A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Karine Guerra dos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267
Resumo: This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language.
id UPM_70bac6e18755da3e3641a82d032603c9
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25267
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/7378861073762519Santos, Karine Guerra dosHanna, Vera Lucia Harabagi http://lattes.cnpq.br/03405536443153442016-03-15T19:45:28Z2020-05-28T18:13:00Z2012-05-282020-05-28T18:13:00Z2012-03-15This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language.Esta pesquisa trata-se de um estudo de caso realizado com trinta alunos que cursam língua inglesa em uma escola de idiomas da cidade de São Paulo. Elaborou-se o planejamento de um projeto com duração de dois meses, que visava utilizar uma ferramenta de apoio pedagógico que fosse significativa e que o estudante tivesse a oportunidade de trabalhar com algo que fizesse parte do seu cotidiano, além das aulas presenciais. Dessa forma, a professora/pesquisadora criou um blog no intuito de investigar se esse ambiente virtual contribui para o desenvolvimento e a construção do conhecimento por meio da interação e da colaboração entre aluno/aluno e aluno/professor. Além disso, procurou-se identificar se os vínculos afetivos colaboraram para um aprendizado significativo da língua inglesa. Para a análise dos comentários e postagens do blog, este presente trabalho se baseou no Sóciointeracionismo e na Abordagem Comunicativa. Após os dois meses de projeto, a investigação indicou que o blog apresentou grande efetividade enquanto comunidade virtual de aprendizagem, ao proporcionar a interação e a colaboração na língua-alvo entre os participantes.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfhttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267porUniversidade Presbiteriana Mackenzieensino e aprendizagem de língua inglesabloginteraçãoteaching and learning of english languagebloginteractionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAShttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4394/Karine%20Guerra%20dos%20Santos.pdf.jpgA utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEPeña, Maria de Los Dolores Jimenezhttp://lattes.cnpq.br/9834111047842200Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002BRLetrasUPMLetrasORIGINALKarine Guerra dos Santos.pdfKarine Guerra dos Santos.pdfapplication/pdf2397177https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5be0534c-7e6e-4199-b12d-38ffd9cac4fa/downloada255a868c820fe740338b0b8a63c1913MD51TEXTKarine Guerra dos Santos.pdf.txtKarine Guerra dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain225950https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5886d68e-a523-4ac6-b214-f58a0191e82e/downloade2e2fac82f7fe758486318cd195990f9MD52THUMBNAILKarine Guerra dos Santos.pdf.jpgKarine Guerra dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1190https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cb93f739-1b32-4714-953e-27c7706bf061/download472e8a746be9113fb319807b61a1bdbdMD5310899/252672023-11-21 12:04:44.781oai:dspace.mackenzie.br:10899/25267https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772023-11-21T12:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
title A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
spellingShingle A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
Santos, Karine Guerra dos
ensino e aprendizagem de língua inglesa
blog
interação
teaching and learning of english language
blog
interaction
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
title_full A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
title_fullStr A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
title_full_unstemmed A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
title_sort A utilização do blog como apoio pedagógico no ensino de língua inglesa: um estudo de caso
author Santos, Karine Guerra dos
author_facet Santos, Karine Guerra dos
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7378861073762519
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Karine Guerra dos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hanna, Vera Lucia Harabagi
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0340553644315344
contributor_str_mv Hanna, Vera Lucia Harabagi
dc.subject.por.fl_str_mv ensino e aprendizagem de língua inglesa
blog
interação
topic ensino e aprendizagem de língua inglesa
blog
interação
teaching and learning of english language
blog
interaction
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.eng.fl_str_mv teaching and learning of english language
blog
interaction
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This research concerns to a case study performed with thirty students studying English language in a language school in the city of São Paulo. It was elaborated a 2-month project planning in order to use a significant pedagogic support tool in which the student would have the opportunity of working with something from his daily life, in addition to face to face class. Thus, the teacher/researcher has created a blog to investigate if this virtual environment would contribute for the development and construction of knowledge through interaction with and collaboration between student/student and student/teacher. Furthermore, this study aims identifying if the affective ties would collaborate to a significant learning of English Language. For analyzing the comments and posts from the blog, this research was based on Socio-interactionism and on the Communicative Approach. After two months of project performance, the investigation showed the blog was very efficient as a virtual learning community by propitiating the interaction and to the project attendants in target-language.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-05-28
2020-05-28T18:13:00Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:45:28Z
2020-05-28T18:13:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5be0534c-7e6e-4199-b12d-38ffd9cac4fa/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/5886d68e-a523-4ac6-b214-f58a0191e82e/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cb93f739-1b32-4714-953e-27c7706bf061/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a255a868c820fe740338b0b8a63c1913
e2e2fac82f7fe758486318cd195990f9
472e8a746be9113fb319807b61a1bdbd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820008577368064