Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200 |
Resumo: | This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children. |
id |
USP-22_09da8c9acd9c7f1e26117c91a58944f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7200 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças Drawing as a mediator of social interactions among children El dibujo como mediador de interacciones sociales entre niños interación socialdiseñodesarrollo infantilinteração socialdesenhodesenvolvimento infantilsocial interactiondrawingchildhood development This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children. El presente trabajo tuvo por objetivo analizar la ocurrencia de tipos de interacciones sociales que emergen entre niños de diferentes edades en cuatro situaciones de dibujo (con crayón de cera o con témpera, individualmente o en grupo). Participaron 28 niños y niñas, de guardería infantil en la ciudad de São Carlos-SP, Brasil entre dos y cinco años, divididos en cuatro grupos etáreos. Cuatro horas de filmación fueron transcritas e interacciones fueron identificadas y clasificadas por un sistema de categorías. Los principales resultados indicaron: ocurrencia de 728 interacciones, con mayor frecuencia con niños de cuatro años y menor con niños de dos años; en la situación tempera/juntos ocurrió mayor por ciento de interacciones para la mayoría de los grupos, en condición crayón de cera/individual hubo menor frecuencia; categorías interactivas con mayor relevancia fueron Descripción e Imitación y con menor, Desarrollo de un tema. El estudio evidenció que las actividades de dibujo promueven una variedad de interacciones sociales entre niños. O presente trabalho objetivou analisar a ocorrência de tipos de interações sociais que emergem entre crianças de diferentes idades, durante quatro situações de desenho (com giz de cera ou com guache; individualmente ou em conjunto). Participaram 28 crianças, de uma creche da cidade de São Carlos-SP, entre dois e cinco anos de ambos os sexos, divididas em quatro grupos etários. Foram transcritas quatro horas de videogravações. As interações identificadas foram classificadas a partir de um sistema de categorias. Os principais resultados indicaram: ocorrência de 728 interações, com maior frequência em crianças de quatro anos e menor com as de dois anos; na condição guache/juntos, ocorreu maior porcentagem de interações para a maioria dos grupos; na condição giz de cera/individual, houve menor porcentagem; categorias interativas com maior destaque foram Descrição e Imitação e com menor, Enredo. O estudo evidenciou que a atividade de desenho promove diversidade de interações sociais entre crianças. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/720010.1590/S0103-863X2009000300005Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 313-322 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200/8683Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Talita PereiraAlmeida, Nancy Vinagre Fonseca de2012-05-03T17:29:38Zoai:revistas.usp.br:article/7200Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:29:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças Drawing as a mediator of social interactions among children El dibujo como mediador de interacciones sociales entre niños |
title |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
spellingShingle |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças Dias, Talita Pereira interación social diseño desarrollo infantil interação social desenho desenvolvimento infantil social interaction drawing childhood development |
title_short |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
title_full |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
title_fullStr |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
title_full_unstemmed |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
title_sort |
Atividade de desenho como mediadora de interações sociais entre crianças |
author |
Dias, Talita Pereira |
author_facet |
Dias, Talita Pereira Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Talita Pereira Almeida, Nancy Vinagre Fonseca de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interación social diseño desarrollo infantil interação social desenho desenvolvimento infantil social interaction drawing childhood development |
topic |
interación social diseño desarrollo infantil interação social desenho desenvolvimento infantil social interaction drawing childhood development |
description |
This study aimed to analyze the occurrence of social interactions among children of different ages during four drawing situations (with crayons or gouache, individually and in group). Twenty-eight boys and girls from a daycare in São Carlos-SP, Brazil, between two to five years of age, participated in the study and were divided in four groups according to age. A total of four hours of video recording were transcribed. Identified interactions were classified according to a system of categories. The main results indicate the occurrence of 728 interactions, with higher frequency among 4-year-old children and lower frequency among 2-year-old; more interactions occurred in the majority of groups in the gouache/group condition and a lower frequency of interaction occurred in the crayons/individually condition; the interactive categories that stood out the most were Description and Imitation and Plot was the least frequent category. This study evidenced that drawing promotes a variety of social interactions among children. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200 10.1590/S0103-863X2009000300005 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2009000300005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7200/8683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 313-322 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 313-322 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831796359168 |