Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viveiro, Alessandra Aparecida
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225
http://hdl.handle.net/11449/124552
Resumo: We developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality.
id UNSP_9725e50a54a307993ed31459ac58fe08
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124552
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciaturaPre-service science teacher training: reflections from the approaches to teaching and learning strategies in a degree courseScience educationPre-service teacher trainingTeaching and learning strategiesEnsino de ciênciasFormação inicial de professoresEstratégias de ensino e aprendizagemWe developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality.Desenvolvemos um estudo de caso que teve como objetivo identificar e analisar como ocorre a abordagem de estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura em ciências e quais as possíveis influências dessa formação sobre a prática pedagógica dos educadores. A análise incidiu sobre documentos, questionários e entrevistas com docentes e discentes. Há reduzida diversidade de estratégias nas disciplinas de área específica, com predomínio de aulas expositivas e de laboratório, e os docentes parecem acreditar que, para lecionar, basta um bom preparo em termos de conteúdos específicos. Apesar das disciplinas pedagógicas explorarem práticas diversificadas, muitos licenciandos incorporam a visão acadêmica predominante no curso, repetindo o modelo dos professores que tiveram. Apontamos a necessidade de que a formação trabalhe tanto o domínio dos conteúdos específicos como das melhores formas de mediá-lo, formando um intelectual capaz de discutir e reelaborar suas ações educativas em uma perspectiva de transformação da realidade.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de BotucatuUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Viveiro, Alessandra AparecidaCampos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2015-07-15T18:27:05Z2015-07-15T18:27:05Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article221-249application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014.1982-5153http://hdl.handle.net/11449/124552ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf24310343101743352628131697247851Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlexandriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:06:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124552Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:48:46.518261Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
Pre-service science teacher training: reflections from the approaches to teaching and learning strategies in a degree course
title Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
spellingShingle Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
Viveiro, Alessandra Aparecida
Science education
Pre-service teacher training
Teaching and learning strategies
Ensino de ciências
Formação inicial de professores
Estratégias de ensino e aprendizagem
title_short Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
title_full Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
title_fullStr Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
title_full_unstemmed Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
title_sort Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
author Viveiro, Alessandra Aparecida
author_facet Viveiro, Alessandra Aparecida
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Viveiro, Alessandra Aparecida
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Science education
Pre-service teacher training
Teaching and learning strategies
Ensino de ciências
Formação inicial de professores
Estratégias de ensino e aprendizagem
topic Science education
Pre-service teacher training
Teaching and learning strategies
Ensino de ciências
Formação inicial de professores
Estratégias de ensino e aprendizagem
description We developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:05Z
2015-07-15T18:27:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225
Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014.
1982-5153
http://hdl.handle.net/11449/124552
ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf
2431034310174335
2628131697247851
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225
http://hdl.handle.net/11449/124552
identifier_str_mv Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014.
1982-5153
ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf
2431034310174335
2628131697247851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Alexandria
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 221-249
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128565408956416