Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24850 |
Resumo: | This is a paper about the mathematics and art teacher´s training in which are approached the theoretical basis of this two subjects, such as, with its interdisciplinarity among the others areas of the knowlegment, language, codes and its technologies, the nature of the Science and its technologies. This basic research points to the interdisciplinarity of these two areas of the knowlegment, by the mathematics and art subjects existent together with the mathematical and visuals elements, dots, line and shape. Analyzing the life of the mathematician Euclides de Alexandria and his work The Elements, composed by 23 books, pointing out his first book, in which such concepts are cited. The same way it s approached Paul Klee s life and his abstracted work, such as his teachings in Bauhaus schools, where the very same concepts are developed by the visual language. Establishing a parallel between the mathematicians Euclides, Lintz and Machado, such as the artists Klee, Kandinsky and Mondrian, stands out the concepts: dots, line and shape in same of their art work. It s fixed, so that the interdisciplinarity in both area of the knowlegment is providing an important contribution to the education. |
id |
UPM_401edd709fb60428c846d5a45d584419 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24850 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:24Z2020-05-28T18:11:04Z2008-09-172020-05-28T18:11:04Z2008-08-12ARAÚJO, Denise Camargo Alves de. Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte. 2008. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24850This is a paper about the mathematics and art teacher´s training in which are approached the theoretical basis of this two subjects, such as, with its interdisciplinarity among the others areas of the knowlegment, language, codes and its technologies, the nature of the Science and its technologies. This basic research points to the interdisciplinarity of these two areas of the knowlegment, by the mathematics and art subjects existent together with the mathematical and visuals elements, dots, line and shape. Analyzing the life of the mathematician Euclides de Alexandria and his work The Elements, composed by 23 books, pointing out his first book, in which such concepts are cited. The same way it s approached Paul Klee s life and his abstracted work, such as his teachings in Bauhaus schools, where the very same concepts are developed by the visual language. Establishing a parallel between the mathematicians Euclides, Lintz and Machado, such as the artists Klee, Kandinsky and Mondrian, stands out the concepts: dots, line and shape in same of their art work. It s fixed, so that the interdisciplinarity in both area of the knowlegment is providing an important contribution to the education.Este é um trabalho sobre formação de professores de matemática e arte no qual são abordados os fundamentos teóricos dessas duas disciplinas, bem como a sua interdisciplinaridade com as demais áreas do conhecimento: linguagens, códigos e suas tecnologias, as ciências da natureza e suas tecnologias. Essa pesquisa bibliográfica aponta para a interdisciplinaridade dessas duas áreas do conhecimento, por meio das disciplinas Matemática e Arte, existente justamente nos conceitos dos elementos matemáticos e visuais: ponto, linha e forma. Abordando a vida do matemático Euclides de Alexandria e sua obra Os Elementos, composta de 23 livros, destacando-se o livro primeiro, onde tais conceitos são citados. Da mesma forma aborda-se a vida de Paul Klee e sua obra abstrata, bem como o seu ensino na escola de Bauhaus, onde os mesmos conceitos são trabalhados por meio da linguagem visual. Fazendo um paralelo entre os matemáticos Euclides, Lintz e Machado, bem como os artistas Klee, Kandinsky e Mondrian, destacam-se os conceitos: ponto, linha e forma em algumas de suas obras de arte. Estabelece-se, então, a interdisciplinaridade nessas duas áreas de conhecimento, proporcionando uma relevante contribuição para a Educação.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriamatemáticageometriaarteinterdisciplinaridadeformação de professoresmathematicsgeometryartinterdisciplinarityteacher s trainingCNPQ::CIENCIAS HUMANASPonto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRizolli, Marcoshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Smole, Katia Cristina Stoccohttp://lattes.cnpq.br/9985397425835603http://lattes.cnpq.br/6005575007696718Araújo, Denise Camargo Alves dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4256/Denise%20Camargo%20Alves%20de%20Araujo.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1984/1/Denise%20Camargo%20Alves%20de%20Araujo.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248502020-05-28 15:11:04.305Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
title |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
spellingShingle |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte Araújo, Denise Camargo Alves de matemática geometria arte interdisciplinaridade formação de professores mathematics geometry art interdisciplinarity teacher s training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
title_full |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
title_fullStr |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
title_full_unstemmed |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
title_sort |
Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte |
author |
Araújo, Denise Camargo Alves de |
author_facet |
Araújo, Denise Camargo Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rizolli, Marcos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4808339542698874 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Smole, Katia Cristina Stocco |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9985397425835603 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6005575007696718 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Denise Camargo Alves de |
contributor_str_mv |
Rizolli, Marcos Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Smole, Katia Cristina Stocco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
matemática geometria arte interdisciplinaridade formação de professores |
topic |
matemática geometria arte interdisciplinaridade formação de professores mathematics geometry art interdisciplinarity teacher s training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
mathematics geometry art interdisciplinarity teacher s training |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This is a paper about the mathematics and art teacher´s training in which are approached the theoretical basis of this two subjects, such as, with its interdisciplinarity among the others areas of the knowlegment, language, codes and its technologies, the nature of the Science and its technologies. This basic research points to the interdisciplinarity of these two areas of the knowlegment, by the mathematics and art subjects existent together with the mathematical and visuals elements, dots, line and shape. Analyzing the life of the mathematician Euclides de Alexandria and his work The Elements, composed by 23 books, pointing out his first book, in which such concepts are cited. The same way it s approached Paul Klee s life and his abstracted work, such as his teachings in Bauhaus schools, where the very same concepts are developed by the visual language. Establishing a parallel between the mathematicians Euclides, Lintz and Machado, such as the artists Klee, Kandinsky and Mondrian, stands out the concepts: dots, line and shape in same of their art work. It s fixed, so that the interdisciplinarity in both area of the knowlegment is providing an important contribution to the education. |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-09-17 2020-05-28T18:11:04Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:24Z 2020-05-28T18:11:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ARAÚJO, Denise Camargo Alves de. Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte. 2008. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24850 |
identifier_str_mv |
ARAÚJO, Denise Camargo Alves de. Ponto, linha e forma: interdisciplinariedade entre matemática e arte. 2008. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177217996029952 |