A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/7 http://hdl.handle.net/11449/134497 |
Resumo: | This article is part of a study that seeks to understand the main barriers to the inclusion of visually impaired students in learning Physics. Analyzing modern physics classes, we examine the difficulties in communication between teachers and visually impaired students. Our study emphasizes the analyses of empiricalsensory and semantic structures of speech, indicating factors that may hamper students’ understanding in the classroom. We recommend alternative procedures that aim to facilitate the effective participation of students with visual impairment in the communication process, such as: elimination of the interdependent audiovisual structure and the exploration of the communicational potentialities of a speech based on empirical structures whose accessibility does not depend on visual skills. |
id |
UNSP_5a29dcbd90b029780fae43b2766abcde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134497 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física ModernaCommunication as a barrier to the inclusion of visually impaired students in Modern Physics classesCommunicationInclusionModern physicsPhysics teachingVisual impairmentDeficiência visualEnsino de físicaFísica modernaComunicaçãoInclusãoThis article is part of a study that seeks to understand the main barriers to the inclusion of visually impaired students in learning Physics. Analyzing modern physics classes, we examine the difficulties in communication between teachers and visually impaired students. Our study emphasizes the analyses of empiricalsensory and semantic structures of speech, indicating factors that may hamper students’ understanding in the classroom. We recommend alternative procedures that aim to facilitate the effective participation of students with visual impairment in the communication process, such as: elimination of the interdependent audiovisual structure and the exploration of the communicational potentialities of a speech based on empirical structures whose accessibility does not depend on visual skills.O presente artigo encontrase inserido dentro de um estudo que busca compreender as principais barreiras para a inclusão de alunos com deficiência visual no contexto do ensino de física. Focalizando aulas de física moderna, analisa as dificuldades comunicacionais entre licenciandos e discentes com deficiência visual. Para tal, enfatiza as estruturas empírica e semânticosensorial das linguagens utilizadas, indicando fatores geradores de dificuldades de acessibilidade às informações veiculadas. Recomenda, ainda, alternativas que visam dar condições à participação efetiva do discente com deficiência visual no processo comunicativo, das quais se destacam: a destituição da estrutura empírica audiovisual interdependente e a exploração das potencialidades comunicacionais das linguagens constituídas de estruturas empíricas de acesso visualmente independente.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha SolteiraUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Camargo, Eder Pires de [UNESP]Nardi, Roberto [UNESP]Correia, José Nivaldo [UNESP]2016-03-02T12:57:00Z2016-03-02T12:57:00Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-18application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/7Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-18, 2010.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/134497ISSN1806-5104-2010-10-02-01-18.pdf44499477834749453417921730250572Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:08:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134497Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:11:41.977137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna Communication as a barrier to the inclusion of visually impaired students in Modern Physics classes |
title |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
spellingShingle |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna Camargo, Eder Pires de [UNESP] Communication Inclusion Modern physics Physics teaching Visual impairment Deficiência visual Ensino de física Física moderna Comunicação Inclusão |
title_short |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
title_full |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
title_fullStr |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
title_full_unstemmed |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
title_sort |
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna |
author |
Camargo, Eder Pires de [UNESP] |
author_facet |
Camargo, Eder Pires de [UNESP] Nardi, Roberto [UNESP] Correia, José Nivaldo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Roberto [UNESP] Correia, José Nivaldo [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Eder Pires de [UNESP] Nardi, Roberto [UNESP] Correia, José Nivaldo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication Inclusion Modern physics Physics teaching Visual impairment Deficiência visual Ensino de física Física moderna Comunicação Inclusão |
topic |
Communication Inclusion Modern physics Physics teaching Visual impairment Deficiência visual Ensino de física Física moderna Comunicação Inclusão |
description |
This article is part of a study that seeks to understand the main barriers to the inclusion of visually impaired students in learning Physics. Analyzing modern physics classes, we examine the difficulties in communication between teachers and visually impaired students. Our study emphasizes the analyses of empiricalsensory and semantic structures of speech, indicating factors that may hamper students’ understanding in the classroom. We recommend alternative procedures that aim to facilitate the effective participation of students with visual impairment in the communication process, such as: elimination of the interdependent audiovisual structure and the exploration of the communicational potentialities of a speech based on empirical structures whose accessibility does not depend on visual skills. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:57:00Z 2016-03-02T12:57:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/7 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-18, 2010. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/134497 ISSN1806-5104-2010-10-02-01-18.pdf 4449947783474945 3417921730250572 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/7 http://hdl.handle.net/11449/134497 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-18, 2010. 1806-5104 ISSN1806-5104-2010-10-02-01-18.pdf 4449947783474945 3417921730250572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-18 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129593978126336 |