CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609 http://hdl.handle.net/11449/157593 |
Resumo: | ABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo. |
id |
UNSP_df7426c19f6e40a476664f65a398e5f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157593 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASOCINEMA, HISTORY AND GEOGRAPHY TEACHING PRACTICE AND TEACHER TRAINING: SHORT FILM'S PRODUCTION EXPERIENCE AND CASE STUDIESCinemaHistory and Geography TeachingTeacher TrainingCinemaEnsino de História e de GeografiaFormação DocenteABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo.RESUMO: A importância alcançada pelo cinema guarda vínculo estreito com a transformação do olhar humano e da maneira de conhecer da modernidade. A capacidade de provocar encantamento e de intervir na construção da visão de mundo gerou o desenvolvimento de experiências de uso de filmes na educação. Neste artigo, pretendemos articular a linguagem cinematográfica com a formação docente e as práticas de ensino de História e de Geografia em cursos de Licenciatura. Alguns dos problemas fundamentais da educação estão relacionados aos usos das tecnologias e linguagens audiovisuais e como mobilizar e construir novos saberes em meio aos processos formativos dos alunos. Nossas reflexões, baseadas na educação dialógica de Paulo Freire, estarão focalizadas nas possibilidades de construção de novos conhecimentos e vivências, através de experiências que envolvem a produção de vídeos/curtas-metragens, com destaque para dois casos ocorridos na região Noroeste do Estado de São Paulo.UNESPUniversidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasUNESPFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências ExatasPerinelli Neto, HumbertoPaziani, Rodrigo Ribeiro2018-11-12T17:26:05Z2018-11-12T17:26:05Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-304application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/15759310.1590/0102-4698136609S0102-46982015000400279S0102-46982015000400279.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:24:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157593Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:10:38.828459Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO CINEMA, HISTORY AND GEOGRAPHY TEACHING PRACTICE AND TEACHER TRAINING: SHORT FILM'S PRODUCTION EXPERIENCE AND CASE STUDIES |
title |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
spellingShingle |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO Perinelli Neto, Humberto Cinema History and Geography Teaching Teacher Training Cinema Ensino de História e de Geografia Formação Docente |
title_short |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
title_full |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
title_fullStr |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
title_full_unstemmed |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
title_sort |
CINEMA, PRÁTICA DE ENSINO DE HISTÓRIA E GEOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: PRODUÇÃO DE CURTAS-METRAGENS - EXPERIÊNCIAS E ESTUDOS DE CASO |
author |
Perinelli Neto, Humberto |
author_facet |
Perinelli Neto, Humberto Paziani, Rodrigo Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Paziani, Rodrigo Ribeiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual do Oeste do Paraná Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perinelli Neto, Humberto Paziani, Rodrigo Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema History and Geography Teaching Teacher Training Cinema Ensino de História e de Geografia Formação Docente |
topic |
Cinema History and Geography Teaching Teacher Training Cinema Ensino de História e de Geografia Formação Docente |
description |
ABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 2018-11-12T17:26:05Z 2018-11-12T17:26:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/157593 10.1590/0102-4698136609 S0102-46982015000400279 S0102-46982015000400279.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698136609 http://hdl.handle.net/11449/157593 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 4, p. 279-304, 2015. 0102-4698 10.1590/0102-4698136609 S0102-46982015000400279 S0102-46982015000400279.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
279-304 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129400854544384 |