História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535
http://hdl.handle.net/11449/126904
Resumo: The article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers.
id UNSP_605c8da319710c9aa9cdff3cf0181fd2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126904
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação HistóricaHistorical consciousnessDidactic of historyPhilosophy of historyHistory educationHistory cultureConsciência históricaDidática da HistóriaFilosofia da HistóriaEducação históricaCultura históricaThe article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers.O artigo faz um breve histórico acerca da formação do campo científico da Didática da História na Alemanha, bem como da History Education na Inglaterra e o encontro epistemológico dessas vertentes, ocorrido no início do século XXI. Num segundo momento, parte desta epistemologia para relacionar o conhecimento histórico, cientificamente concebido, às necessidades de orientação dos seres humanos no cotidiano da Cultura Histórica contemporânea. Finalmente, apresenta tal encontro como fornecedor de um repertório teórico-metodológico que possibilita a qualificação das pesquisas de Ensino de História no Brasil, com vistas à investigação a respeito da escola como lugar de desenvolvimento da consciência histórica de estudantes e professores.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]2015-08-21T17:53:26Z2015-08-21T17:53:26Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-69http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013.2238-3018http://hdl.handle.net/11449/12690410.5433/2238-3018.2013v19n1p4942610355959052390000-0002-9466-9965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126904Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:16:58.301490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
title História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
spellingShingle História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
Historical consciousness
Didactic of history
Philosophy of history
History education
History culture
Consciência histórica
Didática da História
Filosofia da História
Educação histórica
Cultura histórica
title_short História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
title_full História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
title_fullStr História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
title_full_unstemmed História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
title_sort História e vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica
author Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
author_facet Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical consciousness
Didactic of history
Philosophy of history
History education
History culture
Consciência histórica
Didática da História
Filosofia da História
Educação histórica
Cultura histórica
topic Historical consciousness
Didactic of history
Philosophy of history
History education
History culture
Consciência histórica
Didática da História
Filosofia da História
Educação histórica
Cultura histórica
description The article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:26Z
2015-08-21T17:53:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535
História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013.
2238-3018
http://hdl.handle.net/11449/126904
10.5433/2238-3018.2013v19n1p49
4261035595905239
0000-0002-9466-9965
url http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/15535
http://hdl.handle.net/11449/126904
identifier_str_mv História & Ensino, v. 19, n. 1, p. 49-69, 2013.
2238-3018
10.5433/2238-3018.2013v19n1p49
4261035595905239
0000-0002-9466-9965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História & Ensino
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 49-69
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129413059969024