A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Josimerci Ittavo Lamana
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Casagrande, Lisete Diniz Ribas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947
Resumo: This study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance.
id USP-38_464464435ea34dc75d6b806c774d29d4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/1947
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagemEducation for the XXI century and the reflexive teacher's formation in nursingLa educación para el siglo XXI y la formación del profesor reflexivo en la enfermeríaeducaçãoenfermagemdocente de enfermagemeducaciónenfermeríadocente de enfermeríaeducationnursingfacultyThis study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance.Neste estudo, apresentam-se abordagens de grandes estudiosos da educação dos últimos anos, discutindo-se os pressupostos da docência reflexiva neste novo século. Com ênfase na área profissional da enfermagem, são mostradas as tendências de formação, atuação e desenvolvimento de professores, quanto aos saberes e competências exigidos, a prática docente e aspectos da educação reflexiva do professor de enfermagem no Brasil. A análise da literatura, além do aprofundamento dos conhecimentos sobre a temática, permitiu desvelar a necessidade urgente de revitalização da docência universitária no enfoque reflexivo, com vistas a tornar os professores mais comprometidos e competentes para o exercício da sua profissão.En este estudio se exponen abordajes de grandes estudiosos de la educación en los últimos dos años, presentándose los presupuestos de la docencia reflexiva en el nuevo siglo. Con énfasis en el área profesional de enfermería, son mostradas las tendencias de la formación, actuación y desarrollo de los profesores, considerando los conocimientos y competencias exigidas, la práctica docente y aspectos de la educación reflexiva del profesor de enfermería en Brasil. El análisis de la literatura permitió descubrir la necesidad urgente de revitalización de la docencia universitaria en el enfoque reflexivo, con el propósito de aumentar el comprometimiento y las competencias de los profesores para el desempeño de su profesión.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2004-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/194710.1590/S0104-11692004000500017Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 12 n. 5 (2004); 821-827Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 Núm. 5 (2004); 821-827Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 No. 5 (2004); 821-8271518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947/2012Faria, Josimerci Ittavo LamanaCasagrande, Lisete Diniz Ribasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T17:52:23Zoai:revistas.usp.br:article/1947Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T17:52:23Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
Education for the XXI century and the reflexive teacher's formation in nursing
La educación para el siglo XXI y la formación del profesor reflexivo en la enfermería
title A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
spellingShingle A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
Faria, Josimerci Ittavo Lamana
educação
enfermagem
docente de enfermagem
educación
enfermería
docente de enfermería
education
nursing
faculty
title_short A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
title_full A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
title_fullStr A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
title_full_unstemmed A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
title_sort A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
author Faria, Josimerci Ittavo Lamana
author_facet Faria, Josimerci Ittavo Lamana
Casagrande, Lisete Diniz Ribas
author_role author
author2 Casagrande, Lisete Diniz Ribas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Josimerci Ittavo Lamana
Casagrande, Lisete Diniz Ribas
dc.subject.por.fl_str_mv educação
enfermagem
docente de enfermagem
educación
enfermería
docente de enfermería
education
nursing
faculty
topic educação
enfermagem
docente de enfermagem
educación
enfermería
docente de enfermería
education
nursing
faculty
description This study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947
10.1590/S0104-11692004000500017
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692004000500017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947/2012
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 12 n. 5 (2004); 821-827
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 Núm. 5 (2004); 821-827
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 No. 5 (2004); 821-827
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222840044126208