A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006 http://hdl.handle.net/11449/212856 |
Resumo: | This text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education. |
id |
UNSP_7d4e54dcd8ba3b62db11b0f386113d74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212856 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarizaçãoMathematical education: a brief history, actions adopted and questions on its formation as a disciplinemathematical educationresearchformation as a disciplineeducação matemáticapesquisadisciplinarizaçãoThis text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education.Este trabalho foi elaborado em tópicos autônomos para discutir a configuração da educação matemática como área de pesquisa e, num panorama histórico, expõe e analisa como têm sido implementados, efetivamente, esforços para sua consolidação no Brasil. A partir da apresentação de alguns elementos relativos à emergência e à organização da pesquisa em educação matemática no panorama internacional (D'Ambrósio), ele passa a esboçar as motivações e estrangulamentos que levaram à criação de um grupo de trabalho específico sobre educação matemática na ANPEd (Igliori). Miguel e Garnica, por fim, discutem, sob referenciais distintos, a disciplinarização da educação matemática. São, em resumo, quatro olhares e vozes que, ora em fina sintonia, ora em contraponto, surgem fincados no espaço que os autores desejam, com seus discursos, ver consolidado: a educação matemática.Pontifícia Universidade Católica de São PauloUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoPontifícia Universidade Católica de São PauloUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Miguel, AntonioGarnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]Igliori, Sonia Barbosa CamargoD'ambrósio, Ubiratan2021-07-14T10:46:15Z2021-07-14T10:46:15Z2004-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article70-93application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21285610.1590/S1413-24782004000300006S1413-24782004000300006S1413-24782004000300006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212856Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:16.871701Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização Mathematical education: a brief history, actions adopted and questions on its formation as a discipline |
title |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
spellingShingle |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização Miguel, Antonio mathematical education research formation as a discipline educação matemática pesquisa disciplinarização |
title_short |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
title_full |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
title_fullStr |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
title_full_unstemmed |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
title_sort |
A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização |
author |
Miguel, Antonio |
author_facet |
Miguel, Antonio Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] Igliori, Sonia Barbosa Camargo D'ambrósio, Ubiratan |
author_role |
author |
author2 |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] Igliori, Sonia Barbosa Camargo D'ambrósio, Ubiratan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miguel, Antonio Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] Igliori, Sonia Barbosa Camargo D'ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mathematical education research formation as a discipline educação matemática pesquisa disciplinarização |
topic |
mathematical education research formation as a discipline educação matemática pesquisa disciplinarização |
description |
This text was elaborated in autonomous topics in order to discuss the configuration of mathematical education as an area of research and, in a historical panorama, explains and analyses how the efforts for its consolidation in Brazil have been effectively implemented. Starting from a presentation of some elements related to the emergence and organisation of research in mathematical education within an international perspective (D'Ambrósio), it goes on to sketch in the motivations and difficulties which led to the creation of a specific working group in mathematical education within ANPEd (Igliori). Finally, Miguel and Garnica discuss the implementation of mathematical education as a discipline from different theoretical perspectives. There are, then, four different views and voices, at times finely tuned and, at others, discordant which arise rooted in that space which the authors with their discourses, desire to see consolidated - mathematical education. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12 2021-07-14T10:46:15Z 2021-07-14T10:46:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006 Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004. 1413-2478 1809-449X http://hdl.handle.net/11449/212856 10.1590/S1413-24782004000300006 S1413-24782004000300006 S1413-24782004000300006.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006 http://hdl.handle.net/11449/212856 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004. 1413-2478 1809-449X 10.1590/S1413-24782004000300006 S1413-24782004000300006 S1413-24782004000300006.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
70-93 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128961032486912 |