BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770 |
Resumo: | The article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High school |
id |
USCS-2_135e3f8e10e810ed4729c66179cc0767 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8770 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIOMultiletramentoBNCCNovo Ensino MédioThe article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High schoolO artigo apresenta uma reflexão sobre a relação BNCC e Multiletramentos na perspectiva dos campos de atuação social e práticas de linguagem no Ensino Médio. Por meio de uma revisão bibliográfica e documental, a pesquisa tem como objetivo discutir os componentes ‘atuação social’ e ‘práticas de linguagem’, trazidos pela BNCC para estudantes da etapa final da educação básica; além de vislumbrar as novas produções multissemióticas inerentes à cultura digital, às juventudes e à sociedade contemporânea. A partir dos apontamentos e reflexões, pretende-se contribuir para ampliar compreensões sobre a importância desses construtos e suaarticulação com os multiletramentos em sala de aula. Palavras-Chave: Multiletramentos; BNCC; Ensino MédioUniversidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/877010.13037/rea-e.vol7n14.8770Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770/3860Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRaiol Pinheiro, Adalberto Vitor2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8770Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
title |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor Multiletramento BNCC Novo Ensino Médio |
title_short |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
title_full |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
title_sort |
BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO |
author |
Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor |
author_facet |
Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multiletramento BNCC Novo Ensino Médio |
topic |
Multiletramento BNCC Novo Ensino Médio |
description |
The article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High school |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770 10.13037/rea-e.vol7n14.8770 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n14.8770 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770/3860 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheiro https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheiro https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970425057280 |