Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pezzato, João Pedro [UNESP], Osti, Andréia [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/598
http://hdl.handle.net/11449/142682
Resumo: Propose a didactic sequence to study the location for students of the 3rd grade of elementary school of a public school in Rio Claro, São Paulo, Brazil, it was the central goal of this work. In the context of reading and writing experiences, highlighting the teaching of school cartography, they were involved 58 students. In 2014, during the ten meetings in each of the two rooms, they were produced texts, pictures and sounds in different languages. The material, recorded, classified and compiled, is now part of a database for analysis. An outline of the activities carried out in this project discusses a study of the medium, is conducting a path by the spatial formation history of the city. Such experience may point the wealth of activity that integrated community school, undergraduate and graduate students and university researchers. In this sense, it highlights the importance of projects that articulate the research, teaching and extension. Academic activities that create links with other social institutions, particularly public schools, can be fruitful for teaching and research at different levels of complexity and training processes.
id UNSP_53514636344b5bee727d4e8201636b43
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142682
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográficoCartographic languageElementary schoolGeographyCountyLinguagem cartográficaEnsino fundamentalGeografiaPropose a didactic sequence to study the location for students of the 3rd grade of elementary school of a public school in Rio Claro, São Paulo, Brazil, it was the central goal of this work. In the context of reading and writing experiences, highlighting the teaching of school cartography, they were involved 58 students. In 2014, during the ten meetings in each of the two rooms, they were produced texts, pictures and sounds in different languages. The material, recorded, classified and compiled, is now part of a database for analysis. An outline of the activities carried out in this project discusses a study of the medium, is conducting a path by the spatial formation history of the city. Such experience may point the wealth of activity that integrated community school, undergraduate and graduate students and university researchers. In this sense, it highlights the importance of projects that articulate the research, teaching and extension. Academic activities that create links with other social institutions, particularly public schools, can be fruitful for teaching and research at different levels of complexity and training processes.Propor uma sequência didática para o estudo da localidade para alunos do 3º ano do ensino fundamental de uma escola pública municipal de Rio Claro, estado de São Paulo, Brasil, foi o objetivo central do presente trabalho. No contexto de experiências de leitura e de escrita, com destaque para o ensino da cartografia escolar, estiveram envolvidos 58 discentes. Em 2014, durante os dez encontros em cada uma das duas salas, foram produzidos textos, imagens e sons por diferentes linguagens. O material, registrado, classificado e compilado, passou a compor um banco de dados para serem analisadas. Um recorte das atividades realizadas nesse projeto discute um estudo do meio, trata da realização de um trajeto pela história de formação espacial do município. Tal experiência pode apontar a riqueza da atividade que integrou escolares da comunidade, discentes de graduação e pósgraduação e pesquisadores da universidade. Nesse sentido, é destaca a importância de projetos que articulam a pesquisa, o ensino e a extensão. Atividades acadêmicas que criam vínculos com as demais instituições sociais, em especial as escolas públicas, podem ser fecundos para o ensino e para a pesquisa em diferentes níveis de complexidade e processos formativos.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio ClaroUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]Pezzato, João Pedro [UNESP]Osti, Andréia [UNESP]2016-08-04T13:36:11Z2016-08-04T13:36:11Z2015-09-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/5988º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142682ISSN2176-9761-2015-01-07-costa.pdf01037400325462945060520291120371PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:13:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142682Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:03:28.063013Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
title Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
spellingShingle Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
Cartographic language
Elementary school
Geography
County
Linguagem cartográfica
Ensino fundamental
Geografia
title_short Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
title_full Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
title_fullStr Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
title_full_unstemmed Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
title_sort Linguagem cartográfica e estudo do meio: olhares e formas de expressar o espaço geográfico
author Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
author_facet Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
Pezzato, João Pedro [UNESP]
Osti, Andréia [UNESP]
author_role author
author2 Pezzato, João Pedro [UNESP]
Osti, Andréia [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Christiane Fernanda da [UNESP]
Pezzato, João Pedro [UNESP]
Osti, Andréia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Cartographic language
Elementary school
Geography
County
Linguagem cartográfica
Ensino fundamental
Geografia
topic Cartographic language
Elementary school
Geography
County
Linguagem cartográfica
Ensino fundamental
Geografia
description Propose a didactic sequence to study the location for students of the 3rd grade of elementary school of a public school in Rio Claro, São Paulo, Brazil, it was the central goal of this work. In the context of reading and writing experiences, highlighting the teaching of school cartography, they were involved 58 students. In 2014, during the ten meetings in each of the two rooms, they were produced texts, pictures and sounds in different languages. The material, recorded, classified and compiled, is now part of a database for analysis. An outline of the activities carried out in this project discusses a study of the medium, is conducting a path by the spatial formation history of the city. Such experience may point the wealth of activity that integrated community school, undergraduate and graduate students and university researchers. In this sense, it highlights the importance of projects that articulate the research, teaching and extension. Academic activities that create links with other social institutions, particularly public schools, can be fruitful for teaching and research at different levels of complexity and training processes.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17
2016-08-04T13:36:11Z
2016-08-04T13:36:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/598
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142682
ISSN2176-9761-2015-01-07-costa.pdf
0103740032546294
5060520291120371
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/598
http://hdl.handle.net/11449/142682
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-07-costa.pdf
0103740032546294
5060520291120371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-7
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128888957566976