A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cláudia Regina Melo de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27887
Resumo: Literacy is one of the most important achievements in life. When there is interference in this process, the school community must participate in the search for appropriate solutions that fit the students’ reality. The main objective of this dissertation is to investigate whether study of arts can be an efficient resource to leverage the meaningful learning of students who are afraid of risking writing in the initial phase of literacy. The methodology follows the qualitative model, where an experience with students from the 1st year of a private school, participated in literacy classes using arts as a methodological resource. The research begins with a discussion about success and failure in literacy, having as main sources, Fourquin, Bourdieu and Nóvoa. Following this part, the research will focus on David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning, Henry Wallon’s Affection and the studies of Arts as Experience by John Dewey and Norberto Stori. In the penultimate chapter the sequence of classes with art as the main methodology and then an analysis in the light of the studied theorists will be presented. The result of the study proved that art can be a resource to enhance the meaningful learning of students for fear of risking writing in the literacy process.
id UPM_487b10f2aed7d92a3de7fbd235b8e42a
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/27887
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2021-02-03T20:48:52Z2021-02-08T22:01:22Z2021-02-08T22:01:22Z2020-10-22OLIVEIRA, Cláudia Regina Melo de. A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa. 2020. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020,http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27887Literacy is one of the most important achievements in life. When there is interference in this process, the school community must participate in the search for appropriate solutions that fit the students’ reality. The main objective of this dissertation is to investigate whether study of arts can be an efficient resource to leverage the meaningful learning of students who are afraid of risking writing in the initial phase of literacy. The methodology follows the qualitative model, where an experience with students from the 1st year of a private school, participated in literacy classes using arts as a methodological resource. The research begins with a discussion about success and failure in literacy, having as main sources, Fourquin, Bourdieu and Nóvoa. Following this part, the research will focus on David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning, Henry Wallon’s Affection and the studies of Arts as Experience by John Dewey and Norberto Stori. In the penultimate chapter the sequence of classes with art as the main methodology and then an analysis in the light of the studied theorists will be presented. The result of the study proved that art can be a resource to enhance the meaningful learning of students for fear of risking writing in the literacy process.A alfabetização é uma das mais importantes conquistas na vida de uma pessoa. Quando há interferência nesse processo, a comunidade escolar deve participar na busca de soluções adequadas à realidade dos discentes. Esta dissertação tem como objetivo principal investigar se a arte pode ser um recurso eficiente para alavancar a aprendizagem significativa de alunos que apresentam medo de arriscar a escrita na fase inicial da alfabetização. A metodologia segue o modelo qualitativo e descritivo, quando alunos do 1º ano de uma escola particular participaram de aulas de alfabetização com uso da arte como recurso metodológico. A pesquisa foi iniciada com uma discussão sobre o sucesso e o insucesso na alfabetização, tendo como principais debatedores Fourquin, Bourdieu e Nóvoa. A pesquisa desenvolvida inclui a teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel, a Afetividade de Henry Wallon e os estudos sobre a Arte como Experiência de John Dewey e Norberto Stori. No penúltimo capítulo será apresentada a sequência de aulas tendo a arte como principal metodologia e, na sequência, uma análise à luz dos teóricos estudados. O resultado do estudo comprovou que a arte pode ser um recurso para potencializar a aprendizagem significativa de alunos com medo de arriscar a escrita no processo de alfabetização.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessalfabetizaçãoaprendizagem significativaafetividadearteCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVieira , Marili Moreira da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3317058339527444Martins, Mirian Celeste Ferreira Diashttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668Souza, Vera Lúcia Trevisanhttp://lattes.cnpq.br/6876954243774464http://lattes.cnpq.br/4122058442734822Oliveira, Cláudia Regina Melo dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4562/5/Cl%C3%A1udia%20Regina%20Melo%20de%20Oliveira.pdfliteracymeaningful learning.affectivityartreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/278872021-02-08 19:01:22.812Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
title A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
spellingShingle A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
Oliveira, Cláudia Regina Melo de
alfabetização
aprendizagem significativa
afetividade
arte
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
title_full A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
title_fullStr A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
title_full_unstemmed A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
title_sort A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa
author Oliveira, Cláudia Regina Melo de
author_facet Oliveira, Cláudia Regina Melo de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira , Marili Moreira da Silva
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3317058339527444
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7167254305943668
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Souza, Vera Lúcia Trevisan
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6876954243774464
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4122058442734822
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cláudia Regina Melo de
contributor_str_mv Vieira , Marili Moreira da Silva
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
Souza, Vera Lúcia Trevisan
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
aprendizagem significativa
afetividade
arte
topic alfabetização
aprendizagem significativa
afetividade
arte
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Literacy is one of the most important achievements in life. When there is interference in this process, the school community must participate in the search for appropriate solutions that fit the students’ reality. The main objective of this dissertation is to investigate whether study of arts can be an efficient resource to leverage the meaningful learning of students who are afraid of risking writing in the initial phase of literacy. The methodology follows the qualitative model, where an experience with students from the 1st year of a private school, participated in literacy classes using arts as a methodological resource. The research begins with a discussion about success and failure in literacy, having as main sources, Fourquin, Bourdieu and Nóvoa. Following this part, the research will focus on David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning, Henry Wallon’s Affection and the studies of Arts as Experience by John Dewey and Norberto Stori. In the penultimate chapter the sequence of classes with art as the main methodology and then an analysis in the light of the studied theorists will be presented. The result of the study proved that art can be a resource to enhance the meaningful learning of students for fear of risking writing in the literacy process.
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-10-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-02-03T20:48:52Z
2021-02-08T22:01:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-02-08T22:01:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Cláudia Regina Melo de. A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa. 2020. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020,
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27887
identifier_str_mv OLIVEIRA, Cláudia Regina Melo de. A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa. 2020. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020,
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27887
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177243574992896