Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Enaida Rodrigues
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457
Resumo: The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all.
id UPM_a6eec1058b272dd6bcfa149c83c0a43c
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/22457
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:39:33Z2020-03-19T15:19:48Z2006-09-172020-03-19T15:19:48Z2006-09-05GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all.O presente estudo investigou a inclusão do aluno com deficiência nas escolas comuns de educação básica em município do litoral norte paulista, focalizando o acesso a apoio ao aluno com deficiência mental das classes de 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental. Sabe-se que a inclusão do aluno com deficiência é direito constituído nas políticas públicas da educação brasileira. Nesse sentido, foram analisadas diretrizes e normas da educação referentes às esferas federal, estadual e municipal, bem como, bibliografia relativa ao tema. Procurou-se mapear a distribuição dos alunos com deficiência física, sensoriais, mentais e múltiplas, a fim de analisar a conformidade entre os princípios enunciados, a organização e atendimento oferecido na rede municipal de ensino. A análise documental indicou que a inclusão do aluno com deficiência mental, implica somar responsabilidades de todos, dos profissionais da rede de ensino, dos profissionais das escolas em todas as ações, iniciando com a identificação do aluno no intuito de implementar atendimento às suas necessidades escolares, tais como recursos educacionais especiais que garantam a educação de qualidade para todos.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiainclusão escolaralunos com deficiência mentalensino regularschool inclusionstudents with mental deficiencyteaching regularCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMazzotta, Marcos José da Silveirahttp://lattes.cnpq.br/8192357535076113Mattos, Edna Antonia dehttp://lattes.cnpq.br/5435766995285675Fiamenghi Jr, Geraldo Antôniohttp://lattes.cnpq.br/6680842792627452http://lattes.cnpq.br/4856676200075811Gomes, Enaida Rodrigueshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3679/ENAIDA_GOMES_DIST.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1534/1/ENAIDA_GOMES_DIST.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/224572020-03-19 12:19:48.838Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
title Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
spellingShingle Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
Gomes, Enaida Rodrigues
inclusão escolar
alunos com deficiência mental
ensino regular
school inclusion
students with mental deficiency
teaching regular
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
title_full Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
title_fullStr Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
title_full_unstemmed Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
title_sort Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista
author Gomes, Enaida Rodrigues
author_facet Gomes, Enaida Rodrigues
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mazzotta, Marcos José da Silveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8192357535076113
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mattos, Edna Antonia de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5435766995285675
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6680842792627452
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4856676200075811
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Enaida Rodrigues
contributor_str_mv Mazzotta, Marcos José da Silveira
Mattos, Edna Antonia de
Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv inclusão escolar
alunos com deficiência mental
ensino regular
topic inclusão escolar
alunos com deficiência mental
ensino regular
school inclusion
students with mental deficiency
teaching regular
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv school inclusion
students with mental deficiency
teaching regular
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study investigated the student's inclusion with deficiency in the schools common of basic education in municipal district of the coast north from São Paulo, focalizing the access to the and support to the student with mental deficiency of the classes from 1st to 4th series of the Fundamental Teaching. It is known that the student's inclusion with deficiency is right constituted in the public politics of the Brazilian education. In that sense, guidelines and norms were analyzed from the referring education to the spheres federal, state and municipal, as well as, relative bibliography to the theme. I tried to map the students' distribution with deficiency physical, sensorial, mental and multiple, in order to analyze the conformity among the enunciated beginnings, the organization and attendance offered in the municipal net of education. The documental analysis it indicated that the student's inclusion with mental deficiency, implicates to add responsibilities of all, of the professionals of the teaching net, of the professionals of the schools in all the actions, beginning with the student's identification in the intention of implementing attendance to your school needs, such as special educational resources that guarantee the quality education for all.
publishDate 2006
dc.date.available.fl_str_mv 2006-09-17
2020-03-19T15:19:48Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-09-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:39:33Z
2020-03-19T15:19:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457
identifier_str_mv GOMES, Enaida Rodrigues. Alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular em município do Litoral Norte paulista. 2006. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22457
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Distúrbios do Desenvolvimento
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177212364128256