Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248 |
Resumo: | Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension. |
id |
USP-22_8f62b7ba2bb466ec3bb0034d56a7cb38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7248 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas Leitura/escrita de crianças: comparações entre grupos de diferentes escolas públicas Children's reading/writing: comparison among groups of different public schools Readingwritingschoolscomprehensionwritten languageleituraescritaescolascompreensãolinguagem escritalecturaescritaescuelascomprensiónlenguaje escrita Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension. Con el fin de trazar perfiles y comparar el rendimiento de la lectura/escrita de 110 alumnos de 2º año de cinco esuelas públicas, fueron evaluadas la lectura y la escrita de palabras/pseudopalabras aisladas y la comprensión de la lectura de texto. En el análisis de cluster se identificaron tres subgrupos: alto rendimiento en lectura /escrita (86,36%); bajo rendimiento en lectura/escrita (10%) y muy bajo rendimiento en lectura/escrita (3,64%). Un total de 15 alumnos (13,64% de la muestra) mostró alguna dificultad de lectura y escrita de palabras. Las diferencias de rendimiento no fueron estadísticamente significativas en la lectura de palabras, sin embargo en la escrita el rendimiento de los alumnos de la escuela 3 fue significativamente superior al de los niños de las escuelas 1, 2 y 5. Hubo variabilidad en la muestra del rendimiento en lectura y escrita, siendo más expresiva en la escrita y en la comprensión de la lectura de texto. A fim de traçar perfis e comparar o desempenho de leitura/escrita de 110 crianças de 2ª série de cinco escolas públicas, foram avaliadas leitura e escrita de palavras/pseudopalavras isoladas e compreensão de leitura textual. Na análise de cluster, identificaram-se três subgrupos: desempenho elevado em leitura/escrita (86,36%); desempenho baixo em leitura/escrita (10%) e desempenho muito baixo em leitura/escrita (3,64%). Um total de 15 crianças (13,64% da amostra) apresentou alguma dificuldade de leitura e escrita de palavras. As diferenças de desempenho não foram estatisticamente significativas para a leitura de palavras, mas na escrita o desempenho das crianças da escola 3 foi significativamente superior ao das crianças das escolas 1, 2 e 5. Mesmo sendo todas escolas públicas, que atendiam a uma população predominantemente de classe média-baixa, houve variabilidade de desempenhos em leitura e escrita, mais expressiva na escrita e na compreensão de leitura textual. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/724810.1590/S0103-863X2010000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 47 (2010); 335-344 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248/8731Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSalles, Jerusa Fumagalli deParente, Maria Alice de Mattos PimentaFreitas, Lia Beatriz de Lucca2012-05-03T17:32:07Zoai:revistas.usp.br:article/7248Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:32:07Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas Leitura/escrita de crianças: comparações entre grupos de diferentes escolas públicas Children's reading/writing: comparison among groups of different public schools |
title |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
spellingShingle |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas Salles, Jerusa Fumagalli de Reading writing schools comprehension written language leitura escrita escolas compreensão linguagem escrita lectura escrita escuelas comprensión lenguaje escrita |
title_short |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
title_full |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
title_fullStr |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
title_full_unstemmed |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
title_sort |
Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas |
author |
Salles, Jerusa Fumagalli de |
author_facet |
Salles, Jerusa Fumagalli de Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta Freitas, Lia Beatriz de Lucca |
author_role |
author |
author2 |
Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta Freitas, Lia Beatriz de Lucca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salles, Jerusa Fumagalli de Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta Freitas, Lia Beatriz de Lucca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading writing schools comprehension written language leitura escrita escolas compreensão linguagem escrita lectura escrita escuelas comprensión lenguaje escrita |
topic |
Reading writing schools comprehension written language leitura escrita escolas compreensão linguagem escrita lectura escrita escuelas comprensión lenguaje escrita |
description |
Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248 10.1590/S0103-863X2010000300006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2010000300006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248/8731 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 47 (2010); 335-344 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221832377270272 |