História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535 http://hdl.handle.net/11449/126904 |
Resumo: | The article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers. |
id |
UNSP_605c8da319710c9aa9cdff3cf0181fd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126904 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação HistóricaHistorical consciousnessDidactic of historyPhilosophy of historyHistory educationHistory cultureConsciência históricaDidática da HistóriaFilosofia da HistóriaEducação históricaCultura históricaThe article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers.O artigo faz um breve histórico acerca da formação do campo científico da Didática da História na Alemanha, bem como da History Education na Inglaterra e o encontro epistemológico dessas vertentes, ocorrido no início do século XXI. Num segundo momento, parte desta epistemologia para relacionar o conhecimento histórico, cientificamente concebido, às necessidades de orientação dos seres humanos no cotidiano da Cultura Histórica contemporânea. Finalmente, apresenta tal encontro como fornecedor de um repertório teórico-metodológico que possibilita a qualificação das pesquisas de Ensino de História no Brasil, com vistas à investigação a respeito da escola como lugar de desenvolvimento da consciência histórica de estudantes e professores.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]2015-08-21T17:53:26Z2015-08-21T17:53:26Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-69http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013.2238-3018http://hdl.handle.net/11449/12690410.5433/2238-3018.2013v19n1p4942610355959052390000-0002-9466-9965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126904Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:16:58.301490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
title |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
spellingShingle |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP] Historical consciousness Didactic of history Philosophy of history History education History culture Consciência histórica Didática da História Filosofia da História Educação histórica Cultura histórica |
title_short |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
title_full |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
title_fullStr |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
title_full_unstemmed |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
title_sort |
História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica |
author |
Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP] |
author_facet |
Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical consciousness Didactic of history Philosophy of history History education History culture Consciência histórica Didática da História Filosofia da História Educação histórica Cultura histórica |
topic |
Historical consciousness Didactic of history Philosophy of history History education History culture Consciência histórica Didática da História Filosofia da História Educação histórica Cultura histórica |
description |
The article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-08-21T17:53:26Z 2015-08-21T17:53:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535 História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013. 2238-3018 http://hdl.handle.net/11449/126904 10.5433/2238-3018.2013v19n1p49 4261035595905239 0000-0002-9466-9965 |
url |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535 http://hdl.handle.net/11449/126904 |
identifier_str_mv |
História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013. 2238-3018 10.5433/2238-3018.2013v19n1p49 4261035595905239 0000-0002-9466-9965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
História & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
49-69 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129413059969024 |