O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015
http://hdl.handle.net/11449/109722
Resumo: The goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche.
id UNSP_c069265275499ddc0bac386efbbd5967
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109722
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem BrasilThe academic genre in question: a social-rhetorical analysis of master's theses in Teletandem Brazil projectComunidades discursivasgênero acadêmicoperspectiva sociorretóricaDiscourse communitiesacademic genresocial-rhetorical perspectiveThe goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche.O objetivo deste trabalho é investigar o gênero acadêmico resumo de dissertação de mestrado no contexto do projeto de pesquisa Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos. Tomando como ponto de partida as concepções de gênero textual da perspectiva sociorretórica, foram analisados dez resumos de dissertações de mestrado (um gênero já legitimado) vinculadas ao referido projeto (um contexto relativamente novo). Como resultado da análise, foi depreendida a ocorrência de um fenômeno ora intitulado diminuição de esforço retórico, que consiste no apagamento de unidades retóricas que justifiquem a validade das pesquisas descritas nos resumos analisados. Entre as contribuições do artigo, podem ser destacadas reflexões pertinentes tanto às comunidades discursivas que sustentam os gêneros acadêmicos quanto aos pesquisadores que aspiram um lugar nesse nicho.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de LetrasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]2014-09-30T18:18:36Z2014-09-30T18:18:36Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article877-897application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013.1984-6398http://hdl.handle.net/11449/10972210.1590/S1984-63982013005000015S1984-63982013000300010S1984-63982013000300010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:15:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109722Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:40:49.502080Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
The academic genre in question: a social-rhetorical analysis of master's theses in Teletandem Brazil project
title O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
spellingShingle O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]
Comunidades discursivas
gênero acadêmico
perspectiva sociorretórica
Discourse communities
academic genre
social-rhetorical perspective
title_short O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
title_full O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
title_fullStr O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
title_full_unstemmed O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
title_sort O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
author Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]
author_facet Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]
Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]
author_role author
author2 Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]
Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidades discursivas
gênero acadêmico
perspectiva sociorretórica
Discourse communities
academic genre
social-rhetorical perspective
topic Comunidades discursivas
gênero acadêmico
perspectiva sociorretórica
Discourse communities
academic genre
social-rhetorical perspective
description The goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
2014-09-30T18:18:36Z
2014-09-30T18:18:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015
Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013.
1984-6398
http://hdl.handle.net/11449/109722
10.1590/S1984-63982013005000015
S1984-63982013000300010
S1984-63982013000300010.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015
http://hdl.handle.net/11449/109722
identifier_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013.
1984-6398
10.1590/S1984-63982013005000015
S1984-63982013000300010
S1984-63982013000300010.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 877-897
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128843721998336