Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24773 http://hdl.handle.net/11449/134658 |
Resumo: | This survey attempted to find out whether or not the management styles adopted by schools can be associated with teacher stress. The study considered 175 teachers working with 1st‑to 4th grades in twelve public schools. The instruments first identified the leadership style predominant in the schools, then sought to identify the presence of stress in the teachers. Although stress was present in the majority of the teachers, an association with specific management styles could not be confirmed. This can be linked to the fact that the stress was already present in the teachers and did not allow the identification of additional influence by the schools’ leadership style |
id |
UNSP_be595ca393ed54e213e806f96e046384 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134658 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamentalLeadership style and stress: a research in public elementary schoolsEstilo de liderazgo y stress: una investigación en escuelas provinciales de educación primariaLeadershipLeadership styleStressLiderazgoEstilo de liderazgoStressLiderançaEstilo de liderançaStressThis survey attempted to find out whether or not the management styles adopted by schools can be associated with teacher stress. The study considered 175 teachers working with 1st‑to 4th grades in twelve public schools. The instruments first identified the leadership style predominant in the schools, then sought to identify the presence of stress in the teachers. Although stress was present in the majority of the teachers, an association with specific management styles could not be confirmed. This can be linked to the fact that the stress was already present in the teachers and did not allow the identification of additional influence by the schools’ leadership styleEste estudio buscó identificar si el estilo de liderazgo en las escuelas tiene asociación con la presencia del stress en los profesores que allí trabajan. Participaron 175 profesoras en 12 escuelas provinciales de 1ª a 4ª serie de la educación primaria. Los instrumentos de la investigación que fueron utilizados, buscaron identificar el estilo predominante de liderazgo en las escuelas y evaluar la presencia de stress en las participantes. Aunque se ha detectado stress en la mayoría de las profesoras, la asocia‑ ción no se ha confirmado. Esto puede estar relacionado con el hecho de que el stress ya existía anteriormente, no permitiendo detectar en ello la influencia adicional del estilo de liderazgo de las escuelas.Esta pesquisa buscou identificar se o estilo de liderança nas escolas tem associação com a presença do stress nos professores que nelas atuam. Participaram dela 175 professoras alocadas em 12 escolas estaduais de 1ª a 4ª série do ensino fundamental. Os instrumentos de pesquisa utilizados procuraram identificar o estilo de liderança predominante nas escolas e avaliar a presença do stress nas participantes. Embora fosse detectado o stress na maioria delas, a associação referida não se confir‑ mou. Isso pode estar relacionado ao fato de que o stress já existia nas professoras, não permitindo detectar a influência adicional do estilo de liderança presente nas escolas.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP)Goulart Júnior, Edward [UNESP]Lipp, Marilda Emmanuel Noaves2016-03-02T12:57:51Z2016-03-02T12:57:51Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article265-283application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24773Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 2, p. 265-283, 2011.1678-166Xhttp://hdl.handle.net/11449/134658ISSN1678-166X-2011-27-02-265-283.pdf83135768913940010000-0002-4923-433XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Política e Administração da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134658Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:13:44.800936Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental Leadership style and stress: a research in public elementary schools Estilo de liderazgo y stress: una investigación en escuelas provinciales de educación primaria |
title |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
spellingShingle |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental Goulart Júnior, Edward [UNESP] Leadership Leadership style Stress Liderazgo Estilo de liderazgo Stress Liderança Estilo de liderança Stress |
title_short |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
title_full |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
title_fullStr |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
title_sort |
Estilo de liderança e stress: uma pesquisa em escolas estaduais de ensino fundamental |
author |
Goulart Júnior, Edward [UNESP] |
author_facet |
Goulart Júnior, Edward [UNESP] Lipp, Marilda Emmanuel Noaves |
author_role |
author |
author2 |
Lipp, Marilda Emmanuel Noaves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart Júnior, Edward [UNESP] Lipp, Marilda Emmanuel Noaves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leadership Leadership style Stress Liderazgo Estilo de liderazgo Stress Liderança Estilo de liderança Stress |
topic |
Leadership Leadership style Stress Liderazgo Estilo de liderazgo Stress Liderança Estilo de liderança Stress |
description |
This survey attempted to find out whether or not the management styles adopted by schools can be associated with teacher stress. The study considered 175 teachers working with 1st‑to 4th grades in twelve public schools. The instruments first identified the leadership style predominant in the schools, then sought to identify the presence of stress in the teachers. Although stress was present in the majority of the teachers, an association with specific management styles could not be confirmed. This can be linked to the fact that the stress was already present in the teachers and did not allow the identification of additional influence by the schools’ leadership style |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:57:51Z 2016-03-02T12:57:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24773 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 2, p. 265-283, 2011. 1678-166X http://hdl.handle.net/11449/134658 ISSN1678-166X-2011-27-02-265-283.pdf 8313576891394001 0000-0002-4923-433X |
url |
http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24773 http://hdl.handle.net/11449/134658 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 2, p. 265-283, 2011. 1678-166X ISSN1678-166X-2011-27-02-265-283.pdf 8313576891394001 0000-0002-4923-433X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
265-283 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129037521911808 |