A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4803
http://hdl.handle.net/11449/125122
Resumo: The motivation of the pupils has been pointed as one of the factors that have influenced directly about what and as they learn. The boardings social-cognitivists of the motivation point two orientations: the intrinsic, that it is seen as natural trend of the individual, in which it executes an activity for considering it attractive, and the extrinsical, with the purpose to take care of to requests or pressures of other people, or to demonstrate to aptitudes and abilities. This research investigates the extrinsical motivation and its consequences in the pertaining to school performance of a pupil considered for the professors as having learning difficulties. The results of the research indicate the influence of the pertaining to school and familiar environment in the motivation and, this in the pertaining to school performance of the pupil, pointing the relevance of studies on the thematic one.
id UNSP_66c26f995bf9b793e4d5dc1c675c4d0b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125122
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de casoThe extrinsical motivation in the school context: analysis of a case studyMotivationLearningSchool and familiar environmentMotivaçãoAprendizadoAmbiente escolar e familiarThe motivation of the pupils has been pointed as one of the factors that have influenced directly about what and as they learn. The boardings social-cognitivists of the motivation point two orientations: the intrinsic, that it is seen as natural trend of the individual, in which it executes an activity for considering it attractive, and the extrinsical, with the purpose to take care of to requests or pressures of other people, or to demonstrate to aptitudes and abilities. This research investigates the extrinsical motivation and its consequences in the pertaining to school performance of a pupil considered for the professors as having learning difficulties. The results of the research indicate the influence of the pertaining to school and familiar environment in the motivation and, this in the pertaining to school performance of the pupil, pointing the relevance of studies on the thematic one.A motivação dos alunos tem sido apontada como um dos fatores que tem influenciado diretamente o quê e como eles aprendem. As abordagens sócio-cognitivistas da motivação apontam duas orientações: a intrínseca, que é vista como tendência natural do indivíduo, no qual ele executa uma atividade por considerá-la atraente, e a extrínseca, com a finalidade de atender solicitações ou pressões de outras pessoas, ou de demonstrar competências e habilidades. Este trabalho investiga a motivação extrínseca e seus reflexos no desempenho escolar de uma aluna considerada pelos professores como tendo dificuldades de aprendizagem. Os resultados da pesquisa indicam a influência do ambiente escolar e familiar na motivação e, esta no desempenho escolar da aluna, apontando a relevância de estudos sobre a temática.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]2015-07-15T18:28:28Z2015-07-15T18:28:28Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article118-136application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4803Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 1, p. 118-136, 2011.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/125122ISSN1982-5587-2011-06-01-01-118-136.pdf6817625850441625Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125122Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:56:25.326415Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
The extrinsical motivation in the school context: analysis of a case study
title A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
spellingShingle A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Motivation
Learning
School and familiar environment
Motivação
Aprendizado
Ambiente escolar e familiar
title_short A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
title_full A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
title_fullStr A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
title_full_unstemmed A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
title_sort A (des) motivação extrínseca no contexto escolar: análise de um estudo de caso
author Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author_facet Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Motivation
Learning
School and familiar environment
Motivação
Aprendizado
Ambiente escolar e familiar
topic Motivation
Learning
School and familiar environment
Motivação
Aprendizado
Ambiente escolar e familiar
description The motivation of the pupils has been pointed as one of the factors that have influenced directly about what and as they learn. The boardings social-cognitivists of the motivation point two orientations: the intrinsic, that it is seen as natural trend of the individual, in which it executes an activity for considering it attractive, and the extrinsical, with the purpose to take care of to requests or pressures of other people, or to demonstrate to aptitudes and abilities. This research investigates the extrinsical motivation and its consequences in the pertaining to school performance of a pupil considered for the professors as having learning difficulties. The results of the research indicate the influence of the pertaining to school and familiar environment in the motivation and, this in the pertaining to school performance of the pupil, pointing the relevance of studies on the thematic one.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:28:28Z
2015-07-15T18:28:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4803
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 1, p. 118-136, 2011.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/125122
ISSN1982-5587-2011-06-01-01-118-136.pdf
6817625850441625
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/4803
http://hdl.handle.net/11449/125122
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 1, p. 118-136, 2011.
1982-5587
ISSN1982-5587-2011-06-01-01-118-136.pdf
6817625850441625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 118-136
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128724080525312