Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Talita Pereira
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200
Resumo: This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children.
id USP-22_09da8c9acd9c7f1e26117c91a58944f8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7200
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças Drawing as a mediator of social interactions among children El dibujo como mediador de interacciones sociales entre niños interación socialdiseñodesarrollo infantilinteração socialdesenhodesenvolvimento infantilsocial interactiondrawingchildhood development This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children. El presente trabajo tuvo por objetivo analizar la ocurrencia de tipos de interacciones sociales que emergen entre niños de diferentes edades en cuatro situaciones de dibujo (con crayón de cera o con témpera, individualmente o en grupo). Participaron 28 niños y niñas, de guardería infantil en la ciudad de São Carlos-SP, Brasil entre dos y cinco años, divididos en cuatro grupos etáreos. Cuatro horas de filmación fueron transcritas e interacciones fueron identificadas y clasificadas por un sistema de categorías. Los principales resultados indicaron: ocurrencia de 728 interacciones, con mayor frecuencia con niños de cuatro años y menor con niños de dos años; en la situación tempera/juntos ocurrió mayor por ciento de interacciones para la mayoría de los grupos, en condición crayón de cera/individual hubo menor frecuencia; categorías interactivas con mayor relevancia fueron Descripción e Imitación y con menor, Desarrollo de un tema. El estudio evidenció que las actividades de dibujo promueven una variedad de interacciones sociales entre niños. O presente trabalho objetivou analisar a ocorrência de tipos de interações sociais que emergem entre crianças de diferentes idades, durante quatro situações de desenho (com giz de cera ou com guache; individualmente ou em conjunto). Participaram 28 crianças, de uma creche da cidade de São Carlos-SP, entre dois e cinco anos de ambos os sexos, divididas em quatro grupos etários. Foram transcritas quatro horas de videogravações. As interações identificadas foram classificadas a partir de um sistema de categorias. Os principais resultados indicaram: ocorrência de 728 interações, com maior frequência em crianças de quatro anos e menor com as de dois anos; na condição guache/juntos, ocorreu maior porcentagem de interações para a maioria dos grupos; na condição giz de cera/individual, houve menor porcentagem; categorias interativas com maior destaque foram Descrição e Imitação e com menor, Enredo. O estudo evidenciou que a atividade de desenho promove diversidade de interações sociais entre crianças. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/720010.1590/S0103-863X2009000300005Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 313-322 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200/8683Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Talita PereiraAlmeida, Nancy Vinagre Fonseca de2012-05-03T17:29:38Zoai:revistas.usp.br:article/7200Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:29:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
Drawing as a mediator of social interactions among children
El dibujo como mediador de interacciones sociales entre niños
title Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
spellingShingle Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
Dias, Talita Pereira
interación social
diseño
desarrollo infantil
interação social
desenho
desenvolvimento infantil
social interaction
drawing
childhood development
title_short Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
title_full Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
title_fullStr Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
title_full_unstemmed Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
title_sort Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
author Dias, Talita Pereira
author_facet Dias, Talita Pereira
Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de
author_role author
author2 Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Talita Pereira
Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de
dc.subject.por.fl_str_mv interación social
diseño
desarrollo infantil
interação social
desenho
desenvolvimento infantil
social interaction
drawing
childhood development
topic interación social
diseño
desarrollo infantil
interação social
desenho
desenvolvimento infantil
social interaction
drawing
childhood development
description This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200
10.1590/S0103-863X2009000300005
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2009000300005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200/8683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 313-322
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 313-322
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 313-322
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831796359168