Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917 |
Resumo: | This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by history |
id |
UPF-1_306efd764c8b20d22b0cc4479778ad88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.upf.br:tede/917 |
network_acronym_str |
UPF-1 |
network_name_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Schons, Carme ReginaCPF:30730210006http://lattes.cnpq.br/2256141988015714CPF:97670000http://lattes.cnpq.br/7523854014214701Queiroz, Maria Cledir Zilli2018-01-10T18:09:11Z2011-04-192009-08-20http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by historyEsta dissertação analisa os processsos identificatórios que incidem na constituição identitária dos sujeitos-alunos, considerando uma noção de língua perpassada pela heterogeneidade, que constitui o entrelínguas, ou seja, como o sujeito se inscreve nas discursividades da língua. Para isso, problematizamos a unicidade da língua, que aponta para a presença do Outro/outro no dizer, compreendendo os efeitos de sentido produzidos na constituição dos sujeitos e de seus discursos, imersos na equivocidade e nos processos inconscientes. Evidenciamos aspectos referentes ao campo epistemológico da Análise do Discurso (AD), bem como questões ligadas aos processos de identificação dos sujeitos, resultantes de identidades em processo de construção e da teoria psicanalítica (Lacan como releitura de Freud). O corpus da pesquisa é constituído de textos produzidos na língua materna e língua estrangeira, representados neste estudo, respectivamente, pela língua portuguesa e língua inglesa, por alunos do primeiro ano do ensino médio de uma escola estadual de São Borja. Pela análise de dois recortes selecionados de textos produzidos em sala de aula, o estudo conclui que o processo ensino- aprendizagem de línguas é bastante complexo e implica, além da aquisição de saberes e competências, a reconfiguração de processos subjetivos e identitários que constituem o sujeito-aluno, por meio de processos sócio-históricos e inconscientes em relações simbólicas e imaginárias produzidas na e pela históriaMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2009MariaCledirZilliQueiroz.pdf: 1453686 bytes, checksum: dd8e8343907b5119d349d6c3d105a376 (MD5) Previous issue date: 2009-08-20application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em LetrasEstudos Linguísticos e Estudos LiteráriosAnálise do discursoAprendizagem - LínguasLinguagem e línguas - Métodos de ensinoDiscourse analysisLearning - LanguagesLanguage and languages - teaching methodsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLíngua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2009MariaCledirZilliQueiroz.pdfapplication/pdf1453686http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/917/1/2009MariaCledirZilliQueiroz.pdfdd8e8343907b5119d349d6c3d105a376MD51tede/9172018-01-10 16:09:11.47oai:tede.upf.br:tede/917Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:09:11Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
title |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
spellingShingle |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas Queiroz, Maria Cledir Zilli Análise do discurso Aprendizagem - Línguas Linguagem e línguas - Métodos de ensino Discourse analysis Learning - Languages Language and languages - teaching methods CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
title_full |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
title_fullStr |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
title_full_unstemmed |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
title_sort |
Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas |
author |
Queiroz, Maria Cledir Zilli |
author_facet |
Queiroz, Maria Cledir Zilli |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Schons, Carme Regina |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:30730210006 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2256141988015714 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:97670000 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7523854014214701 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Maria Cledir Zilli |
contributor_str_mv |
Schons, Carme Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Aprendizagem - Línguas Linguagem e línguas - Métodos de ensino |
topic |
Análise do discurso Aprendizagem - Línguas Linguagem e línguas - Métodos de ensino Discourse analysis Learning - Languages Language and languages - teaching methods CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse analysis Learning - Languages Language and languages - teaching methods |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by history |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-08-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-04-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-01-10T18:09:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917 |
url |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Estudos Linguísticos e Estudos Literários |
dc.publisher.country.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv |
|
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) instname:Universidade de Passo Fundo (UPF) instacron:UPF |
instname_str |
Universidade de Passo Fundo (UPF) |
instacron_str |
UPF |
institution |
UPF |
reponame_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
collection |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/917/1/2009MariaCledirZilliQueiroz.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dd8e8343907b5119d349d6c3d105a376 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br |
_version_ |
1809092285901570048 |