Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457 |
Resumo: | The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all. |
id |
UPM_a6eec1058b272dd6bcfa149c83c0a43c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/22457 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:39:33Z2020-03-19T15:19:48Z2006-09-172020-03-19T15:19:48Z2006-09-05GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all.O presente estudo investigou a inclusão do aluno com deficiência nas escolas comuns de educação básica em município do litoral norte paulista, focalizando o acesso a apoio ao aluno com deficiência mental das classes de 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental. Sabe-se que a inclusão do aluno com deficiência é direito constituído nas políticas públicas da educação brasileira. Nesse sentido, foram analisadas diretrizes e normas da educação referentes às esferas federal, estadual e municipal, bem como, bibliografia relativa ao tema. Procurou-se mapear a distribuição dos alunos com deficiência física, sensoriais, mentais e múltiplas, a fim de analisar a conformidade entre os princípios enunciados, a organização e atendimento oferecido na rede municipal de ensino. A análise documental indicou que a inclusão do aluno com deficiência mental, implica somar responsabilidades de todos, dos profissionais da rede de ensino, dos profissionais das escolas em todas as ações, iniciando com a identificação do aluno no intuito de implementar atendimento às suas necessidades escolares, tais como recursos educacionais especiais que garantam a educação de qualidade para todos.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiainclusão escolaralunos com deficiência mentalensino regularschool inclusionstudents with mental deficiencyteaching regularCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMazzotta, Marcos José da Silveirahttp://lattes.cnpq.br/8192357535076113Mattos, Edna Antonia dehttp://lattes.cnpq.br/5435766995285675Fiamenghi Jr, Geraldo Antôniohttp://lattes.cnpq.br/6680842792627452http://lattes.cnpq.br/4856676200075811Gomes, Enaida Rodrigueshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3679/ENAIDA_GOMES_DIST.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1534/1/ENAIDA_GOMES_DIST.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/224572020-03-19 12:19:48.838Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
title |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
spellingShingle |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista Gomes, Enaida Rodrigues inclusão escolar alunos com deficiência mental ensino regular school inclusion students with mental deficiency teaching regular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
title_full |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
title_fullStr |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
title_full_unstemmed |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
title_sort |
Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista |
author |
Gomes, Enaida Rodrigues |
author_facet |
Gomes, Enaida Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mazzotta, Marcos José da Silveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8192357535076113 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mattos, Edna Antonia de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5435766995285675 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6680842792627452 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4856676200075811 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Enaida Rodrigues |
contributor_str_mv |
Mazzotta, Marcos José da Silveira Mattos, Edna Antonia de Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inclusão escolar alunos com deficiência mental ensino regular |
topic |
inclusão escolar alunos com deficiência mental ensino regular school inclusion students with mental deficiency teaching regular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
school inclusion students with mental deficiency teaching regular |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all. |
publishDate |
2006 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-09-17 2020-03-19T15:19:48Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-09-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:39:33Z 2020-03-19T15:19:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457 |
identifier_str_mv |
GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Distúrbios do Desenvolvimento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177212364128256 |