Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225 http://hdl.handle.net/11449/124552 |
Resumo: | We developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality. |
id |
UNSP_9725e50a54a307993ed31459ac58fe08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124552 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciaturaPre-service science teacher training: reflections from the approaches to teaching and learning strategies in a degree courseScience educationPre-service teacher trainingTeaching and learning strategiesEnsino de ciênciasFormação inicial de professoresEstratégias de ensino e aprendizagemWe developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality.Desenvolvemos um estudo de caso que teve como objetivo identificar e analisar como ocorre a abordagem de estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura em ciências e quais as possíveis influências dessa formação sobre a prática pedagógica dos educadores. A análise incidiu sobre documentos, questionários e entrevistas com docentes e discentes. Há reduzida diversidade de estratégias nas disciplinas de área específica, com predomínio de aulas expositivas e de laboratório, e os docentes parecem acreditar que, para lecionar, basta um bom preparo em termos de conteúdos específicos. Apesar das disciplinas pedagógicas explorarem práticas diversificadas, muitos licenciandos incorporam a visão acadêmica predominante no curso, repetindo o modelo dos professores que tiveram. Apontamos a necessidade de que a formação trabalhe tanto o domínio dos conteúdos específicos como das melhores formas de mediá-lo, formando um intelectual capaz de discutir e reelaborar suas ações educativas em uma perspectiva de transformação da realidade.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de BotucatuUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Viveiro, Alessandra AparecidaCampos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]2015-07-15T18:27:05Z2015-07-15T18:27:05Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article221-249application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014.1982-5153http://hdl.handle.net/11449/124552ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf24310343101743352628131697247851Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlexandriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:06:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124552Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:48:46.518261Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura Pre-service science teacher training: reflections from the approaches to teaching and learning strategies in a degree course |
title |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
spellingShingle |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura Viveiro, Alessandra Aparecida Science education Pre-service teacher training Teaching and learning strategies Ensino de ciências Formação inicial de professores Estratégias de ensino e aprendizagem |
title_short |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
title_full |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
title_fullStr |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
title_full_unstemmed |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
title_sort |
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura |
author |
Viveiro, Alessandra Aparecida |
author_facet |
Viveiro, Alessandra Aparecida Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viveiro, Alessandra Aparecida Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science education Pre-service teacher training Teaching and learning strategies Ensino de ciências Formação inicial de professores Estratégias de ensino e aprendizagem |
topic |
Science education Pre-service teacher training Teaching and learning strategies Ensino de ciências Formação inicial de professores Estratégias de ensino e aprendizagem |
description |
We developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:05Z 2015-07-15T18:27:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225 Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014. 1982-5153 http://hdl.handle.net/11449/124552 ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf 2431034310174335 2628131697247851 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225 http://hdl.handle.net/11449/124552 |
identifier_str_mv |
Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014. 1982-5153 ISSN1982-5153-2014-07-02-221-249.pdf 2431034310174335 2628131697247851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Alexandria |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
221-249 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128565408956416 |