História e cinema : filmes como ferramentas didáticas no ensino da história e cultura afro-brasileira no âmbito da Lei 10.639/03

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AGUIAR, Antônio Barros de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRPE
Texto Completo: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8454
Resumo: The dissertation aims to use the films Orfeu Negro (1959), by Marcel Camus, and Ganga Zumba (1963), by Carlos Diegues, as didactic tools in the teaching of Afro-Brazilian History and Culture under Law 10.639 / 2003, in order to provide possible methodologies for working them in the classroom. To this end, we trace the trajectory of black people in Brazilian cinema, focusing on the Chanchadas of Atlantis and the first phase of Cinema Novo (1960-1964) from the theoretical and methodological contributions of Carolinne da Silva (2017), Edileuza de Souza ( 2013), Francisco Santiago Junior (2013), João Carlos Rodrigues (2001), Noel dos Santos Carvalho (2005; 2011) and Robert Stam (2008). We resumed the discussions about cinema and its relationship with history, drawing on the theoretical and methodological contributions of Marc Ferro (1976; 1992), Pierre Sorlin (1977) and Robert Rosentone (2010). The idea is to break with the traditional perspective of conceiving films as an illustration of historical school content or entertainment in order to work with these historical documents cautiously and critically. In this sense, we use semiotics not only to know the elements that make up Orfeu Negro and Ganga Zumba, but also to understand the construction of representations about the Brazilian black. Thus, appropriating films and putting them at the service of teaching Afro-Brazilian history and culture is a challenge that requires us to deepen our knowledge of the specificities of film language, its aesthetic, social and cultural dimensions, of its limits and possibilities.
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To this end, we trace the trajectory of black people in Brazilian cinema, focusing on the Chanchadas of Atlantis and the first phase of Cinema Novo (1960-1964) from the theoretical and methodological contributions of Carolinne da Silva (2017), Edileuza de Souza ( 2013), Francisco Santiago Junior (2013), João Carlos Rodrigues (2001), Noel dos Santos Carvalho (2005; 2011) and Robert Stam (2008). We resumed the discussions about cinema and its relationship with history, drawing on the theoretical and methodological contributions of Marc Ferro (1976; 1992), Pierre Sorlin (1977) and Robert Rosentone (2010). The idea is to break with the traditional perspective of conceiving films as an illustration of historical school content or entertainment in order to work with these historical documents cautiously and critically. In this sense, we use semiotics not only to know the elements that make up Orfeu Negro and Ganga Zumba, but also to understand the construction of representations about the Brazilian black. Thus, appropriating films and putting them at the service of teaching Afro-Brazilian history and culture is a challenge that requires us to deepen our knowledge of the specificities of film language, its aesthetic, social and cultural dimensions, of its limits and possibilities.A dissertação tem como proposta o uso dos filmes Orfeu Negro (1959), de Marcel Camus, e Ganga Zumba (1963), de Carlos Diegues, como ferramentas didáticas no ensino da História e Cultura Afro-brasileira no âmbito da Lei 10.639/2003, com o objetivo de fornecer possíveis metodologias para trabalhá-los em sala de aula. Para tanto, traçamos a trajetória do negro no cinema brasileiro, concentrando-se nas Chanchadas da Atlântida e na primeira fase do Cinema Novo (1960-1964), a partir das contribuições teórico-metodológicas de Carolinne da Silva (2017), Edileuza de Souza (2013), Francisco Santiago Júnior (2013), João Carlos Rodrigues (2001), Noel dos Santos Carvalho (2005; 2011) e Robert Stam (2008). Retomamos as discussões sobre o cinema e sua relação com a História, valendo-se dos aportes teórico-metodológicos de Marc Ferro (1976; 1992), Pierre Sorlin (1977) e Robert Rosentone (2010). A ideia é romper com a tradicional perspectiva de conceber os filmes como ilustração do conteúdo histórico escolar ou apenas enquanto entretenimento, buscando assim, trabalhar com esses documentos históricos de forma cautelosa e crítica. Nesse sentido, recorremos à semiótica não só para conhecer os elementos que constituem Orfeu Negro e Ganga Zumba, mas também para entender a construção das representações sobre o negro brasileiro. Assim, apropriar-se dos filmes e pô-los a serviço do ensino da História e cultura afro-brasileira é um desafio que requer um aprofundamento de nossos conhecimentos acerca das especificidades da linguagem cinematográfica, de suas dimensões estéticas, socioculturais e de seus limites e possibilidades.Submitted by Mario BC (mario@bc.ufrpe.br) on 2020-02-17T12:26:55Z No. of bitstreams: 1 Antonio Barros de Aguiar.pdf: 2509363 bytes, checksum: 3293169b66ae188324c8c1b69c8ae137 (MD5)Made available in DSpace on 2020-02-17T12:26:55Z (GMT). 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