Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Guimarães, Taislene [UNESP], Melchiori, Ana Paula [UNESP], Guimarães, Karina Perez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337
http://hdl.handle.net/11449/114962
Resumo: Based on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate.
id UNSP_981196d9b8de2178cbf48bfb18a47beb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114962
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento socialHow to solve a situation of not learning: a psychogenetic study on the construction of social knowledgeBased on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate.Fundamentado na teoria piagetiana e nas pesquisas sobre a construção do conhecimento social, o artigo apresenta as crenças de crianças e adolescentes a respeito da resolução de uma situação de não aprendizagem. Os dados foram obtidos junto a 80 sujeitos, de 06 a 16 anos, que analisaram uma história envolvendo a questão. Os principais resultados indicam que a maioria dos participantes não consegue pensar de forma mais complexa a situação contida na história, desconsiderando processos e elementos, tendendo a respostas simplistas, características do nível mais elementar de compreensão da realidade social. Mesmos entre os sujeitos mais velhos prevaleceu uma representação menos elaborada de uma questão social cotidiana: aprender e não aprender.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Melchiori, Ana Paula [UNESP]Guimarães, Karina Perez2015-02-24T13:57:37Z2015-02-24T13:57:37Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article92-116application/pdfhttp://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014.2178-258Xhttp://hdl.handle.net/11449/114962ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao em Perspectivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114962Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
How to solve a situation of not learning: a psychogenetic study on the construction of social knowledge
title Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
spellingShingle Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
title_short Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
title_full Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
title_fullStr Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
title_full_unstemmed Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
title_sort Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social
author Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
author_facet Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
author_role author
author2 Guimarães, Taislene [UNESP]
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Faculdades Integradas de Mirassol
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Melchiori, Ana Paula [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
description Based on the Piagetian theory and on the research about the construction of Social Knowledge, this article presents the beliefs of children and adolescents regarding the resolution of a situation of not learning. Data were obtained from 80 students, between 06 and 16 years, who analyzed a story involving this issue. The main results indicate that most participants are not able think about the situation contained in the story in a more complex way, disregarding processes and elements, thus. They tend to give simplistic answers and it demonstrates the characteristics of the most elementary level of understanding of social reality. Even among the older students, a less elaborated representation of this daily social question, “to learn or not to learn”, was also preponderate.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:37Z
2015-02-24T13:57:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337
Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014.
2178-258X
http://hdl.handle.net/11449/114962
ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
url http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/337
http://hdl.handle.net/11449/114962
identifier_str_mv Educacao em Perspectiva, v. 5, n. 1, p. 92-116, 2014.
2178-258X
ISSN2178258X-2014-05-01-92-116.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educacao em Perspectiva
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 92-116
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128159971803136