Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Carla Daiane Silva
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Witt, Regina Rigatto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511
Resumo: The Pan American Health Organization referential of Essential Public Health Functions (EPHF) was developed to improve public health performance, which depends on professional education. A case study with the objective of identifying the insertion of EPHF in the curriculum of the nursing undergraduate course at Federal University of Rio Grande do Sul was developed. Keywords were defined from the definitions of the eleven EPHF. These were searched for in the class plans of the curriculum courses. Ten EPHF were identified, with major occurrence of the human health resources development and training in public health. Contemplating more intensively some of the EPHF, the curriculum under study should propitiate the education of nurses capable of contributing towards their performance. It is necessary to insert the other EPHF into the curriculum, contributing to the excellent performance of public health by the professionals educated in this institution.
id USP-24_195c843ca7b55a6b059fcf9a600b5ca0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40511
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do SulFunciones esenciales de salud pública en el Curriculum de Enfermería de la UFRGSEssential public health functions in the nursing curriculum at Federal University of Rio Grande do SulCurriculumPublic healthEducationnursingSchoolsNursingCurriculumSalud públicaEducación en enfermeríaEscuelas de EnfermeríaCurrículoSaúde públicaEducação em enfermagemEscolas de EnfermagemThe Pan American Health Organization referential of Essential Public Health Functions (EPHF) was developed to improve public health performance, which depends on professional education. A case study with the objective of identifying the insertion of EPHF in the curriculum of the nursing undergraduate course at Federal University of Rio Grande do Sul was developed. Keywords were defined from the definitions of the eleven EPHF. These were searched for in the class plans of the curriculum courses. Ten EPHF were identified, with major occurrence of the human health resources development and training in public health. Contemplating more intensively some of the EPHF, the curriculum under study should propitiate the education of nurses capable of contributing towards their performance. It is necessary to insert the other EPHF into the curriculum, contributing to the excellent performance of public health by the professionals educated in this institution.O referencial das Funções Essenciais de Saúde Pública (FESP), da Organização Pan-Americana da Saúde, foi desenvolvido para melhorar o desempenho da saúde pública, o qual depende da formação dos profissionais de saúde. Foi realizado um estudo de caso com objetivo de identificar a inserção das FESP no Currículo do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Foram definidas palavras-chave a partir das definições das onze FESP, procedendo-se à busca nos planos de ensino das disciplinas do Currículo. Verificou-se a inserção de dez FESP, sendo a de maior ocorrência a de desenvolvimento de recursos humanos e capacitação em saúde pública. O Currículo em estudo contempla algumas FESP de forma mais intensa, o que deve propiciar a formação de enfermeiras capazes de contribuir para o desempenho destas. É necessário inserir as demais, contribuindo para o bom desempenho da saúde pública pelos profissionais formados na instituição.El referencial de las Funciones Esenciales de Salud Pública (FESP) de la Organización Panamericana de la Salud fue desarrollado para mejorar el desempeño de la salud pública, el cual depende de la formación de los profesionales de la salud. Se realizó un estudio de caso con el objetivo de identificar la inserción de las FESP en el Curriculum del Curso de Graduación en Enfermería de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Fueron definidos descriptores a partir de las definiciones de las once FESP, procediéndose a la búsqueda en los Planes de Estudio del Curriculum. Se verificó la inserción de diez FESP, resultando la de mayor grado de ocurrencia la que alude al desarrollo de recursos humanos y capacitación en salud pública. El Curriculum en estudio contempla algunas FESP de forma más intensa, lo que debe propiciar la formación de enfermeras capaces de contribuir en su desempeño. Es necesario insertar a las demás, para contribuir a la buena interpretación de la salud pública por parte de los profesionales formados en la institución.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2010-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4051110.1590/S0080-62342010000100012Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 1 (2010); 84-91Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 1 (2010); 84-91Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 1 (2010); 84-911980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511/43592https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511/43593http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Carla Daiane SilvaWitt, Regina Rigatto2012-08-29T20:39:59Zoai:revistas.usp.br:article/40511Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:39:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Funciones esenciales de salud pública en el Curriculum de Enfermería de la UFRGS
Essential public health functions in the nursing curriculum at Federal University of Rio Grande do Sul
title Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
spellingShingle Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rodrigues, Carla Daiane Silva
Curriculum
Public health
Education
nursing
Schools
Nursing
Curriculum
Salud pública
Educación en enfermería
Escuelas de Enfermería
Currículo
Saúde pública
Educação em enfermagem
Escolas de Enfermagem
title_short Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
title_full Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
title_fullStr Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
title_full_unstemmed Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
title_sort Funções essenciais de saúde pública no currículo de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
author Rodrigues, Carla Daiane Silva
author_facet Rodrigues, Carla Daiane Silva
Witt, Regina Rigatto
author_role author
author2 Witt, Regina Rigatto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Carla Daiane Silva
Witt, Regina Rigatto
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Public health
Education
nursing
Schools
Nursing
Curriculum
Salud pública
Educación en enfermería
Escuelas de Enfermería
Currículo
Saúde pública
Educação em enfermagem
Escolas de Enfermagem
topic Curriculum
Public health
Education
nursing
Schools
Nursing
Curriculum
Salud pública
Educación en enfermería
Escuelas de Enfermería
Currículo
Saúde pública
Educação em enfermagem
Escolas de Enfermagem
description The Pan American Health Organization referential of Essential Public Health Functions (EPHF) was developed to improve public health performance, which depends on professional education. A case study with the objective of identifying the insertion of EPHF in the curriculum of the nursing undergraduate course at Federal University of Rio Grande do Sul was developed. Keywords were defined from the definitions of the eleven EPHF. These were searched for in the class plans of the curriculum courses. Ten EPHF were identified, with major occurrence of the human health resources development and training in public health. Contemplating more intensively some of the EPHF, the curriculum under study should propitiate the education of nurses capable of contributing towards their performance. It is necessary to insert the other EPHF into the curriculum, contributing to the excellent performance of public health by the professionals educated in this institution.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511
10.1590/S0080-62342010000100012
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342010000100012
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511/43592
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40511/43593
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 44 n. 1 (2010); 84-91
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 No. 1 (2010); 84-91
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 44 Núm. 1 (2010); 84-91
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221726608457728