O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5902/198464444094
http://hdl.handle.net/11449/114805
Resumo: In this paper we addressed aspects of the disciplines “Curricular Training” and “Didactics” in the Pedagogy Course in training of teachers. The main objective is to emphasize upon submission of the work that we do in our teaching practice in the mentioned disciplines, the importance of linking the theory and the practice in training of teachers so that the teaching in the university it is not decontextualized but enriched with the issues of everyday school life. In this sense, we address, initially, the aspects of the Curricular training as a mediator link of the learning, of the articulation of the curriculum and of the practices and, in this view, as a productive conduit between the university and the basic education, stressing the need for the reception of the contribution that each institutions within its specificity, must provide in the training courses. In sequence, we present aspects of the structure of the work we do with our students in Early Childhood Education Curricular Training. Finally, are detailed the aspects of a Didactics for the teachers of early childhood education and for the early years of Fundamental Education, focusing on narratives of in-service teachers on their experiences teaching in search of new systematization of pedagogical practice and on by own teachers.
id UNSP_f02b33dfcb41cfb270f46311b90dbf8d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114805
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidadesThe curricular training and the didactics in training of teachers: challenges and possibilitiesFormação de professoresEstágio curricularDidáticaIn this paper we addressed aspects of the disciplines “Curricular Training” and “Didactics” in the Pedagogy Course in training of teachers. The main objective is to emphasize upon submission of the work that we do in our teaching practice in the mentioned disciplines, the importance of linking the theory and the practice in training of teachers so that the teaching in the university it is not decontextualized but enriched with the issues of everyday school life. In this sense, we address, initially, the aspects of the Curricular training as a mediator link of the learning, of the articulation of the curriculum and of the practices and, in this view, as a productive conduit between the university and the basic education, stressing the need for the reception of the contribution that each institutions within its specificity, must provide in the training courses. In sequence, we present aspects of the structure of the work we do with our students in Early Childhood Education Curricular Training. Finally, are detailed the aspects of a Didactics for the teachers of early childhood education and for the early years of Fundamental Education, focusing on narratives of in-service teachers on their experiences teaching in search of new systematization of pedagogical practice and on by own teachers.Neste artigo enfocamos aspectos das disciplinas do curso de Pedagogia estágio curricular e didática na formação de professores. O objetivo central é ressaltar,mediante apresentação do trabalho que realizamos em nossa práticadocente nas disciplinas mencionadas, a importância da articulação entre a teoriae a prática na formação de professores e a fim de que o ensino na universidadenão seja descontextualizado, mas enriquecido com as questões do cotidianoescolar. Nesse sentido, abordamos, inicialmente, aspectos do estágiocurricular como elo mediador de aprendizagem, de articulação do currículo e depráticas e, nessa perspectiva, como um canal produtivo entre a universidade e aEducação Básica, ressaltando a necessidade do acolhimento da contribuiçãoque cada uma das instituições, dentro de sua especificidade, deva oferecer noscursos de formação. Na sequência, apresentamos aspectos da estrutura dotrabalho que desenvolvemos com nossos alunos no estágio curricular na EducaçãoInfantil. Finalmente, explicitamos os aspectos de uma didática voltada paraa formação de professores da Educação Infantil e dos anos iniciais do EnsinoFundamental, centrada em narrativas de professores em serviço, sobre suasvivências e experiências docentes, em busca de novas sistematizações da esobre a prática pedagógica, pelos próprios sujeitos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525950, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525950, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]Castro, Rosane Michelli de [UNESP]2015-02-24T13:57:29Z2015-02-24T13:57:29Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article177-190application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/198464444094Educação, v. 38, n. 1, p. 177-190, 2013.0101-9031http://hdl.handle.net/11449/11480510.5902/198464444094ISSN01019031-2013-38-01-177-190.pdf8973177509376264Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T06:10:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114805Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-06T06:10:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
The curricular training and the didactics in training of teachers: challenges and possibilities
title O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
spellingShingle O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]
Formação de professores
Estágio curricular
Didática
title_short O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
title_full O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
title_fullStr O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
title_full_unstemmed O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
title_sort O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades
author Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]
author_facet Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
author_role author
author2 Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Girotto, Cyntia Graziela Guizelim [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Estágio curricular
Didática
topic Formação de professores
Estágio curricular
Didática
description In this paper we addressed aspects of the disciplines “Curricular Training” and “Didactics” in the Pedagogy Course in training of teachers. The main objective is to emphasize upon submission of the work that we do in our teaching practice in the mentioned disciplines, the importance of linking the theory and the practice in training of teachers so that the teaching in the university it is not decontextualized but enriched with the issues of everyday school life. In this sense, we address, initially, the aspects of the Curricular training as a mediator link of the learning, of the articulation of the curriculum and of the practices and, in this view, as a productive conduit between the university and the basic education, stressing the need for the reception of the contribution that each institutions within its specificity, must provide in the training courses. In sequence, we present aspects of the structure of the work we do with our students in Early Childhood Education Curricular Training. Finally, are detailed the aspects of a Didactics for the teachers of early childhood education and for the early years of Fundamental Education, focusing on narratives of in-service teachers on their experiences teaching in search of new systematization of pedagogical practice and on by own teachers.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:29Z
2015-02-24T13:57:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5902/198464444094
Educação, v. 38, n. 1, p. 177-190, 2013.
0101-9031
http://hdl.handle.net/11449/114805
10.5902/198464444094
ISSN01019031-2013-38-01-177-190.pdf
8973177509376264
url http://dx.doi.org/10.5902/198464444094
http://hdl.handle.net/11449/114805
identifier_str_mv Educação, v. 38, n. 1, p. 177-190, 2013.
0101-9031
10.5902/198464444094
ISSN01019031-2013-38-01-177-190.pdf
8973177509376264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 177-190
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964838593560576