Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Nilce da
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Fridman, Patrícia Claudia da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419
Resumo: The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium.
id USP-22_ed52b8564c9e9428e47796136ea02769
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6419
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo Unsicherheit del siglo XXI: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y de la escritura en lengua portuguesa en San Pablo Unsicherheit do século XXI: o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita em língua portuguesa em São Paulo AprendizagemCriatividadeLíngua portuguesaSegurançaAprendizajeCreatividadLengua portuguesaSeguridadApprenticeshipCreativityPortuguese languageSecurity The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium. Este artículo tiene como objetivo discutir los procesos actuales de la enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en lengua portuguesa, en San Pablo. Apoyados en conceptos de D. Winnicott, describiendo, con base en los postulados de Bauman, la sociedad en que se vive - sus reglas, principios y valores implementados, de la "modernidad liquida" que será objeto de esta reflexión - que interfieren en los resultados de las relaciones pedagógicas, promoviendo aumento de la atención para cuestiones resultado de estas dificultades. Defiendes la "creatividad" unida a la "confianza" como condiciones mínimas para establecer un clima afectivo y social adecuado para la enseñaza y aprendizaje de la lengua portuguesa, construyendo caminos para la Pedagogía de este nuevo milenio. Este artigo tem como objetivo discutir os processos de ensino e aprendizagem da leitura e escrita em língua portuguesa, atualmente, em São Paulo. Ele se ancora nos conceitos de D. Winnicott, descrevendo, com base nos postulados de Bauman, a sociedade em que se vive - suas regras, princípios e valores da "modernidade líquida", objeto destas reflexões - que interferem no resultado das relações pedagógicas, promovendo o aumento da atenção para questões advindas destas dificuldades; defende-se a "criatividade" aliada à "confiança" como condições mínimas para estabelecimento de clima afetivo e social adequado ao ensino e aprendizado da língua portuguesa, construindo caminhos para a Pedagogia deste novo milênio. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/641910.1590/S0103-863X2007000100006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 57-68 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419/7890Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nilce daFridman, Patrícia Claudia da Costa2012-05-01T03:02:10Zoai:revistas.usp.br:article/6419Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:02:10Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
Unsicherheit del siglo XXI: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y de la escritura en lengua portuguesa en San Pablo
Unsicherheit do século XXI: o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita em língua portuguesa em São Paulo
title Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
spellingShingle Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
Silva, Nilce da
Aprendizagem
Criatividade
Língua portuguesa
Segurança
Aprendizaje
Creatividad
Lengua portuguesa
Seguridad
Apprenticeship
Creativity
Portuguese language
Security
title_short Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
title_full Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
title_fullStr Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
title_full_unstemmed Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
title_sort Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
author Silva, Nilce da
author_facet Silva, Nilce da
Fridman, Patrícia Claudia da Costa
author_role author
author2 Fridman, Patrícia Claudia da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Nilce da
Fridman, Patrícia Claudia da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Criatividade
Língua portuguesa
Segurança
Aprendizaje
Creatividad
Lengua portuguesa
Seguridad
Apprenticeship
Creativity
Portuguese language
Security
topic Aprendizagem
Criatividade
Língua portuguesa
Segurança
Aprendizaje
Creatividad
Lengua portuguesa
Seguridad
Apprenticeship
Creativity
Portuguese language
Security
description The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419
10.1590/S0103-863X2007000100006
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2007000100006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419/7890
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 57-68
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 57-68
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 57-68
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831170359296