Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Maria Cledir Zilli
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917
Resumo: This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by history
id UPF-1_306efd764c8b20d22b0cc4479778ad88
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/917
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Schons, Carme ReginaCPF:30730210006http://lattes.cnpq.br/2256141988015714CPF:97670000http://lattes.cnpq.br/7523854014214701Queiroz, Maria Cledir Zilli2018-01-10T18:09:11Z2011-04-192009-08-20http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by historyEsta dissertação analisa os processsos identificatórios que incidem na constituição identitária dos sujeitos-alunos, considerando uma noção de língua perpassada pela heterogeneidade, que constitui o entrelínguas, ou seja, como o sujeito se inscreve nas discursividades da língua. Para isso, problematizamos a unicidade da língua, que aponta para a presença do Outro/outro no dizer, compreendendo os efeitos de sentido produzidos na constituição dos sujeitos e de seus discursos, imersos na equivocidade e nos processos inconscientes. Evidenciamos aspectos referentes ao campo epistemológico da Análise do Discurso (AD), bem como questões ligadas aos processos de identificação dos sujeitos, resultantes de identidades em processo de construção e da teoria psicanalítica (Lacan como releitura de Freud). O corpus da pesquisa é constituído de textos produzidos na língua materna e língua estrangeira, representados neste estudo, respectivamente, pela língua portuguesa e língua inglesa, por alunos do primeiro ano do ensino médio de uma escola estadual de São Borja. Pela análise de dois recortes selecionados de textos produzidos em sala de aula, o estudo conclui que o processo ensino- aprendizagem de línguas é bastante complexo e implica, além da aquisição de saberes e competências, a reconfiguração de processos subjetivos e identitários que constituem o sujeito-aluno, por meio de processos sócio-históricos e inconscientes em relações simbólicas e imaginárias produzidas na e pela históriaMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2009MariaCledirZilliQueiroz.pdf: 1453686 bytes, checksum: dd8e8343907b5119d349d6c3d105a376 (MD5) Previous issue date: 2009-08-20application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em LetrasEstudos Linguísticos e Estudos LiteráriosAnálise do discursoAprendizagem - LínguasLinguagem e línguas - Métodos de ensinoDiscourse analysisLearning - LanguagesLanguage and languages - teaching methodsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLíngua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2009MariaCledirZilliQueiroz.pdfapplication/pdf1453686http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/917/1/2009MariaCledirZilliQueiroz.pdfdd8e8343907b5119d349d6c3d105a376MD51tede/9172018-01-10 16:09:11.47oai:tede.upf.br:tede/917Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:09:11Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
title Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
spellingShingle Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
Queiroz, Maria Cledir Zilli
Análise do discurso
Aprendizagem - Línguas
Linguagem e línguas - Métodos de ensino
Discourse analysis
Learning - Languages
Language and languages - teaching methods
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
title_full Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
title_fullStr Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
title_full_unstemmed Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
title_sort Língua(gem) e processos identificatórios no ensino-aprendizagem de línguas
author Queiroz, Maria Cledir Zilli
author_facet Queiroz, Maria Cledir Zilli
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Schons, Carme Regina
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:30730210006
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2256141988015714
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:97670000
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7523854014214701
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Maria Cledir Zilli
contributor_str_mv Schons, Carme Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Aprendizagem - Línguas
Linguagem e línguas - Métodos de ensino
topic Análise do discurso
Aprendizagem - Línguas
Linguagem e línguas - Métodos de ensino
Discourse analysis
Learning - Languages
Language and languages - teaching methods
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse analysis
Learning - Languages
Language and languages - teaching methods

dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This dissertation investigates the identification processes that affect the constitution of the subject-identity students considering a language crossed by the conception of heterogeneity, which is betweenlanguage or as the subject matter falls within discourses of the language. For this reason, question the unicity of language, pointing to the presence of the other /Other in saying, including the effects of meaning produced in the formation of subjects and their discourses, immersed in the wrong and unconscious processes. Evidenced epistemological issues concerning the field of discourse analysis (AD) as well as issues related to processes of identification of subjects, from identities in the process of construction and of psychoanalytic theory (rereading of Freud and Lacan). The body of research consists of texts produced in the mother tongue and foreign language, represented in this study, respectively, by the Portuguese and English, for students the first year of high school to a state school in São Borja. For the analysis of two cuttings of selected texts produced in the lassroom, the study concludes that the teaching-learning of languages is very complex and involves, besides the acquisition of knowledge and skills, the reconfiguration of subjective and identity processes that constitute the subject-student, through socio-historical processes and unconscious in symbolic and imaginary relations produced in and by history
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-20
dc.date.available.fl_str_mv 2011-04-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:09:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/917
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.department.fl_str_mv Estudos Linguísticos e Estudos Literários
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/917/1/2009MariaCledirZilliQueiroz.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv dd8e8343907b5119d349d6c3d105a376
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092285901570048