O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: David, Lilian
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714
http://hdl.handle.net/11449/135425
Resumo: This paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context.
id UNSP_8cf5aee324b1d2ca59a9c7bf2f99167c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135425
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantilCollaborative teaching as facilitator of inclusion of children with disabilities in early childhood educationEnseñanza de colaboración como facilitador de inclusión de los niños con discapacidad en educación infantilEarly childhood educationCollaborative teachingInclusionLa educación de la primera infanciaEnseñanza colaborativoEducación inclusivaEducação infantilEnsino colaborativoEducação inclusivaThis paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context.Este artículo presenta los aspectos de la educación de la primera infancia desde la perspectiva de la educación inclusiva, considerando la enseñanza en colaboración como estrategia relevante en este modo. Por lo tanto, si estudio tuvo como objetivo revisar la literatura en la enseñanza de colaboración en el vivero y verificar los conocimientos de los profesores en esta estrategia pedagógica. La encuesta se realizó en las guarderías municipales y centros de educación infantil, por un total de 4 unidades y 45 participantes. Los datos empíricos fueron recolectados a través de un cuestionario cerrado. Los resultados indican el reconocimiento de los maestros de niños pequeños acerca de la necesidad de asistencia y apoyo en relación con la enseñanza en colaboración, destacando la necesidad de la formación continua en el desempeño de los maestros de educación especial en este contexto.Este estudo apresenta aspectos da Educação Infantil na perspectiva da Educação Inclusiva, considerando o ensino colaborativo como uma estratégia relevante nesta modalidade. Assim, teve-se como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre o ensino colaborativo na educação infantil e verificar o conhecimento dos professores sobre esta estratégia pedagógica. A pesquisa foi realizada em Centros de Educação Infantil e escolas municipais de Educação Infantil, totalizando 4 unidades e 45 participantes. Os dados empíricos foram coletados por meio de um questionário fechado. Os resultados indicam o reconhecimento dos professores de Educação Infantil sobre a necessidade de apoio e suporte quanto ao ensino colaborativo, evidenciando a necessidade de uma formação continuada na atuação do professor de educação especial neste contexto.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)David, LilianCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T13:02:41Z2016-03-02T13:02:41Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article189-209application/pdfhttp://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014.1413-9855http://hdl.handle.net/11449/13542510.14572/nuances.v25i2.2714ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf9928758732344366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135425Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:35Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
Collaborative teaching as facilitator of inclusion of children with disabilities in early childhood education
Enseñanza de colaboración como facilitador de inclusión de los niños con discapacidad en educación infantil
title O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
spellingShingle O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
David, Lilian
Early childhood education
Collaborative teaching
Inclusion
La educación de la primera infancia
Enseñanza colaborativo
Educación inclusiva
Educação infantil
Ensino colaborativo
Educação inclusiva
title_short O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
title_full O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
title_fullStr O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
title_full_unstemmed O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
title_sort O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência intelectual na educação infantil
author David, Lilian
author_facet David, Lilian
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author_role author
author2 Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv David, Lilian
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education
Collaborative teaching
Inclusion
La educación de la primera infancia
Enseñanza colaborativo
Educación inclusiva
Educação infantil
Ensino colaborativo
Educação inclusiva
topic Early childhood education
Collaborative teaching
Inclusion
La educación de la primera infancia
Enseñanza colaborativo
Educación inclusiva
Educação infantil
Ensino colaborativo
Educação inclusiva
description This paper presents aspects of Early Childhood Education in the perspective of Inclusive Education, considering collaborative teaching as a relevant strategy in this mode. Thus, had been aimed to review the literature on collaborative learning in kindergarten and verify the knowledge of teachers on this pedagogical strategy. The survey was conducted in Child Education Centers and Schools municipal daycare, totaling 4 units and 45 participants. Empirical data were collected through a closed questionnaire, tabulated and analyzed qualitative and qualitatively. The results indicate the recognition of preschool teachers in need of support and assistance regarding collaborative teaching, highlighting the need for continuous training in the performance of special education teacher in this context.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:41Z
2016-03-02T13:02:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714
Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014.
1413-9855
http://hdl.handle.net/11449/135425
10.14572/nuances.v25i2.2714
ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf
9928758732344366
url http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2714
http://hdl.handle.net/11449/135425
identifier_str_mv Nuances, v. 25, n. 2, p. 189-209, 2014.
1413-9855
10.14572/nuances.v25i2.2714
ISSN1413-9855-2014-25-02-189-209.pdf
9928758732344366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 189-209
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047134971297792