Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=12615&dd99=view&dd98=pb
http://hdl.handle.net/11449/114916
Resumo: This paper emerges from our research and extension courses university, from our concerns with the initial and continuous training of teachers and the Childhood Education and the early years of elementary school. We had, as a main focus, presenting aspects of some of these referrals effected towards the creation of possibilities for the collective creation of conditions to nourish all those involved in due diligence with a set of knowledge necessary for making decisions and positions on it and in pedagogical practice. Of theoretical and methodological perspective based our research, teacher training processes should meet the expression of their practical actions in order to produce new knowledge relativized, understood based on the circumstances, the social subjects and the social places of those prepare and disseminate. This understanding was responsible for the methodological choices made for the proposition and development of our research, primarily the oral history. Finally, we conclude, among other things, that the uniqueness of what is done, thought and spoken in the world of school and therefore, the practice of educational research through the narrative is full of content for the projection of new shares in favor of improved processes of teaching and learning aimed the formation and activity of teachers and the humanization of adults and children.
id UNSP_36182c6855f445bad3ec69586f602385
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114916
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professoresNarratives and teaching activity: methodological prospects and challenges for research in education and teacher trainingNarrativas docentesAtividade docenteThis paper emerges from our research and extension courses university, from our concerns with the initial and continuous training of teachers and the Childhood Education and the early years of elementary school. We had, as a main focus, presenting aspects of some of these referrals effected towards the creation of possibilities for the collective creation of conditions to nourish all those involved in due diligence with a set of knowledge necessary for making decisions and positions on it and in pedagogical practice. Of theoretical and methodological perspective based our research, teacher training processes should meet the expression of their practical actions in order to produce new knowledge relativized, understood based on the circumstances, the social subjects and the social places of those prepare and disseminate. This understanding was responsible for the methodological choices made for the proposition and development of our research, primarily the oral history. Finally, we conclude, among other things, that the uniqueness of what is done, thought and spoken in the world of school and therefore, the practice of educational research through the narrative is full of content for the projection of new shares in favor of improved processes of teaching and learning aimed the formation and activity of teachers and the humanization of adults and children.Este texto emerge de nossos percursos de pesquisa e extensão universitárias, a partir de nossas preocupações com a formação inicial e continuada de professores da e para a Educação Infantil e os anos iniciais do Ensino Fundamental. Tivemos, como intenção central, apresentar aspectos de alguns desses encaminhamentos efetivados em busca da criação de possibilidades para a construção coletiva de condições para nutrir todos os envolvidos nos processos investigativos com um conjunto de saberes necessá- rios à tomada de decisões e posicionamentos sobre a e na prática pedagógica. Da ótica teórico-metodológica que baseou nossas pesquisas, os processos formativos de professores devem ir ao encontro da expressão das suas ações práticas, a fim de se produzir um novo conhecimento relativizado, entendido com base nas circunstâncias, dos sujeitos e dos lugares sociais daqueles que o elaboram e o disseminam. Essa compreensão foi responsável pelas opções metodológicas feitas para a proposição e o desenvolvimento de nossas pesquisas, prioritariamente a História Oral. Finalmente, concluímos, dentre outros aspectos, que a singularidade do que é realizado, pensado e falado no mundo da escola e, portanto, a prática da pesquisa pedagógica pela via da narrativa é prenhe de conteúdo para projeção de novas ações em favor da melhoria dos processos de ensino e de aprendizagem dirigidos à formação e atuação docentes e à humanização plena de adultos e crianças.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Castro, Rosane Michelli de [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article81-100application/pdfhttp://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=12615&dd99=view&dd98=pbRevista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 81-100, 2014.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/114916ISSN1518-3483-2014-14-41-81-100.pdf89731775093762645702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:22:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114916Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-21T06:22:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
Narratives and teaching activity: methodological prospects and challenges for research in education and teacher training
title Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
spellingShingle Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Narrativas docentes
Atividade docente
title_short Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
title_full Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
title_fullStr Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
title_full_unstemmed Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
title_sort Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
author Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
author_facet Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
author_role author
author2 Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas docentes
Atividade docente
topic Narrativas docentes
Atividade docente
description This paper emerges from our research and extension courses university, from our concerns with the initial and continuous training of teachers and the Childhood Education and the early years of elementary school. We had, as a main focus, presenting aspects of some of these referrals effected towards the creation of possibilities for the collective creation of conditions to nourish all those involved in due diligence with a set of knowledge necessary for making decisions and positions on it and in pedagogical practice. Of theoretical and methodological perspective based our research, teacher training processes should meet the expression of their practical actions in order to produce new knowledge relativized, understood based on the circumstances, the social subjects and the social places of those prepare and disseminate. This understanding was responsible for the methodological choices made for the proposition and development of our research, primarily the oral history. Finally, we conclude, among other things, that the uniqueness of what is done, thought and spoken in the world of school and therefore, the practice of educational research through the narrative is full of content for the projection of new shares in favor of improved processes of teaching and learning aimed the formation and activity of teachers and the humanization of adults and children.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=12615&dd99=view&dd98=pb
Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 81-100, 2014.
1518-3483
http://hdl.handle.net/11449/114916
ISSN1518-3483-2014-14-41-81-100.pdf
8973177509376264
5702962982414366
url http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=12615&dd99=view&dd98=pb
http://hdl.handle.net/11449/114916
identifier_str_mv Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 81-100, 2014.
1518-3483
ISSN1518-3483-2014-14-41-81-100.pdf
8973177509376264
5702962982414366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Diálogo Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 81-100
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962394927923200