Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daniela Violin da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Costa, Fernanda Aparecida de Souza Corrêa, Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP], Carneiro, Relma Urel Carbone [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hotsite.bauru.sp.gov.br/rpe/Atual.aspx
http://hdl.handle.net/11449/125171
Resumo: Inclusive education is a proposal in which all people are accepted and recognized by their individual characteristics. Thus, this study aimed to investigate the concept of inclusive education and its relation within the democratic management on the early childhood education. Participated in these study educators of two schools in a municipal system school, the data were collected by means of interviews and were analyzed using qualitative approach. Educators participated in the study of two schools in a municipal school, and the data collected by means of interviews and organizes collective actions designed. The survey results suggest that is necessary that the management team is informed and understands the importance of articulating different social segments that can assist special needs of students with disabilities in their needs, promoting thus its development.
id UNSP_a91da964c796e28e7dd7772234472369
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125171
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusivaInclusive educationDemocratic managementSpecial educational needsEarly childhood educationEducação inclusivaGestão democráticaNecessidades educativas especiaisEducação infantilInclusive education is a proposal in which all people are accepted and recognized by their individual characteristics. Thus, this study aimed to investigate the concept of inclusive education and its relation within the democratic management on the early childhood education. Participated in these study educators of two schools in a municipal system school, the data were collected by means of interviews and were analyzed using qualitative approach. Educators participated in the study of two schools in a municipal school, and the data collected by means of interviews and organizes collective actions designed. The survey results suggest that is necessary that the management team is informed and understands the importance of articulating different social segments that can assist special needs of students with disabilities in their needs, promoting thus its development.Educação Inclusiva é uma proposta na qual todas as pessoas são aceitas e reconhecidas por suas características individuais. Assim, este estudo objetivou investigar a concepção de escola inclusiva e sua relação com a gestão democrática na Educação Infantil. Participaram do estudo educadores de duas escolas de uma rede municipal de ensino, sendo os dados coletados por meio de entrevistas. Para o seu tratamento, foi utilizada abordagem qualitativa e, dos resultados, foram extraídas as inferências mediante a técnica de análise de conteúdo. Os resultados sugerem a necessidade de toda a equipe ser informada e compreender a importância da articulação com os diferentes segmentos sociais para apoiar o aluno com deficiência em suas necessidades, favorecendo, dessa forma, seu desenvolvimento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú Km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú Km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800-901, SP, BrasilDepartamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Daniela Violin daCosta, Fernanda Aparecida de Souza CorrêaCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Carneiro, Relma Urel Carbone [UNESP]2015-07-15T18:28:34Z2015-07-15T18:28:34Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article41-55application/pdfhttp://hotsite.bauru.sp.gov.br/rpe/Atual.aspxRevista Paulista de Educação, v. 1, n. 1, p. 41-55, 2012.2238-7153http://hdl.handle.net/11449/125171ISSN2238-7153-2012-01-01-41-55.pdf41077553968977950000-0002-8961-3617Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Paulista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125171Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:35:07.468456Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
title Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
spellingShingle Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
Silva, Daniela Violin da
Inclusive education
Democratic management
Special educational needs
Early childhood education
Educação inclusiva
Gestão democrática
Necessidades educativas especiais
Educação infantil
title_short Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
title_full Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
title_fullStr Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
title_full_unstemmed Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
title_sort Concepções da equipe escolar sobre a gestão escolar e a escola inclusiva
author Silva, Daniela Violin da
author_facet Silva, Daniela Violin da
Costa, Fernanda Aparecida de Souza Corrêa
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Carneiro, Relma Urel Carbone [UNESP]
author_role author
author2 Costa, Fernanda Aparecida de Souza Corrêa
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Carneiro, Relma Urel Carbone [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daniela Violin da
Costa, Fernanda Aparecida de Souza Corrêa
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Carneiro, Relma Urel Carbone [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Democratic management
Special educational needs
Early childhood education
Educação inclusiva
Gestão democrática
Necessidades educativas especiais
Educação infantil
topic Inclusive education
Democratic management
Special educational needs
Early childhood education
Educação inclusiva
Gestão democrática
Necessidades educativas especiais
Educação infantil
description Inclusive education is a proposal in which all people are accepted and recognized by their individual characteristics. Thus, this study aimed to investigate the concept of inclusive education and its relation within the democratic management on the early childhood education. Participated in these study educators of two schools in a municipal system school, the data were collected by means of interviews and were analyzed using qualitative approach. Educators participated in the study of two schools in a municipal school, and the data collected by means of interviews and organizes collective actions designed. The survey results suggest that is necessary that the management team is informed and understands the importance of articulating different social segments that can assist special needs of students with disabilities in their needs, promoting thus its development.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:28:34Z
2015-07-15T18:28:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hotsite.bauru.sp.gov.br/rpe/Atual.aspx
Revista Paulista de Educação, v. 1, n. 1, p. 41-55, 2012.
2238-7153
http://hdl.handle.net/11449/125171
ISSN2238-7153-2012-01-01-41-55.pdf
4107755396897795
0000-0002-8961-3617
url http://hotsite.bauru.sp.gov.br/rpe/Atual.aspx
http://hdl.handle.net/11449/125171
identifier_str_mv Revista Paulista de Educação, v. 1, n. 1, p. 41-55, 2012.
2238-7153
ISSN2238-7153-2012-01-01-41-55.pdf
4107755396897795
0000-0002-8961-3617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Paulista de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 41-55
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129338632044544