Evaluación del Plan Operativo de Marketing de Turismo: el caso de la municipalidad de Bonito, en Mato Grosso do Sul - Brasil
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14254 |
Resumo: | This study has as general goal evaluate Bonito's tourist trade perceptions concerning the marketing plan developed for the city, seeking for understanding the marketing-tourism interface. Considering the touristic marketing as a tool for the achievement and maintenance of costumers, so that the experience is unique and unforgettable, this study is justified in seeking contribution for public management of the destination, aiming to consolidate its position as national and international tourist hub. This is a qualitative study, of exploratory, descriptive and explanatory nature, whose procedure for collection, analysis and interpretation of data was based on interview with local people. The results show that 89% of the people consider the plan important for the development of local tourist activity, 44% considering it important to "sell" the destination as Brazilian icon in ecotourism, 33% considering it important to propitiate the directioning of the region toward the attraction of tourist from all over the world, and 11% considering it important as strategic action to surpass existing difficulties and make a new strategic positioning in tourism market. So being, showing the tourism as a main employer sector and income generator for the city, the marketing plan is presented as an important tool to consolidate this destiny as a national and internacional tourist hub. |
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Evaluación del Plan Operativo de Marketing de Turismo: el caso de la municipalidad de Bonito, en Mato Grosso do Sul - Brasil Avaliação do Plano Operacional de Comercialização do Turismo: o caso de Bonito, município de Mato Grosso do Sul - Brasil Evaluation of Operational Plan of Tourism Marketing: the case of Bonito, city of Mato Grosso do Sul - Brazil turismomarketingmarketing turísticoturismomarketingmarketing turísticotourismmarketingtouristic marketing This study has as general goal evaluate Bonito's tourist trade perceptions concerning the marketing plan developed for the city, seeking for understanding the marketing-tourism interface. Considering the touristic marketing as a tool for the achievement and maintenance of costumers, so that the experience is unique and unforgettable, this study is justified in seeking contribution for public management of the destination, aiming to consolidate its position as national and international tourist hub. This is a qualitative study, of exploratory, descriptive and explanatory nature, whose procedure for collection, analysis and interpretation of data was based on interview with local people. The results show that 89% of the people consider the plan important for the development of local tourist activity, 44% considering it important to "sell" the destination as Brazilian icon in ecotourism, 33% considering it important to propitiate the directioning of the region toward the attraction of tourist from all over the world, and 11% considering it important as strategic action to surpass existing difficulties and make a new strategic positioning in tourism market. So being, showing the tourism as a main employer sector and income generator for the city, the marketing plan is presented as an important tool to consolidate this destiny as a national and internacional tourist hub. O presente estudo tem como objetivo geral analisar as percepções do trade turístico de Bonito acerca do plano de comercialização desenvolvido para o município, buscando a compreensão da interface marketing-turismo. Tratando-se o marketing turístico como uma ferramenta para a conquista e manutenção de clientes, a fim de que a experiência vivenciada pelo turista seja única e inesquecível, o presente estudo justifica-se na busca de contribuições para a gestão pública do destino turístico analisado, com vistas a sua consolidação como pólo na atração de visitantes. Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza exploratória, descritiva e explicativa, cujo procedimento de coleta, análise e interpretação dos dados resumiu-se em entrevistas com os atores locais. Os resultados apontam que aproximadamente 89% dos sujeitos consideram o plano importante para o desenvolvimento da atividade turística local, sendo que 44% o consideram importante para "vender" o destino como ícone brasileiro no ecoturismo; 33% o consideram importante por propiciar o direcionamento da região rumo à atração de turistas do mundo todo e 11% o consideram importante como ação estratégica para superar as dificuldades existentes e construir um novo posicionamento estratégico no mercado turístico. Sendo assim, referindo-se ao turismo como um dos principais setores empregatícios e gerador de renda para o município, o plano de comercialização se apresenta como uma ferramenta importante para a consolidação do destino como um verdadeiro pólo na atração de turistas. El presente estudio tiene como objetivo general analizar la percepción del trade turístico sobre el plan de marketing desarrollado para la ciudad de Bonito, en Mato Grosso do Sul/Brasil, tratando de entender la relación que hay entre el marketing y el turismo. En cuanto a la promoción del turismo como una herramienta para obtener y mantener clientes, por lo que la experiencia turística es única e inolvidable, este estudio se justifica en la búsqueda de aportes para la gestión pública de los destinos turísticos, con miras a su consolidación como centro turístico nacional e internacional. Se trata de un estudio cualitativo, exploratorio, descriptivo y explicativo, cuyo procedimiento para la recolección, análisis e interpretación de datos, se realizaron entrevistas con los actores locales. Los resultados muestran que aproximadamente el 89% de los temas importantes a considerar el plan de desarrollo del turismo local, y el 44% consideran que es importante para "vender" el destino como icono de Brasil en el ecoturismo, el 33% considera que es importante porque proporciona la dirección de región hacia la atracción de turistas de todo el mundo y el 11% consideran que es importante como una estrategia para superar las dificultades y construir un nuevo posicionamiento estratégico en el mercado turístico. Así, en referencia al turismo como un empleado de los principales sectores y generador de ingresos para la ciudad, el plan de marketing se presenta como una herramienta importante para la consolidación del destino como atractivo turístico nacional e internacional. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1425410.11606/issn.1984-4867.v22i2p367-396Revista Turismo em Análise; Vol. 22 No. 2 (2011); 367-396Revista Turismo em Análise; Vol. 22 Núm. 2 (2011); 367-396Revista Turismo em Análise; v. 22 n. 2 (2011); 367-3961984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14254/16072Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarboza, Mariana MonfortArruda, Dyego de OliveiraMariani, Milton Augusto Pasquotto2015-11-13T15:56:28Zoai:revistas.usp.br:article/14254Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:28Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
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