A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miguel, Antonio
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP], Igliori, Sonia Barbosa Camargo, D'ambrósio, Ubiratan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006
http://hdl.handle.net/11449/212856
Resumo: This text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education.
id UNSP_7d4e54dcd8ba3b62db11b0f386113d74
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212856
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarizaçãoMathematical education: a brief history, actions adopted and questions on its formation as a disciplinemathematical educationresearchformation as a disciplineeducação matemáticapesquisadisciplinarizaçãoThis text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education.Este trabalho foi elaborado em tópicos autônomos para discutir a configuração da educação matemática como área de pesquisa e, num panorama histórico, expõe e analisa como têm sido implementados, efetivamente, esforços para sua consolidação no Brasil. A partir da apresentação de alguns elementos relativos à emergência e à organização da pesquisa em educação matemática no panorama internacional (D'Ambrósio), ele passa a esboçar as motivações e estrangulamentos que levaram à criação de um grupo de trabalho específico sobre educação matemática na ANPEd (Igliori). Miguel e Garnica, por fim, discutem, sob referenciais distintos, a disciplinarização da educação matemática. São, em resumo, quatro olhares e vozes que, ora em fina sintonia, ora em contraponto, surgem fincados no espaço que os autores desejam, com seus discursos, ver consolidado: a educação matemática.Pontifícia Universidade Católica de São PauloUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoPontifícia Universidade Católica de São PauloUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Miguel, AntonioGarnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]Igliori, Sonia Barbosa CamargoD'ambrósio, Ubiratan2021-07-14T10:46:15Z2021-07-14T10:46:15Z2004-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article70-93application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21285610.1590/S1413-24782004000300006S1413-24782004000300006S1413-24782004000300006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212856Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T14:59:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
Mathematical education: a brief history, actions adopted and questions on its formation as a discipline
title A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
spellingShingle A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
Miguel, Antonio
mathematical education
research
formation as a discipline
educação matemática
pesquisa
disciplinarização
title_short A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
title_full A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
title_fullStr A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
title_full_unstemmed A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
title_sort A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
author Miguel, Antonio
author_facet Miguel, Antonio
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
Igliori, Sonia Barbosa Camargo
D'ambrósio, Ubiratan
author_role author
author2 Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
Igliori, Sonia Barbosa Camargo
D'ambrósio, Ubiratan
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Miguel, Antonio
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
Igliori, Sonia Barbosa Camargo
D'ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv mathematical education
research
formation as a discipline
educação matemática
pesquisa
disciplinarização
topic mathematical education
research
formation as a discipline
educação matemática
pesquisa
disciplinarização
description This text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12
2021-07-14T10:46:15Z
2021-07-14T10:46:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004.
1413-2478
1809-449X
http://hdl.handle.net/11449/212856
10.1590/S1413-24782004000300006
S1413-24782004000300006
S1413-24782004000300006.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006
http://hdl.handle.net/11449/212856
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004.
1413-2478
1809-449X
10.1590/S1413-24782004000300006
S1413-24782004000300006
S1413-24782004000300006.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 70-93
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046645417377792