The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264 |
Resumo: | In the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations. |
id |
USCS-2_b15e2fa775372559968a61965a19e2b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9264 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of LearningMENSURAR E AVALIAR: UM DESAFIO A SER VENCIDOestudos de avaliação; avaliação da aprendizagem; instrumentos de mensuração.AssessmentLearningMeasurementTeacherIn the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations.A sala de aula é cotidianamente um espaço de diálogos e aprendizagens, trocas mútuas que promovem a construção do conhecimento por meio de trabalhos colaborativos entre professores e estudantes, nesse contexto, parte do trabalho docente é selecionar recursos para identificar em que medida os objetivos do seu trabalho se consolidaram em aprendizagens. Imbuídos por essa preocupação, o objetivo da pesquisa da qual emerge este texto foi verificar quais instrumentos de mensuração são utilizados pelos professores para caracterizar a avaliação da aprendizagem dos estudantes. Trata-se de estudo descritivo com abordagem qualitativa a partir da pesquisa de campo, com a participação de seis professores do ensino fundamental I de escolas municipais e estaduais da cidade de Manaus/AM. Enquanto instrumento de construção de dados, utilizamos um questionário com roteiro de três (3) perguntas abertas. Submetidos à análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado de Moreira, Porto e Simões (2005), resultando em oito categorias temáticas: aprendizagem, atividades, avaliações, ensino, instrumentos, lúdico, materiais e participação. Conclui-se que, há dificuldades de compreensão acerca da distinção entre avaliação e instrumentos de mensuração, bem como, não concordância acerca de quais e como utilizar ambos. Considera-se imprescindível a ampliação do debate acerca da avaliação da aprendizagem, seus tipos e processos, no sentido de qualificar e ampliar as oportunidades de ensino e aprendizagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/926410.13037/rea-e.vol8.9264Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392642525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264/4007Copyright (c) 2023 Robson Roberto da Silva Branco, Renan dos Santos Rodrigues, Thaiany Guedes da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Branco, Robson Robertodos Santos Rodrigues, RenanGuedes da Silva, Thaiany2024-04-11T01:30:47Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9264Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:47Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning MENSURAR E AVALIAR: UM DESAFIO A SER VENCIDO |
title |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
spellingShingle |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning da Silva Branco, Robson Roberto estudos de avaliação; avaliação da aprendizagem; instrumentos de mensuração. Assessment Learning Measurement Teacher |
title_short |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
title_full |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
title_fullStr |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
title_full_unstemmed |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
title_sort |
The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning |
author |
da Silva Branco, Robson Roberto |
author_facet |
da Silva Branco, Robson Roberto dos Santos Rodrigues, Renan Guedes da Silva, Thaiany |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos Rodrigues, Renan Guedes da Silva, Thaiany |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Branco, Robson Roberto dos Santos Rodrigues, Renan Guedes da Silva, Thaiany |
dc.subject.por.fl_str_mv |
estudos de avaliação; avaliação da aprendizagem; instrumentos de mensuração. Assessment Learning Measurement Teacher |
topic |
estudos de avaliação; avaliação da aprendizagem; instrumentos de mensuração. Assessment Learning Measurement Teacher |
description |
In the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264 10.13037/rea-e.vol8.9264 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol8.9264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264/4007 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239264 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970464903168 |