Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030 http://hdl.handle.net/11449/122637 |
Resumo: | In this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension. |
id |
UNSP_815eed5035f565e4a70694cc46f50420 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122637 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em LetrasBeliefs about listening comprehension in foreign language learning of students graduating from a Letters courseCrençasCompreensão oralLíngua italianaFormação de professoresBeliefsListening comprehensionItalianTeacher EducationIn this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension.Neste artigo objetivamos apresentar e discutir algumas das crenças no tocante à compreensão oral de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras com habilitação em Português e Italiano. Os dados foram coletados por meio de questionários aplicados a todos os alunos, logs e entrevistas realizadas por cinco alunos participantes diretos da pesquisa, observação de aulas, gravações audiovisuais e diários. Para fundamentar a discussão, tomamos como base obras de autores que discutiram o conceito de crenças e a definição da habilidade de compreensão oral. A análise dos dados sugere que parte dos alunos concluintes se mostrou desmotivada e apresentou baixas expectativas no que se refere à competência na compreensão oral devido a diversos obstáculos que encontraram ao longo de sua formação. No entanto, crenças emergentes dos dados, como a importância do insumo visual para a compreensão do texto oral, refletem-se positivamente para o alcance de uma proficiência satisfatória em compreensão oral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - LEM - Sala 26, Jardim Nazaré, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - LEM - Sala 26, Jardim Nazaré, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Veloso, Fernanda SilvaConsolo, Douglas Altamiro [UNESP]2015-04-27T11:55:55Z2015-04-27T11:55:55Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article71-93application/pdfhttp://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013.2237-0951http://hdl.handle.net/11449/122637ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf67493452432346716026282743250472Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:15:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122637Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:08:32.289713Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras Beliefs about listening comprehension in foreign language learning of students graduating from a Letters course |
title |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
spellingShingle |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras Veloso, Fernanda Silva Crenças Compreensão oral Língua italiana Formação de professores Beliefs Listening comprehension Italian Teacher Education |
title_short |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
title_full |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
title_fullStr |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
title_full_unstemmed |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
title_sort |
Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras |
author |
Veloso, Fernanda Silva |
author_facet |
Veloso, Fernanda Silva Consolo, Douglas Altamiro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Consolo, Douglas Altamiro [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veloso, Fernanda Silva Consolo, Douglas Altamiro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crenças Compreensão oral Língua italiana Formação de professores Beliefs Listening comprehension Italian Teacher Education |
topic |
Crenças Compreensão oral Língua italiana Formação de professores Beliefs Listening comprehension Italian Teacher Education |
description |
In this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-27T11:55:55Z 2015-04-27T11:55:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013. 2237-0951 http://hdl.handle.net/11449/122637 ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf 6749345243234671 6026282743250472 |
url |
http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030 http://hdl.handle.net/11449/122637 |
identifier_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013. 2237-0951 ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf 6749345243234671 6026282743250472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
71-93 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128229522800640 |