Aprendendo por meio de experiências com situações problema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/134313
Resumo: With the objective expand the experiences with the update of Methodology of Resolution of Problems, angled for best the practical of teacher and the motivation of the use this strategy methodological in their dynamics of class, propose the discussion of how the instructors can learn through of use of problem situation, in order to promote the overcoming of their difficulties and mistakes, contribute to the perfecting of their arguments and in validation of their answers. In development this project approach some aspects that think relevant to geometry teaching, more specific of calculations of perimeters and area plane figures. To report experiences collected the work performed with first year of high school students in Profª Maria Evanilda Gomes school, located in Itororó do Paranapanema, district of Pirapozinho city, accompanied from august of 2014. To promote a vision general of school performance this class, search collect the informations submitted by Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, in Relatório Pedagógico about the SARESP (Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo) 2013, IDESP (Índice de Desenvolvimento da Educação do Estado de São Paulo) 2013 and results obtained in diagnostics tests referents the class in question. Therefore utilized important indicators that depict the reality of the school and that formed the basis for the development of this Project.
id UNSP_fbdfdca982624e96105de9a91c544a9b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134313
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aprendendo por meio de experiências com situações problemaLearning through experiences with problem situationsFiguras planasPlane figurePerimetersResolution of problemsGeometryPerímetroÁreaResolução de problemasGeometriaWith the objective expand the experiences with the update of Methodology of Resolution of Problems, angled for best the practical of teacher and the motivation of the use this strategy methodological in their dynamics of class, propose the discussion of how the instructors can learn through of use of problem situation, in order to promote the overcoming of their difficulties and mistakes, contribute to the perfecting of their arguments and in validation of their answers. In development this project approach some aspects that think relevant to geometry teaching, more specific of calculations of perimeters and area plane figures. To report experiences collected the work performed with first year of high school students in Profª Maria Evanilda Gomes school, located in Itororó do Paranapanema, district of Pirapozinho city, accompanied from august of 2014. To promote a vision general of school performance this class, search collect the informations submitted by Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, in Relatório Pedagógico about the SARESP (Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo) 2013, IDESP (Índice de Desenvolvimento da Educação do Estado de São Paulo) 2013 and results obtained in diagnostics tests referents the class in question. Therefore utilized important indicators that depict the reality of the school and that formed the basis for the development of this Project.Com o objetivo de expandir as experiências com a utilização da Metodologia de Resolução de Problemas, visando o aprimoramento da prática do professor e a motivação ao uso desta estratégia metodológica em suas dinâmicas de aula, propõe-se a discussão de como os discentes podem aprender por meio da utilização de situações problema, afim de promover a superação de suas dificuldades e enganos, contribuir no aperfeiçoamento de seus argumentos e na validação de suas respostas. No desenvolvimento deste projeto abordam-se alguns aspectos que se julgam pertinentes ao ensino da Geometria, mais especificamente aos cálculos de perímetro e área de figuras planas. Ao relatar experiências coletadas dos trabalhos realizados com alunos da 1ª Série A do Ensino Médio da Escola Estadual Profª Maria Evanilda Gomes, situada em Itororó do Paranapanema, distrito da cidade paulista de Pirapozinho, acompanhados a partir de agosto de 2014. Para promover uma visão geral do rendimento escolar desta sala, busca-se coletar os dados apresentados pela Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, no Relatório Pedagógico sobre o SARESP (Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo) 2013, IDESP (Índice de Desenvolvimento da Educação do Estado de São Paulo) 2013 e resultados obtidos das provas diagnósticas aplicadas referentes à turma em questão. Para tanto, utilizam-se indicadores importantes que retratam a realidade da escola e que serviram de base para o desenvolvimento desse trabalho.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, José Carlos [UNESP]Pagamisse, Aylton [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]2016-02-23T13:52:22Z2016-02-23T13:52:22Z2016-01-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/13431300086893331075010001P2porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-05T06:01:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134313Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:01:37.391775Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendendo por meio de experiências com situações problema
Learning through experiences with problem situations
title Aprendendo por meio de experiências com situações problema
spellingShingle Aprendendo por meio de experiências com situações problema
Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]
Figuras planas
Plane figure
Perimeters
Resolution of problems
Geometry
Perímetro
Área
Resolução de problemas
Geometria
title_short Aprendendo por meio de experiências com situações problema
title_full Aprendendo por meio de experiências com situações problema
title_fullStr Aprendendo por meio de experiências com situações problema
title_full_unstemmed Aprendendo por meio de experiências com situações problema
title_sort Aprendendo por meio de experiências com situações problema
author Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]
author_facet Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, José Carlos [UNESP]
Pagamisse, Aylton [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Belo, Rosangela dos Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Figuras planas
Plane figure
Perimeters
Resolution of problems
Geometry
Perímetro
Área
Resolução de problemas
Geometria
topic Figuras planas
Plane figure
Perimeters
Resolution of problems
Geometry
Perímetro
Área
Resolução de problemas
Geometria
description With the objective expand the experiences with the update of Methodology of Resolution of Problems, angled for best the practical of teacher and the motivation of the use this strategy methodological in their dynamics of class, propose the discussion of how the instructors can learn through of use of problem situation, in order to promote the overcoming of their difficulties and mistakes, contribute to the perfecting of their arguments and in validation of their answers. In development this project approach some aspects that think relevant to geometry teaching, more specific of calculations of perimeters and area plane figures. To report experiences collected the work performed with first year of high school students in Profª Maria Evanilda Gomes school, located in Itororó do Paranapanema, district of Pirapozinho city, accompanied from august of 2014. To promote a vision general of school performance this class, search collect the informations submitted by Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, in Relatório Pedagógico about the SARESP (Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo) 2013, IDESP (Índice de Desenvolvimento da Educação do Estado de São Paulo) 2013 and results obtained in diagnostics tests referents the class in question. Therefore utilized important indicators that depict the reality of the school and that formed the basis for the development of this Project.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-23T13:52:22Z
2016-02-23T13:52:22Z
2016-01-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/134313
000868933
31075010001P2
url http://hdl.handle.net/11449/134313
identifier_str_mv 000868933
31075010001P2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128306162171904