TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8829 |
Resumo: | Early Childhood Education, an educational service aimed at children from 0 to 5 years old, is the first phase of basic education. In order to examine how learning contexts should be offered in Early Childhood Education, especially with regard to the provision of technological ambience, an exploratory research was carried out in official documents, especially the National Common Curricular Base (BNCC), which regulate this stage of teaching in Brazil and a systematic review of academic works produced in the last 5 years, having defined the descriptors "Child Education", "learning", "curriculum" and "technology", considering number inflections, whenever relevant. The mapping resulting from this review includes, among others, distribution by year and place of publication, objectives, study questions, theoretical and methodological aspects of the research. It is believed that the results of this survey will contribute to discussions related to Early Childhood Education. |
id |
USCS-2_7396ba7b7da2da057f3aae220d8c6bf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8829 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCCEducação InfantilcurrículotecnologiaBNCCEarly Childhood Education, an educational service aimed at children from 0 to 5 years old, is the first phase of basic education. In order to examine how learning contexts should be offered in Early Childhood Education, especially with regard to the provision of technological ambience, an exploratory research was carried out in official documents, especially the National Common Curricular Base (BNCC), which regulate this stage of teaching in Brazil and a systematic review of academic works produced in the last 5 years, having defined the descriptors "Child Education", "learning", "curriculum" and "technology", considering number inflections, whenever relevant. The mapping resulting from this review includes, among others, distribution by year and place of publication, objectives, study questions, theoretical and methodological aspects of the research. It is believed that the results of this survey will contribute to discussions related to Early Childhood Education.Este artigo tem o objetivo de examinar como os contextos de aprendizagem devem ser apresentados na Educação Infantil, especialmente no que se tange à oferta de ambiência tecnológica. Com o intuito de alcançar o objetivo proposto foi realizada uma pesquisa exploratória nos documentos oficiais, em especial na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que regulamentam essa etapa de ensino no Brasil e uma revisão sistemática de trabalhos acadêmicos produzidos nos últimos 5 anos, tendo sido definidos os descritores “Educação Infantil”, “aprendizagem”, “currículo” e “tecnologia”, considerando-se flexões de número, sempre que pertinente. O mapeamento realizado permitiu verificar que o processo de construção de saberes pode ser enriquecido quando as vivências propostas têm significado para o público-alvo e que as tecnologias, enquanto forma de linguagem, podem auxiliar nesse processo. Acredita-se que os resultados desse levantamento, contribuirão para discussões relacionadas à Educação Infantil.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/882910.13037/rea-e.vol7n14.8829Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8829/3866Copyright (c) 2023 Nataly Cordeiro de Abreu Cabral, Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Nataly Cordeiro de AbreuPeixoto de Azevedo Pedrosa, Stella Maria2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8829Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
title |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
spellingShingle |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC Cabral, Nataly Cordeiro de Abreu Educação Infantil currículo tecnologia BNCC |
title_short |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
title_full |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
title_fullStr |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
title_full_unstemmed |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
title_sort |
TESSITURAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: APRENDIZAGEM E CONTEXTOS TECNOLÓGICOS PREVISTOS NA BNCC |
author |
Cabral, Nataly Cordeiro de Abreu |
author_facet |
Cabral, Nataly Cordeiro de Abreu Peixoto de Azevedo Pedrosa, Stella Maria |
author_role |
author |
author2 |
Peixoto de Azevedo Pedrosa, Stella Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Nataly Cordeiro de Abreu Peixoto de Azevedo Pedrosa, Stella Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil currículo tecnologia BNCC |
topic |
Educação Infantil currículo tecnologia BNCC |
description |
Early Childhood Education, an educational service aimed at children from 0 to 5 years old, is the first phase of basic education. In order to examine how learning contexts should be offered in Early Childhood Education, especially with regard to the provision of technological ambience, an exploratory research was carried out in official documents, especially the National Common Curricular Base (BNCC), which regulate this stage of teaching in Brazil and a systematic review of academic works produced in the last 5 years, having defined the descriptors "Child Education", "learning", "curriculum" and "technology", considering number inflections, whenever relevant. The mapping resulting from this review includes, among others, distribution by year and place of publication, objectives, study questions, theoretical and methodological aspects of the research. It is believed that the results of this survey will contribute to discussions related to Early Childhood Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8829 10.13037/rea-e.vol7n14.8829 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8829 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n14.8829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8829/3866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nataly Cordeiro de Abreu Cabral, Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nataly Cordeiro de Abreu Cabral, Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970434494464 |