Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v23n53/v23n53a04.pdf
http://hdl.handle.net/11449/124749
Resumo: Our main concern was to investigate the forms and rationalities implicit in the social regulation/autonomy of the management processes of learning, historically established in the 1971 through 2002 educational reforms, via assessment guidelines of school performance in the state of São Paulo. We used a socio-historical approach, relying on speeches and official documents as our primary source and on studies and research work about teacher assessment and performance as secondary sources. As central categories we considered continuity and rupture in the patterns and mechanisms of social regulation/autonomy of educational work. The results help to clarify how educational policies, instituted in contexts of social reproduction/transformation, influence the management of educational processes within the school.
id UNSP_d505cb6c0676ba7c27e62a25c23feba8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124749
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docenteEducational reform and evaluation: mechanisms of school regulationLearning evaluationEducational reformaTeacher labourManagementAvaliación de la aprendizajeReforma de la educaciónTrabajo del profesorGestiónAvaliacao da AprendizagemReforma do ensinotrabalho docenteGestãoOur main concern was to investigate the forms and rationalities implicit in the social regulation/autonomy of the management processes of learning, historically established in the 1971 through 2002 educational reforms, via assessment guidelines of school performance in the state of São Paulo. We used a socio-historical approach, relying on speeches and official documents as our primary source and on studies and research work about teacher assessment and performance as secondary sources. As central categories we considered continuity and rupture in the patterns and mechanisms of social regulation/autonomy of educational work. The results help to clarify how educational policies, instituted in contexts of social reproduction/transformation, influence the management of educational processes within the school.La preocupación central fue investigar las formas y racionalidades implícitas de regulación social/autonomía de los procesos de gestión del aprendizaje, históricamente establecidas en las reformas educativas de 1971 a 2002, por medio de las directrices de evaluación del rendimiento escolar, en el estado de San Pablo. Se utiliza un abordaje socio-histórico, teniendo como fuente primaria los discursos y documentos oficiales y como fuentes secundarias los trabajos e investigaciones sobre evaluación y trabajo docente. Se toman como categorías centrales la continuidad y la ruptura en los patrones y mecanismos de regulación social/autonomía del trabajo educativo. Los resultados contribuyen a aclarar como las políticas educativas instituidas en contextos de reproducción/transformación social, condicionan la gestión de los procesos educativos en el interior de la escuela.A preocupação central foi investigar as formas e racionalidades implícitas de regulação social/autonomia dos processos de gestão da aprendizagem, historicamente estabelecidas nas reformas educacionais de 1971 até 1982, via diretrizes de avaliação do rendimento escolar, no Estado de São Paulo. Utiliza-se abordagem sócio-histórica, tendo como fonte primária os discursos e documentos oficiais e como fontes secundárias os trabalhos e pesquisas sobre avaliação e trabalho docente. Tomam-se como categorias centrais a continuidade e ruptura nos padrões e mecanismos de regulação social/autonomia do trabalho educativo. Os resultados contribuem para esclarecer como as políticas educacionais, instituídas em contextos de reprodução/ transformação social, condicionam a gestão dos processos educativos no interior da escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]2015-07-15T18:27:37Z2015-07-15T18:27:37Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article60-81http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v23n53/v23n53a04.pdfEstudos em Avaliação Educacional, v. 23, n. 53, p. 60-81, 2012.0103-6831http://hdl.handle.net/11449/1247495052530855906373Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:00:50.615041Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
Educational reform and evaluation: mechanisms of school regulation
title Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
spellingShingle Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
Learning evaluation
Educational reforma
Teacher labour
Management
Avaliación de la aprendizaje
Reforma de la educación
Trabajo del profesor
Gestión
Avaliacao da Aprendizagem
Reforma do ensino
trabalho docente
Gestão
title_short Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
title_full Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
title_fullStr Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
title_full_unstemmed Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
title_sort Reformas educacionais e avaliação: mecanismos de regulação docente
author Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
author_facet Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Learning evaluation
Educational reforma
Teacher labour
Management
Avaliación de la aprendizaje
Reforma de la educación
Trabajo del profesor
Gestión
Avaliacao da Aprendizagem
Reforma do ensino
trabalho docente
Gestão
topic Learning evaluation
Educational reforma
Teacher labour
Management
Avaliación de la aprendizaje
Reforma de la educación
Trabajo del profesor
Gestión
Avaliacao da Aprendizagem
Reforma do ensino
trabalho docente
Gestão
description Our main concern was to investigate the forms and rationalities implicit in the social regulation/autonomy of the management processes of learning, historically established in the 1971 through 2002 educational reforms, via assessment guidelines of school performance in the state of São Paulo. We used a socio-historical approach, relying on speeches and official documents as our primary source and on studies and research work about teacher assessment and performance as secondary sources. As central categories we considered continuity and rupture in the patterns and mechanisms of social regulation/autonomy of educational work. The results help to clarify how educational policies, instituted in contexts of social reproduction/transformation, influence the management of educational processes within the school.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:37Z
2015-07-15T18:27:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v23n53/v23n53a04.pdf
Estudos em Avaliação Educacional, v. 23, n. 53, p. 60-81, 2012.
0103-6831
http://hdl.handle.net/11449/124749
5052530855906373
url http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v23n53/v23n53a04.pdf
http://hdl.handle.net/11449/124749
identifier_str_mv Estudos em Avaliação Educacional, v. 23, n. 53, p. 60-81, 2012.
0103-6831
5052530855906373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 60-81
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129149688086528