublic universityThe objective of this text is to discuss higher education before the recent changes in the Brazilian educational policy. It asks the following questions: Which characteristics are assumed by higher education in the current educational policies context? Which limits and perspectives are posed to the public university? The analysis is based on the historical materialism approach, using bibliographic discussion and documental analysis. Results showed that high per education has gone through significant changes since 1990, and that, assuming an operational logic, expanded the number of institutions and students, keeping the focus on economic development. It concludes by emphasizing the importance of monitoring and the political struggle for a higher education of quality. El texto objetiva discutir la enseñanza superior delante a las recientes alteraciones de la política educativa brasileña. Cuestiona: ¿Qué características son asumidas por la enseñanza superior en el contexto de las actuales políticas educativas? ¿Qué límites y perspectivas están puestos para la universidad pública? El análisis se desarrolla tomando por base el abordaje materialista histórico, utilizando de discussión bibliográfica y el análisis de documentos. Entre los resultados, destaca que la enseñanza superior pasó por alteraciones significativas desde 1990, y que, asumiendo la lógica operacional, amplió la cantidad de vacantes y de instituciones, manteniéndose direccionada por el desarrollo económico. Finaliza, resaltando la importancia del acompañamiento y de la lucha política en favor de la garantía de una enseñanza superior de calidad.Com este texto objetivou-se discutir a educação superior frente às recentes alterações da política educacional brasileira. Questiona-se: que características são assumidas pela educação superior no contexto das atuais políticas educacionais? Que limites e perspectivas estão postos para a universidade pública? A análise é desenvolvida tendo por base a abordagem materialista histórica, utilizando-se de discussão bibliográfica e análise de documentos. Entre os resultados, destaca-se que a educação superior passou por alterações significativas desde 1990 e que, assumindo a lógica operacional, ampliou a quantidade de vagas e de instituições, mantendo-se direcionada pelo desenvolvimento econômico. Finaliza ressaltando a importância do acompanhamento e da luta política em prol da garantia de uma educação superior de qualidade.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1250210.18593/r.v43i1.12502Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 277-296Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 277-296Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 277-296Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 277-296Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 277-2962177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12502/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12502/13665Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCzernisz, Eliane Cleide da SilvaFreiberger, Lorena Dominique Vilela2019-11-18T17:47:21Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12502Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:47:21Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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