The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Branco, Robson Roberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: dos Santos Rodrigues, Renan, Guedes da Silva, Thaiany
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264
Resumo: In the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations.
id USCS-2_b15e2fa775372559968a61965a19e2b0
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9264
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling The Measurement used by the Teacher and the Assessment of LearningMENSURAR E AVALIAR: UM DESAFIO A SER VENCIDOestudos de avaliação; avaliação da aprendizagem; instrumentos de mensuração.AssessmentLearningMeasurementTeacherIn the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations.A sala de aula é cotidianamente um espaço de diálogos e aprendizagens, trocas mútuas que promovem a construção do conhecimento por meio de trabalhos colaborativos entre professores e estudantes, nesse contexto, parte do trabalho docente é selecionar recursos para identificar em que medida os objetivos do seu trabalho se consolidaram em aprendizagens. Imbuídos por essa preocupação, o objetivo da pesquisa da qual emerge este texto foi verificar quais instrumentos de mensuração são utilizados pelos professores para caracterizar a avaliação da aprendizagem dos estudantes. Trata-se de estudo descritivo com abordagem qualitativa a partir da pesquisa de campo, com a participação de seis professores do ensino fundamental I de escolas municipais e estaduais da cidade de Manaus/AM. Enquanto instrumento de construção de dados, utilizamos um questionário com roteiro de três (3) perguntas abertas. Submetidos à análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado de Moreira, Porto e Simões (2005), resultando em oito categorias temáticas: aprendizagem, atividades, avaliações, ensino, instrumentos, lúdico, materiais e participação. Conclui-se que, há dificuldades de compreensão acerca da distinção entre avaliação e instrumentos de mensuração, bem como, não concordância acerca de quais e como utilizar ambos. Considera-se imprescindível a ampliação do debate acerca da avaliação da aprendizagem, seus tipos e processos, no sentido de qualificar e ampliar as oportunidades de ensino e aprendizagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/926410.13037/rea-e.vol8.9264Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392642525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264/4007Copyright (c) 2023 Robson Roberto da Silva Branco, Renan dos Santos Rodrigues, Thaiany Guedes da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Branco, Robson Robertodos Santos Rodrigues, RenanGuedes da Silva, Thaiany2024-04-11T01:30:47Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9264Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:47Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
MENSURAR E AVALIAR: UM DESAFIO A SER VENCIDO
title The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
spellingShingle The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
da Silva Branco, Robson Roberto
estudos de avaliação;
avaliação da aprendizagem;
instrumentos de mensuração.
Assessment
Learning
Measurement
Teacher
title_short The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
title_full The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
title_fullStr The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
title_full_unstemmed The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
title_sort The Measurement used by the Teacher and the Assessment of Learning
author da Silva Branco, Robson Roberto
author_facet da Silva Branco, Robson Roberto
dos Santos Rodrigues, Renan
Guedes da Silva, Thaiany
author_role author
author2 dos Santos Rodrigues, Renan
Guedes da Silva, Thaiany
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Branco, Robson Roberto
dos Santos Rodrigues, Renan
Guedes da Silva, Thaiany
dc.subject.por.fl_str_mv estudos de avaliação;
avaliação da aprendizagem;
instrumentos de mensuração.
Assessment
Learning
Measurement
Teacher
topic estudos de avaliação;
avaliação da aprendizagem;
instrumentos de mensuração.
Assessment
Learning
Measurement
Teacher
description In the classroom, where the teacher teaches and the students learn, we have the construction of knowledge, mainly because it is up to the teacher to determine whether what was taught brought learning or not. In this context, our objective was to verify the teacher's measurement and his evaluation of learning, that is, how the knowledge, which is being built, is measured to enable its evaluation. For this, we carried out a qualitative research, in which 6 teachers were interviewed. The results were analyzed using thematic content analysis resulting in eight thematic categories: learning, activities, assessments, teaching, instruments, playful, materials and participation. Among the main findings, the use of a significant amount of measuring instruments stands out, as well as their deficiencies, in order to prove the teacher's learning. As a central result, we found that the measurement used properly would resolve the issue. Starting point for future investigations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264
10.13037/rea-e.vol8.9264
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9264/4007
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239264
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970464903168