A retextualização como ação transformadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25278 |
Resumo: | The paper s purpose is the study of the retextualize like a auxiliary process to the redaction development, having the orality like a start point for the writing expression. It is approached the textual coherency and comprehension about the linguistics facts showed and the modifications that compromised or not the understanding about the subject. The corpus which was used is the mensalão case and the texts produced by the students of the second degree of the São Paulo s periphery. The mainly theories used was the Costa Val (1999/2002); Trevisan (1992); Preti (1994); Charolles (1978); Halliday e Hasan (1978); Broncarkt (1999) and Marcuschi (2000). The texts studied was the Primeira Renúncia , published by Folha de São Paulo and Fábrica de Fraudes , by Revista Veja . The mainly elements displayed was: (1) the occurrence of the reduction operations; (2) the texts informations level actualized; (3) add and inferences that allow the construction of a new text; (4) grammatical rules, cohesion and coherence elements used in the retextualize, following the grammatical normative; (5) sections texts which emphases the retextualize; (6) the reality social inserts in the redactions; (7) the reflection student s attitudes about the owner textual productions. Like a result, it s verified that retextualize become the textual production easer. |
id |
UPM_e969ef8894e2ca72d080c52c0c97f1da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25278 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:45:34Z2020-05-28T18:13:02Z2007-08-142020-05-28T18:13:02Z2007-02-14BARRETO, Luciana Venancio. A retextualização como ação transformadora. 2007. 112 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25278The paper s purpose is the study of the retextualize like a auxiliary process to the redaction development, having the orality like a start point for the writing expression. It is approached the textual coherency and comprehension about the linguistics facts showed and the modifications that compromised or not the understanding about the subject. The corpus which was used is the mensalão case and the texts produced by the students of the second degree of the São Paulo s periphery. The mainly theories used was the Costa Val (1999/2002); Trevisan (1992); Preti (1994); Charolles (1978); Halliday e Hasan (1978); Broncarkt (1999) and Marcuschi (2000). The texts studied was the Primeira Renúncia , published by Folha de São Paulo and Fábrica de Fraudes , by Revista Veja . The mainly elements displayed was: (1) the occurrence of the reduction operations; (2) the texts informations level actualized; (3) add and inferences that allow the construction of a new text; (4) grammatical rules, cohesion and coherence elements used in the retextualize, following the grammatical normative; (5) sections texts which emphases the retextualize; (6) the reality social inserts in the redactions; (7) the reflection student s attitudes about the owner textual productions. Like a result, it s verified that retextualize become the textual production easer.Este trabalho propõe-se ao estudo da Retextualização como um processo auxiliar para o desenvolvimento da redação, partindo-se da oralidade como premissa para a posterior expressão escrita. Aborda-se se os níveis de compreensão e de coerência em relação ao texto base (oral) estão representados nos fatos lingüísticos escritos e se as alterações no ato de escrever comprometeram ou não o entendimento do assunto, o que constitui objetivo maior desta pesquisa. Para tanto, utiliza como corpus selecionado o caso Mensalão e as redações produzidas por alunos do nível médio de uma escola da periferia de São Paulo, ao longo do segundo semestre de 2005. A fundamentação teórica baseia-se, especialmente, nas proposições de Costa Val (1999/2002); Trevisan (1992) e Preti (1994); nos posicionamentos sobre produções lingüísticas, como Charolles (1978); Halliday e Hasan (1978); Broncarkt (1999) e no modelo básico de análise desenvolvido por Marcuschi (2000). O exame da retextualização se dá pelo tipo dissertativo, a partir da leitura mediada do texto Primeira Renúncia publicado em Folha de São Paulo e Fábrica de Fraudes veiculado na revista Veja , retornando ao texto de base concomitantemente à orientação de pesquisa individual sobre a temática sugerida pelo professor. Os elementos observados nas redações foram: (1) ocorrências de operações reducionistas; (2) níveis informacionais atualizados no texto, considerando-se as abordagens realizadas; (3) acréscimos e inferências que possibilitam a construção de um novo texto; (4) regras gramaticais e elementos de coesão e coerência utilizados na Retextualização, segundo a gramática normativa; (5) momentos do texto em que se deu maior ênfase à retextualização; (6) possibilidades de estarem os traços lingüísticos da realidade social inseridos nas redações e, por fim, (7) atitude reflexiva do aluno sobre sua própria produção ao final do processo. Como resultado, verifica-se que a retextualização facilita a construção do texto e a revelação do aluno e, neste revelar, o professor de língua portuguesa torna-se responsável para a melhoria da qualidade do texto do aluno e pela transformação das mentalidades em prol do exercício da cidadania.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasretextualizaçãoensino de língua portuguesaoralidadeescritatextotextualidaderetextualizeportuguese language teachingoralitywritingtexttextualityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA retextualização como ação transformadorainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/5720921133186299Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241Silva, Vera Lúcia Crevin dahttp://lattes.cnpq.br/3532360944334827http://lattes.cnpq.br/3825674010849786Barreto, Luciana Venanciohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4363/Luciana%20Venancio.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2145/1/Luciana%20Venancio.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/252782020-05-28 15:13:02.461Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A retextualização como ação transformadora |
title |
A retextualização como ação transformadora |
spellingShingle |
A retextualização como ação transformadora Barreto, Luciana Venancio retextualização ensino de língua portuguesa oralidade escrita texto textualidade retextualize portuguese language teaching orality writing text textuality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A retextualização como ação transformadora |
title_full |
A retextualização como ação transformadora |
title_fullStr |
A retextualização como ação transformadora |
title_full_unstemmed |
A retextualização como ação transformadora |
title_sort |
A retextualização como ação transformadora |
author |
Barreto, Luciana Venancio |
author_facet |
Barreto, Luciana Venancio |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5720921133186299 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6767627111553241 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Silva, Vera Lúcia Crevin da |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3532360944334827 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3825674010849786 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Luciana Venancio |
contributor_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa Silva, Vera Lúcia Crevin da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
retextualização ensino de língua portuguesa oralidade escrita texto textualidade |
topic |
retextualização ensino de língua portuguesa oralidade escrita texto textualidade retextualize portuguese language teaching orality writing text textuality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
retextualize portuguese language teaching orality writing text textuality |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The paper s purpose is the study of the retextualize like a auxiliary process to the redaction development, having the orality like a start point for the writing expression. It is approached the textual coherency and comprehension about the linguistics facts showed and the modifications that compromised or not the understanding about the subject. The corpus which was used is the mensalão case and the texts produced by the students of the second degree of the São Paulo s periphery. The mainly theories used was the Costa Val (1999/2002); Trevisan (1992); Preti (1994); Charolles (1978); Halliday e Hasan (1978); Broncarkt (1999) and Marcuschi (2000). The texts studied was the Primeira Renúncia , published by Folha de São Paulo and Fábrica de Fraudes , by Revista Veja . The mainly elements displayed was: (1) the occurrence of the reduction operations; (2) the texts informations level actualized; (3) add and inferences that allow the construction of a new text; (4) grammatical rules, cohesion and coherence elements used in the retextualize, following the grammatical normative; (5) sections texts which emphases the retextualize; (6) the reality social inserts in the redactions; (7) the reflection student s attitudes about the owner textual productions. Like a result, it s verified that retextualize become the textual production easer. |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-08-14 2020-05-28T18:13:02Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-02-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:45:34Z 2020-05-28T18:13:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARRETO, Luciana Venancio. A retextualização como ação transformadora. 2007. 112 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25278 |
identifier_str_mv |
BARRETO, Luciana Venancio. A retextualização como ação transformadora. 2007. 112 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25278 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177229661437952 |