Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419 |
Resumo: | The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium. |
id |
USP-22_ed52b8564c9e9428e47796136ea02769 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6419 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo Unsicherheit del siglo XXI: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y de la escritura en lengua portuguesa en San Pablo Unsicherheit do século XXI: o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita em língua portuguesa em São Paulo AprendizagemCriatividadeLíngua portuguesaSegurançaAprendizajeCreatividadLengua portuguesaSeguridadApprenticeshipCreativityPortuguese languageSecurity The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium. Este artículo tiene como objetivo discutir los procesos actuales de la enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en lengua portuguesa, en San Pablo. Apoyados en conceptos de D. Winnicott, describiendo, con base en los postulados de Bauman, la sociedad en que se vive - sus reglas, principios y valores implementados, de la "modernidad liquida" que será objeto de esta reflexión - que interfieren en los resultados de las relaciones pedagógicas, promoviendo aumento de la atención para cuestiones resultado de estas dificultades. Defiendes la "creatividad" unida a la "confianza" como condiciones mínimas para establecer un clima afectivo y social adecuado para la enseñaza y aprendizaje de la lengua portuguesa, construyendo caminos para la Pedagogía de este nuevo milenio. Este artigo tem como objetivo discutir os processos de ensino e aprendizagem da leitura e escrita em língua portuguesa, atualmente, em São Paulo. Ele se ancora nos conceitos de D. Winnicott, descrevendo, com base nos postulados de Bauman, a sociedade em que se vive - suas regras, princípios e valores da "modernidade líquida", objeto destas reflexões - que interferem no resultado das relações pedagógicas, promovendo o aumento da atenção para questões advindas destas dificuldades; defende-se a "criatividade" aliada à "confiança" como condições mínimas para estabelecimento de clima afetivo e social adequado ao ensino e aprendizado da língua portuguesa, construindo caminhos para a Pedagogia deste novo milênio. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/641910.1590/S0103-863X2007000100006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 57-68 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419/7890Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nilce daFridman, Patrícia Claudia da Costa2012-05-01T03:02:10Zoai:revistas.usp.br:article/6419Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:02:10Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo Unsicherheit del siglo XXI: la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y de la escritura en lengua portuguesa en San Pablo Unsicherheit do século XXI: o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita em língua portuguesa em São Paulo |
title |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
spellingShingle |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo Silva, Nilce da Aprendizagem Criatividade Língua portuguesa Segurança Aprendizaje Creatividad Lengua portuguesa Seguridad Apprenticeship Creativity Portuguese language Security |
title_short |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
title_full |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
title_fullStr |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
title_full_unstemmed |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
title_sort |
Unsicherheit in the XXI century: the teaching and the learning of reading and writing of portuguese language in Sao Paulo |
author |
Silva, Nilce da |
author_facet |
Silva, Nilce da Fridman, Patrícia Claudia da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Fridman, Patrícia Claudia da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Nilce da Fridman, Patrícia Claudia da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Criatividade Língua portuguesa Segurança Aprendizaje Creatividad Lengua portuguesa Seguridad Apprenticeship Creativity Portuguese language Security |
topic |
Aprendizagem Criatividade Língua portuguesa Segurança Aprendizaje Creatividad Lengua portuguesa Seguridad Apprenticeship Creativity Portuguese language Security |
description |
The objective of this paper is to discuss the teaching and learning process of reading and writing in Portuguese language, nowadays, in Sao Paulo. It is anchored in the Winnicott's concepts, describing, based on Bauman's postulates, the society where we live - its rules, principles and implemented values of the "liquid modernity" , the object of these reflections - that affect the result of the pedagogical relations, promoting the increase attention about questions concerning these difficulties; we defend the "creativity" and the "confidence" as minimum conditions to establish an affective and social climate adjusted to teaching and learning Portuguese language, constructing ways for Pedagogy in this new millennium. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419 10.1590/S0103-863X2007000100006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2007000100006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6419/7890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 57-68 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 57-68 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831170359296 |