Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23713 http://hdl.handle.net/11449/115036 |
Resumo: | The school library is a preferential placefor the contact of students with various informationresources and action of librarians and teachers, likemediators in order to enhance this experience. Thecollaborative relationship between this mediators isessential for planning and implementing activitiesfor learning. This article discusses some aspects ofcollaborative work between teachers and librarianand presents the results of applying a model ofcollaboration with the two librarians in Marília-SP, Brazil. Data collection was conducted withlibrarians from two schools, through interviews.The analysis was performed using the technique ofcontent analysis from four models of collaboration.It is noticed that the models are applicable tothe brazilian context and that there is a model ofcooperation prevailing in the participating schools.KEYWORDS: School library. Librarian. Teacher.Colaboration. Information literacy. |
id |
UNSP_69ad85959b21f51f4b5b152eb3a9e170 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115036 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolarColaboration between librarians and teachers in school contextbiblioteca escolarensino fundamentalbibliotecárioprofessorThe school library is a preferential placefor the contact of students with various informationresources and action of librarians and teachers, likemediators in order to enhance this experience. Thecollaborative relationship between this mediators isessential for planning and implementing activitiesfor learning. This article discusses some aspects ofcollaborative work between teachers and librarianand presents the results of applying a model ofcollaboration with the two librarians in Marília-SP, Brazil. Data collection was conducted withlibrarians from two schools, through interviews.The analysis was performed using the technique ofcontent analysis from four models of collaboration.It is noticed that the models are applicable tothe brazilian context and that there is a model ofcooperation prevailing in the participating schools.KEYWORDS: School library. Librarian. Teacher.Colaboration. Information literacy.A biblioteca escolar é um dos espaços privilegiados para o contato dos alunos com recursos informacionais variados e para uma ação de mediadores no sentido de potencializar esta experiência. O relacionamento colaborativo entre estes mediadores, ou seja, entre bibliotecários e professores, é essencial para o planejamento e execução de atividades voltadas para aprendizagem. O presente artigo aborda alguns aspectos do trabalho colaborativo entre bibliotecário e professores e apresenta os resultados da aplicação de um modelo de colaboração junto a dois bibliotecários de duas escolas da cidade de MaríliaSP. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevista. A análise dos resultados foi realizada por meio da técnica de análise de conteúdo a partir de quatro modelos de colaboração. Percebe-se que os modelos são aplicáveis ao contexto nacional e que não há um modelo de colaboração predominante nas escolas participantes.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]Coneglian, André Luis Onório [UNESP]Santos, Amanda Sertori dos [UNESP]Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]2015-02-24T13:57:42Z2015-02-24T13:57:42Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article367-380application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23713Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 367-380, 2013.1983-1730http://hdl.handle.net/11449/115036ISSN19831730-2013-20-02-367-380.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-01T06:12:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115036Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:12:30.334388Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar Colaboration between librarians and teachers in school context |
title |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
spellingShingle |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] biblioteca escolar ensino fundamental bibliotecário professor |
title_short |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
title_full |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
title_fullStr |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
title_sort |
Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar |
author |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author_facet |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] Coneglian, André Luis Onório [UNESP] Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Coneglian, André Luis Onório [UNESP] Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] Coneglian, André Luis Onório [UNESP] Santos, Amanda Sertori dos [UNESP] Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
biblioteca escolar ensino fundamental bibliotecário professor |
topic |
biblioteca escolar ensino fundamental bibliotecário professor |
description |
The school library is a preferential placefor the contact of students with various informationresources and action of librarians and teachers, likemediators in order to enhance this experience. Thecollaborative relationship between this mediators isessential for planning and implementing activitiesfor learning. This article discusses some aspects ofcollaborative work between teachers and librarianand presents the results of applying a model ofcollaboration with the two librarians in Marília-SP, Brazil. Data collection was conducted withlibrarians from two schools, through interviews.The analysis was performed using the technique ofcontent analysis from four models of collaboration.It is noticed that the models are applicable tothe brazilian context and that there is a model ofcooperation prevailing in the participating schools.KEYWORDS: School library. Librarian. Teacher.Colaboration. Information literacy. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:42Z 2015-02-24T13:57:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23713 Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 367-380, 2013. 1983-1730 http://hdl.handle.net/11449/115036 ISSN19831730-2013-20-02-367-380.pdf 0592809928580900 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23713 http://hdl.handle.net/11449/115036 |
identifier_str_mv |
Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 367-380, 2013. 1983-1730 ISSN19831730-2013-20-02-367-380.pdf 0592809928580900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
367-380 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129033722920960 |