O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015 http://hdl.handle.net/11449/109722 |
Resumo: | The goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche. |
id |
UNSP_c069265275499ddc0bac386efbbd5967 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109722 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem BrasilThe academic genre in question: a social-rhetorical analysis of master's theses in Teletandem Brazil projectComunidades discursivasgênero acadêmicoperspectiva sociorretóricaDiscourse communitiesacademic genresocial-rhetorical perspectiveThe goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche.O objetivo deste trabalho é investigar o gênero acadêmico resumo de dissertação de mestrado no contexto do projeto de pesquisa Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos. Tomando como ponto de partida as concepções de gênero textual da perspectiva sociorretórica, foram analisados dez resumos de dissertações de mestrado (um gênero já legitimado) vinculadas ao referido projeto (um contexto relativamente novo). Como resultado da análise, foi depreendida a ocorrência de um fenômeno ora intitulado diminuição de esforço retórico, que consiste no apagamento de unidades retóricas que justifiquem a validade das pesquisas descritas nos resumos analisados. Entre as contribuições do artigo, podem ser destacadas reflexões pertinentes tanto às comunidades discursivas que sustentam os gêneros acadêmicos quanto aos pesquisadores que aspiram um lugar nesse nicho.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de LetrasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP]Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP]2014-09-30T18:18:36Z2014-09-30T18:18:36Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article877-897application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013.1984-6398http://hdl.handle.net/11449/10972210.1590/S1984-63982013005000015S1984-63982013000300010S1984-63982013000300010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:15:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109722Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:40:49.502080Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil The academic genre in question: a social-rhetorical analysis of master's theses in Teletandem Brazil project |
title |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
spellingShingle |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP] Comunidades discursivas gênero acadêmico perspectiva sociorretórica Discourse communities academic genre social-rhetorical perspective |
title_short |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
title_full |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
title_fullStr |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
title_full_unstemmed |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
title_sort |
O gênero acadêmico em questão: uma análise sociorretórica de resumos de dissertações de mestrado do projeto Teletandem Brasil |
author |
Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP] |
author_facet |
Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP] Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zakir, Maisa de Alcântara [UNESP] Andreu-Funo, Ludmila Belotti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunidades discursivas gênero acadêmico perspectiva sociorretórica Discourse communities academic genre social-rhetorical perspective |
topic |
Comunidades discursivas gênero acadêmico perspectiva sociorretórica Discourse communities academic genre social-rhetorical perspective |
description |
The goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasil: foreign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called reduction of rhetorical effort, which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-01 2014-09-30T18:18:36Z 2014-09-30T18:18:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015 Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013. 1984-6398 http://hdl.handle.net/11449/109722 10.1590/S1984-63982013005000015 S1984-63982013000300010 S1984-63982013000300010.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000015 http://hdl.handle.net/11449/109722 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013. 1984-6398 10.1590/S1984-63982013005000015 S1984-63982013000300010 S1984-63982013000300010.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
877-897 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128843721998336 |