CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perinelli Neto, Humberto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Paziani, Rodrigo Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609
http://hdl.handle.net/11449/157593
Resumo: ABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo.
id UNSP_df7426c19f6e40a476664f65a398e5f7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157593
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASOCINEMA, HISTORY AND GEOGRAPHY TEACHING PRACTICE AND TEACHER TRAINING: SHORT FILM'S PRODUCTION EXPERIENCE AND CASE STUDIESCinemaHistory and Geography TeachingTeacher TrainingCinemaEnsino de História e de GeografiaFormação DocenteABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo.RESUMO: A importância alcançada pelo cinema guarda vínculo estreito com a transformação do olhar humano e da maneira de conhecer da modernidade. A capacidade de provocar encantamento e de intervir na construção da visão de mundo gerou o desenvolvimento de experiências de uso de filmes na educação. Neste artigo, pretendemos articular a linguagem cinematográfica com a formação docente e as práticas de ensino de História e de Geografia em cursos de Licenciatura. Alguns dos problemas fundamentais da educação estão relacionados aos usos das tecnologias e linguagens audiovisuais e como mobilizar e construir novos saberes em meio aos processos formativos dos alunos. Nossas reflexões, baseadas na educação dialógica de Paulo Freire, estarão focalizadas nas possibilidades de construção de novos conhecimentos e vivências, através de experiências que envolvem a produção de vídeos/curtas-metragens, com destaque para dois casos ocorridos na região Noroeste do Estado de São Paulo.UNESPUniversidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasUNESPFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasPerinelli Neto, HumbertoPaziani, Rodrigo Ribeiro2018-11-12T17:26:05Z2018-11-12T17:26:05Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-304application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/15759310.1590/0102-4698136609S0102-46982015000400279S0102-46982015000400279.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:24:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157593Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:10:38.828459Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
CINEMA, HISTORY AND GEOGRAPHY TEACHING PRACTICE AND TEACHER TRAINING: SHORT FILM'S PRODUCTION EXPERIENCE AND CASE STUDIES
title CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
spellingShingle CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
Perinelli Neto, Humberto
Cinema
History and Geography Teaching
Teacher Training
Cinema
Ensino de História e de Geografia
Formação Docente
title_short CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
title_full CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
title_fullStr CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
title_full_unstemmed CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
title_sort CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
author Perinelli Neto, Humberto
author_facet Perinelli Neto, Humberto
Paziani, Rodrigo Ribeiro
author_role author
author2 Paziani, Rodrigo Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas
dc.contributor.author.fl_str_mv Perinelli Neto, Humberto
Paziani, Rodrigo Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
History and Geography Teaching
Teacher Training
Cinema
Ensino de História e de Geografia
Formação Docente
topic Cinema
History and Geography Teaching
Teacher Training
Cinema
Ensino de História e de Geografia
Formação Docente
description ABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
2018-11-12T17:26:05Z
2018-11-12T17:26:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/157593
10.1590/0102-4698136609
S0102-46982015000400279
S0102-46982015000400279.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609
http://hdl.handle.net/11449/157593
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015.
0102-4698
10.1590/0102-4698136609
S0102-46982015000400279
S0102-46982015000400279.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 279-304
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129400854544384