Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veloso, Fernanda Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030
http://hdl.handle.net/11449/122637
Resumo: In this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension.
id UNSP_815eed5035f565e4a70694cc46f50420
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122637
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em LetrasBeliefs about listening comprehension in foreign language learning of students graduating from a Letters courseCrençasCompreensão oralLíngua italianaFormação de professoresBeliefsListening comprehensionItalianTeacher EducationIn this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension.Neste artigo objetivamos apresentar e discutir algumas das crenças no tocante à compreensão oral de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras com habilitação em Português e Italiano. Os dados foram coletados por meio de questionários aplicados a todos os alunos, logs e entrevistas realizadas por cinco alunos participantes diretos da pesquisa, observação de aulas, gravações audiovisuais e diários. Para fundamentar a discussão, tomamos como base obras de autores que discutiram o conceito de crenças e a definição da habilidade de compreensão oral. A análise dos dados sugere que parte dos alunos concluintes se mostrou desmotivada e apresentou baixas expectativas no que se refere à competência na compreensão oral devido a diversos obstáculos que encontraram ao longo de sua formação. No entanto, crenças emergentes dos dados, como a importância do insumo visual para a compreensão do texto oral, refletem-se positivamente para o alcance de uma proficiência satisfatória em compreensão oral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - LEM - Sala 26, Jardim Nazaré, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - LEM - Sala 26, Jardim Nazaré, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Veloso, Fernanda SilvaConsolo, Douglas Altamiro [UNESP]2015-04-27T11:55:55Z2015-04-27T11:55:55Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article71-93application/pdfhttp://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013.2237-0951http://hdl.handle.net/11449/122637ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf67493452432346716026282743250472Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:15:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122637Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:08:32.289713Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
Beliefs about listening comprehension in foreign language learning of students graduating from a Letters course
title Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
spellingShingle Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
Veloso, Fernanda Silva
Crenças
Compreensão oral
Língua italiana
Formação de professores
Beliefs
Listening comprehension
Italian
Teacher Education
title_short Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
title_full Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
title_fullStr Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
title_full_unstemmed Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
title_sort Crenças sobre compreensão oral em língua estrangeira de alunos concluintes de um curso de Licenciatura em Letras
author Veloso, Fernanda Silva
author_facet Veloso, Fernanda Silva
Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]
author_role author
author2 Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Veloso, Fernanda Silva
Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Crenças
Compreensão oral
Língua italiana
Formação de professores
Beliefs
Listening comprehension
Italian
Teacher Education
topic Crenças
Compreensão oral
Língua italiana
Formação de professores
Beliefs
Listening comprehension
Italian
Teacher Education
description In this article we present and discuss a number of beliefs about listening comprehension among students who were in their last year of a teachers’ certification Letters course in Italian and Portuguese. The data were collected by means of questionnaires answered by all the participating students, logs and interviews conducted with five of the participating students, classroom observation, lessons recorded on audio and video, and diaries. The study is supported by a rationale on beliefs and on definitions of listening comprehension as a skill. The analysis indicate that a number of students showed lack of motivation and low expectations about developing oral comprehension skills due to several drawbacks in foreign language learning during their teacher education course. However, other beliefs that emerged from the data, such as the importance of visual aids to help understanding an oral text, seem to have a positive effect towards a satisfactory proficiency level in oral comprehension.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-27T11:55:55Z
2015-04-27T11:55:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013.
2237-0951
http://hdl.handle.net/11449/122637
ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf
6749345243234671
6026282743250472
url http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/9030
http://hdl.handle.net/11449/122637
identifier_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 12, n. 1, p. 71-93, 2013.
2237-0951
ISSN2237-0951-2013-12-01-71-93.pdf
6749345243234671
6026282743250472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 71-93
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128229522800640