Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/541 http://hdl.handle.net/11449/142526 |
Resumo: | Objective: To implement a collaborative program interface in health and education and identify the perception of regular education teachers on this collaborative work with occupational therapists in the school context. Method: The study included 60 teachers of students with physical disability. Interview was conducted through an elaborate tool for the study entitled "Screening Protocol for collaborative work between health and education" and further as its objective the implementation of a collaborative work program at the interface health and education. The analysis procedure involved the triangulation of data, content analysis and descriptive analysis of its contents. Results: We conclude that the perception of teachers on collaborative work identifies the theoretical and practical knowledge of professionals in the fields of health and education, through partnerships, would raise actions to promote the access of students with disabilities in the context school. |
id |
UNSP_5f53823d836da2128c3c37310e2b92a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142526 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolarEducationCollaborative workDisabilityEducaçãoTrabalho colaborativoDeficiênciaObjective: To implement a collaborative program interface in health and education and identify the perception of regular education teachers on this collaborative work with occupational therapists in the school context. Method: The study included 60 teachers of students with physical disability. Interview was conducted through an elaborate tool for the study entitled "Screening Protocol for collaborative work between health and education" and further as its objective the implementation of a collaborative work program at the interface health and education. The analysis procedure involved the triangulation of data, content analysis and descriptive analysis of its contents. Results: We conclude that the perception of teachers on collaborative work identifies the theoretical and practical knowledge of professionals in the fields of health and education, through partnerships, would raise actions to promote the access of students with disabilities in the context school.Objetivo: Implementar um programa de trabalho colaborativo na interface saúde e educação e identificar a percepção dos professores do ensino regular sobre este trabalho colaborativo com os terapeutas ocupacionais no contexto escolar. Método: Participaram do estudo 60 professores de alunos com deficiencia física. Foi realizado entrevista por meio de um instrumento elaborado para o estudo intitulado “Protocolo de triagem para o trabalho colaborativo entre saúde e educação”, tendo ainda como seu objetivo a implementação um programa de trabalho colaborativo na interface saúde e educação. O procedimento de análise envolveu a triangulação dos dados, a análise de conteúdo e a análise descritiva de seu conteúdo. Resultados: Conclui-se que a percepção dos professores sobre o trabalho colaborativo identifica que o conhecimento teórico e prático de profissionais das áreas da saúde e da educação, por meio de parcerias, suscitariam ações a fim promover o acesso dos alunos com deficiência física no contexto escolar.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Camila Boarini dos [UNESP]Marques, Maria Lúcia Chicarelli [UNESP]Rocha, Aila Narene Dahwache Criado [UNESP]2016-08-04T13:35:40Z2016-08-04T13:35:40Z2015-09-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/5418º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142526ISSN2176-9761-2015-01-07-santos-boarini.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T15:17:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142526Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T15:17:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
title |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
spellingShingle |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar Santos, Camila Boarini dos [UNESP] Education Collaborative work Disability Educação Trabalho colaborativo Deficiência |
title_short |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
title_full |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
title_fullStr |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
title_sort |
Percepção de professores sobre o trabalho colaborativo entre profissionais da saúde e educação no contexto escolar |
author |
Santos, Camila Boarini dos [UNESP] |
author_facet |
Santos, Camila Boarini dos [UNESP] Marques, Maria Lúcia Chicarelli [UNESP] Rocha, Aila Narene Dahwache Criado [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Maria Lúcia Chicarelli [UNESP] Rocha, Aila Narene Dahwache Criado [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Camila Boarini dos [UNESP] Marques, Maria Lúcia Chicarelli [UNESP] Rocha, Aila Narene Dahwache Criado [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Collaborative work Disability Educação Trabalho colaborativo Deficiência |
topic |
Education Collaborative work Disability Educação Trabalho colaborativo Deficiência |
description |
Objective: To implement a collaborative program interface in health and education and identify the perception of regular education teachers on this collaborative work with occupational therapists in the school context. Method: The study included 60 teachers of students with physical disability. Interview was conducted through an elaborate tool for the study entitled "Screening Protocol for collaborative work between health and education" and further as its objective the implementation of a collaborative work program at the interface health and education. The analysis procedure involved the triangulation of data, content analysis and descriptive analysis of its contents. Results: We conclude that the perception of teachers on collaborative work identifies the theoretical and practical knowledge of professionals in the fields of health and education, through partnerships, would raise actions to promote the access of students with disabilities in the context school. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-08 2016-08-04T13:35:40Z 2016-08-04T13:35:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/541 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142526 ISSN2176-9761-2015-01-07-santos-boarini.pdf |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/541 http://hdl.handle.net/11449/142526 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-07-santos-boarini.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-7 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128168900427776 |