O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.14572/nuances.v25i2.2714 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714 http://hdl.handle.net/11449/135425 |
Resumo: | This paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context. |
id |
UNSP_8cf5aee324b1d2ca59a9c7bf2f99167c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135425 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantilCollaborative teaching as facilitator of inclusion of children with disabilities in early childhood educationEnseñanza de colaboración como facilitador de inclusión de los niños con discapacidad en educación infantilEarly childhood educationCollaborative teachingInclusionLa educación de la primera infanciaEnseñanza colaborativoEducación inclusivaEducação infantilEnsino colaborativoEducação inclusivaThis paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context.Este artículo presenta los aspectos de la educación de la primera infancia desde la perspectiva de la educación inclusiva, considerando la enseñanza en colaboración como estrategia relevante en este modo. Por lo tanto, si estudio tuvo como objetivo revisar la literatura en la enseñanza de colaboración en el vivero y verificar los conocimientos de los profesores en esta estrategia pedagógica. La encuesta se realizó en las guarderías municipales y centros de educación infantil, por un total de 4 unidades y 45 participantes. Los datos empíricos fueron recolectados a través de un cuestionario cerrado. Los resultados indican el reconocimiento de los maestros de niños pequeños acerca de la necesidad de asistencia y apoyo en relación con la enseñanza en colaboración, destacando la necesidad de la formación continua en el desempeño de los maestros de educación especial en este contexto.Este estudo apresenta aspectos da Educação Infantil na perspectiva da Educação Inclusiva, considerando o ensino colaborativo como uma estratégia relevante nesta modalidade. Assim, teve-se como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre o ensino colaborativo na educação infantil e verificar o conhecimento dos professores sobre esta estratégia pedagógica. A pesquisa foi realizada em Centros de Educação Infantil e escolas municipais de Educação Infantil, totalizando 4 unidades e 45 participantes. Os dados empíricos foram coletados por meio de um questionário fechado. Os resultados indicam o reconhecimento dos professores de Educação Infantil sobre a necessidade de apoio e suporte quanto ao ensino colaborativo, evidenciando a necessidade de uma formação continuada na atuação do professor de educação especial neste contexto.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)David, LilianCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T13:02:41Z2016-03-02T13:02:41Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article189-209application/pdfhttp://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014.1413-9855http://hdl.handle.net/11449/13542510.14572/nuances.v25i2.2714ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf9928758732344366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135425Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:25:35.249245Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil Collaborative teaching as facilitator of inclusion of children with disabilities in early childhood education Enseñanza de colaboración como facilitador de inclusión de los niños con discapacidad en educación infantil |
title |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
spellingShingle |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil David, Lilian Early childhood education Collaborative teaching Inclusion La educación de la primera infancia Enseñanza colaborativo Educación inclusiva Educação infantil Ensino colaborativo Educação inclusiva David, Lilian Early childhood education Collaborative teaching Inclusion La educación de la primera infancia Enseñanza colaborativo Educación inclusiva Educação infantil Ensino colaborativo Educação inclusiva |
title_short |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
title_full |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
title_fullStr |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
title_sort |
O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil |
author |
David, Lilian |
author_facet |
David, Lilian David, Lilian Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
David, Lilian Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early childhood education Collaborative teaching Inclusion La educación de la primera infancia Enseñanza colaborativo Educación inclusiva Educação infantil Ensino colaborativo Educação inclusiva |
topic |
Early childhood education Collaborative teaching Inclusion La educación de la primera infancia Enseñanza colaborativo Educación inclusiva Educação infantil Ensino colaborativo Educação inclusiva |
description |
This paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:41Z 2016-03-02T13:02:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714 Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014. 1413-9855 http://hdl.handle.net/11449/135425 10.14572/nuances.v25i2.2714 ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf 9928758732344366 |
url |
http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714 http://hdl.handle.net/11449/135425 |
identifier_str_mv |
Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014. 1413-9855 10.14572/nuances.v25i2.2714 ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf 9928758732344366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Nuances |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
189-209 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822182286654701568 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14572/nuances.v25i2.2714 |