Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salles, Jerusa Fumagalli de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta, Freitas, Lia Beatriz de Lucca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248
Resumo: Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension.
id USP-22_8f62b7ba2bb466ec3bb0034d56a7cb38
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7248
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas Leitura/escrita de crianças: comparações entre grupos de diferentes escolas públicas Children's reading/writing: comparison among groups of different public schools Readingwritingschoolscomprehensionwritten languageleituraescritaescolascompreensãolinguagem escritalecturaescritaescuelascomprensiónlenguaje escrita Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension. Con el fin de trazar perfiles y comparar el rendimiento de la lectura/escrita de 110 alumnos de 2º año de cinco esuelas públicas, fueron evaluadas la lectura y la escrita de palabras/pseudopalabras aisladas y la comprensión de la lectura de texto. En el análisis de cluster se identificaron tres subgrupos: alto rendimiento en lectura /escrita (86,36%); bajo rendimiento en lectura/escrita (10%) y muy bajo rendimiento en lectura/escrita (3,64%). Un total de 15 alumnos (13,64% de la muestra) mostró alguna dificultad de lectura y escrita de palabras. Las diferencias de rendimiento no fueron estadísticamente significativas en la lectura de palabras, sin embargo en la escrita el rendimiento de los alumnos de la escuela 3 fue significativamente superior al de los niños de las escuelas 1, 2 y 5. Hubo variabilidad en la muestra del rendimiento en lectura y escrita, siendo más expresiva en la escrita y en la comprensión de la lectura de texto. A fim de traçar perfis e comparar o desempenho de leitura/escrita de 110 crianças de 2ª série de cinco escolas públicas, foram avaliadas leitura e escrita de palavras/pseudopalavras isoladas e compreensão de leitura textual. Na análise de cluster, identificaram-se três subgrupos: desempenho elevado em leitura/escrita (86,36%); desempenho baixo em leitura/escrita (10%) e desempenho muito baixo em leitura/escrita (3,64%). Um total de 15 crianças (13,64% da amostra) apresentou alguma dificuldade de leitura e escrita de palavras. As diferenças de desempenho não foram estatisticamente significativas para a leitura de palavras, mas na escrita o desempenho das crianças da escola 3 foi significativamente superior ao das crianças das escolas 1, 2 e 5. Mesmo sendo todas escolas públicas, que atendiam a uma população predominantemente de classe média-baixa, houve variabilidade de desempenhos em leitura e escrita, mais expressiva na escrita e na compreensão de leitura textual. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/724810.1590/S0103-863X2010000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 47 (2010); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 47 (2010); 335-344 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248/8731Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSalles, Jerusa Fumagalli deParente, Maria Alice de Mattos PimentaFreitas, Lia Beatriz de Lucca2012-05-03T17:32:07Zoai:revistas.usp.br:article/7248Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:32:07Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
Leitura/escrita de crianças: comparações entre grupos de diferentes escolas públicas
Children's reading/writing: comparison among groups of different public schools
title Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
spellingShingle Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
Salles, Jerusa Fumagalli de
Reading
writing
schools
comprehension
written language
leitura
escrita
escolas
compreensão
linguagem escrita
lectura
escrita
escuelas
comprensión
lenguaje escrita
title_short Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
title_full Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
title_fullStr Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
title_full_unstemmed Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
title_sort Lectura/escrita de niños: comparación entre grupos de diferentes escuelas públicas
author Salles, Jerusa Fumagalli de
author_facet Salles, Jerusa Fumagalli de
Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta
Freitas, Lia Beatriz de Lucca
author_role author
author2 Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta
Freitas, Lia Beatriz de Lucca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salles, Jerusa Fumagalli de
Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta
Freitas, Lia Beatriz de Lucca
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
writing
schools
comprehension
written language
leitura
escrita
escolas
compreensão
linguagem escrita
lectura
escrita
escuelas
comprensión
lenguaje escrita
topic Reading
writing
schools
comprehension
written language
leitura
escrita
escolas
compreensão
linguagem escrita
lectura
escrita
escuelas
comprensión
lenguaje escrita
description Aiming to define the profile and compare the reading/writing performance of 110 2nd grade children from five public schools, their reading and writing of isolated words/pseudowords and reading comprehension were evaluated. Through cluster analysis, three sub-groups were identified: high (86.36%) reading/writing performance; low (10%) reading/writing performance; and very low (3.64%) reading/writing performance. A total of 15 children (13.64% of the total sample) displayed some difficulty in reading and writing words. The differences in performance were not statistically significant for word reading, though the written performance of children from School 3 was significantly better than that of children from the Schools 1, 2 and 5. Even though all the studied schools were public schools in areas where the low-middle social class predominate, variable reading and writing performance was observed, more expressive in writing and reading comprehension.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248
10.1590/S0103-863X2010000300006
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2010000300006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7248/8731
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 20 n. 47 (2010); 335-344
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 No. 47 (2010); 335-344
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 20 Núm. 47 (2010); 335-344
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221832377270272