A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267 |
Resumo: | This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language. |
id |
UPM_70bac6e18755da3e3641a82d032603c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25267 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/7378861073762519Santos, Karine Guerra dosHanna, Vera Lucia Harabagi http://lattes.cnpq.br/03405536443153442016-03-15T19:45:28Z2020-05-28T18:13:00Z2012-05-282020-05-28T18:13:00Z2012-03-15This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language.Esta pesquisa trata-se de um estudo de caso realizado com trinta alunos que cursam língua inglesa em uma escola de idiomas da cidade de São Paulo. Elaborou-se o planejamento de um projeto com duração de dois meses, que visava utilizar uma ferramenta de apoio pedagógico que fosse significativa e que o estudante tivesse a oportunidade de trabalhar com algo que fizesse parte do seu cotidiano, além das aulas presenciais. Dessa forma, a professora/pesquisadora criou um blog no intuito de investigar se esse ambiente virtual contribui para o desenvolvimento e a construção do conhecimento por meio da interação e da colaboração entre aluno/aluno e aluno/professor. Além disso, procurou-se identificar se os vínculos afetivos colaboraram para um aprendizado significativo da língua inglesa. Para a análise dos comentários e postagens do blog, este presente trabalho se baseou no Sóciointeracionismo e na Abordagem Comunicativa. Após os dois meses de projeto, a investigação indicou que o blog apresentou grande efetividade enquanto comunidade virtual de aprendizagem, ao proporcionar a interação e a colaboração na língua-alvo entre os participantes.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfhttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267porUniversidade Presbiteriana Mackenzieensino e aprendizagem de língua inglesabloginteraçãoteaching and learning of english languagebloginteractionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAShttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4394/Karine%20Guerra%20dos%20Santos.pdf.jpgA utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEPeña, Maria de Los Dolores Jimenezhttp://lattes.cnpq.br/9834111047842200Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002BRLetrasUPMLetrasORIGINALKarine Guerra dos Santos.pdfKarine Guerra dos Santos.pdfapplication/pdf2397177https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5be0534c-7e6e-4199-b12d-38ffd9cac4fa/downloada255a868c820fe740338b0b8a63c1913MD51TEXTKarine Guerra dos Santos.pdf.txtKarine Guerra dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain225950https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5886d68e-a523-4ac6-b214-f58a0191e82e/downloade2e2fac82f7fe758486318cd195990f9MD52THUMBNAILKarine Guerra dos Santos.pdf.jpgKarine Guerra dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1190https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cb93f739-1b32-4714-953e-27c7706bf061/download472e8a746be9113fb319807b61a1bdbdMD5310899/252672023-11-21 12:04:44.781oai:dspace.mackenzie.br:10899/25267https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772023-11-21T12:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
title |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
spellingShingle |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso Santos, Karine Guerra dos ensino e aprendizagem de língua inglesa blog interação teaching and learning of english language blog interaction CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
title_full |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
title_fullStr |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
title_sort |
A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso |
author |
Santos, Karine Guerra dos |
author_facet |
Santos, Karine Guerra dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7378861073762519 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Karine Guerra dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hanna, Vera Lucia Harabagi |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0340553644315344 |
contributor_str_mv |
Hanna, Vera Lucia Harabagi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino e aprendizagem de língua inglesa blog interação |
topic |
ensino e aprendizagem de língua inglesa blog interação teaching and learning of english language blog interaction CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
teaching and learning of english language blog interaction |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-05-28 2020-05-28T18:13:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-03-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:45:28Z 2020-05-28T18:13:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5be0534c-7e6e-4199-b12d-38ffd9cac4fa/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5886d68e-a523-4ac6-b214-f58a0191e82e/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cb93f739-1b32-4714-953e-27c7706bf061/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a255a868c820fe740338b0b8a63c1913 e2e2fac82f7fe758486318cd195990f9 472e8a746be9113fb319807b61a1bdbd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820008577368064 |