Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santiago, Giselda [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120959
Resumo: Learning to read and write at an early stage is the process of transferring the sound form of the spoken language for the graphical form of writing, a process, a time that in our system of alphabetical called writing, the letters are graphical representations in the level of phoneme. So that this representation occurs, it is necessary that the individual already can of some form perceive and manipulate the different sonorous segments of the word. This capacity of perception directed to the segments of the word calls Phonological Awareness. Thus, it was established had for objective to verify the pertaining to school performance of 1ª to 4ª series with and without of learning in Tests of Phonological Awareness. Fourth children with age average of 9 years and 3 months without learning disabilities had been submitted to the Protocol of Phonological Awareness (CIELO, 2002) using of this instrument had participated of this study 80 pertaining to school of both only the phonological tasks. The data received from quantiqualitative approach whose results were extracted inferences. The statistically significant results occurred in the tasks of Realism Face Detection, Syllables, Detecting Phonemes, Phonemic Synthesis and Reversal Phonemic. Based on the results we observed that children without learning difficulties performed better on all tasks mentioned above
id UNSP_69a9c7a12d61b48f28810f554168611b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120959
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológicaLeituraConsciência fonológicaAprendizagemEscritaReadingLearning to read and write at an early stage is the process of transferring the sound form of the spoken language for the graphical form of writing, a process, a time that in our system of alphabetical called writing, the letters are graphical representations in the level of phoneme. So that this representation occurs, it is necessary that the individual already can of some form perceive and manipulate the different sonorous segments of the word. This capacity of perception directed to the segments of the word calls Phonological Awareness. Thus, it was established had for objective to verify the pertaining to school performance of 1ª to 4ª series with and without of learning in Tests of Phonological Awareness. Fourth children with age average of 9 years and 3 months without learning disabilities had been submitted to the Protocol of Phonological Awareness (CIELO, 2002) using of this instrument had participated of this study 80 pertaining to school of both only the phonological tasks. The data received from quantiqualitative approach whose results were extracted inferences. The statistically significant results occurred in the tasks of Realism Face Detection, Syllables, Detecting Phonemes, Phonemic Synthesis and Reversal Phonemic. Based on the results we observed that children without learning difficulties performed better on all tasks mentioned aboveA aprendizagem da leitura e da escrita em seu estágio inicial consiste no processo de transferência da forma sonora da língua oral para a forma gráfica da escrita, cujo processo, em nosso sistema de escrita, denominado alfabético, as letras são representações gráficas dos sons da fala, e dos fonemas. Para que essa representação ocorra, é preciso que o indivíduo já possa, de alguma forma, perceber e manipular os diferentes segmentos sonoros da palavra. Essa capacidade de percepção dirigida aos segmentos da palavra chama-se consciência fonológica. Assim, estabeleceu-se como por objetivo caracterizar o desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas fonêmicas de consciência fonológica. Participaram deste estudo 80 discentes de ambos os sexos, com idades entre 7 anos e 3 meses e 12 anos e 9 meses, com e sem queixas acadêmicas que foram submetidos ao Protocolo de Consciência Fonológica, desenvolvido por CIELO, 2002. Os dados receberam abordagem quantiqualitativa de cujos resultados extraíram-se inferências. Os resultados estatisticamente significativos ocorreram nas tarefas de Realismo Nominal, Detecção de Sílabas, Detecção de Fonemas, Síntese Fonêmica e Reversão Fonêmica. A partir, dos resultados observamos que as crianças sem dificuldades escolares obtiveram melhor desempenho em todas as tarefas citadas acimaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzoni, Rosa Maria [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santiago, Giselda [UNESP]2015-03-23T15:28:15Z2015-03-23T15:28:15Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTIAGO, Giselda. Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.http://hdl.handle.net/11449/120959000727231000727231.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120959Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:08:39.074137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
title Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
spellingShingle Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
Santiago, Giselda [UNESP]
Leitura
Consciência fonológica
Aprendizagem
Escrita
Reading
title_short Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
title_full Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
title_fullStr Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
title_full_unstemmed Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
title_sort Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica
author Santiago, Giselda [UNESP]
author_facet Santiago, Giselda [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Manzoni, Rosa Maria [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santiago, Giselda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Consciência fonológica
Aprendizagem
Escrita
Reading
topic Leitura
Consciência fonológica
Aprendizagem
Escrita
Reading
description Learning to read and write at an early stage is the process of transferring the sound form of the spoken language for the graphical form of writing, a process, a time that in our system of alphabetical called writing, the letters are graphical representations in the level of phoneme. So that this representation occurs, it is necessary that the individual already can of some form perceive and manipulate the different sonorous segments of the word. This capacity of perception directed to the segments of the word calls Phonological Awareness. Thus, it was established had for objective to verify the pertaining to school performance of 1ª to 4ª series with and without of learning in Tests of Phonological Awareness. Fourth children with age average of 9 years and 3 months without learning disabilities had been submitted to the Protocol of Phonological Awareness (CIELO, 2002) using of this instrument had participated of this study 80 pertaining to school of both only the phonological tasks. The data received from quantiqualitative approach whose results were extracted inferences. The statistically significant results occurred in the tasks of Realism Face Detection, Syllables, Detecting Phonemes, Phonemic Synthesis and Reversal Phonemic. Based on the results we observed that children without learning difficulties performed better on all tasks mentioned above
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-03-23T15:28:15Z
2015-03-23T15:28:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTIAGO, Giselda. Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/120959
000727231
000727231.pdf
identifier_str_mv SANTIAGO, Giselda. Caracterização do desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem em tarefas de consciência fonológica. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
000727231
000727231.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120959
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129025005060096