A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947 |
Resumo: | This study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance. |
id |
USP-38_464464435ea34dc75d6b806c774d29d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/1947 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagemEducation for the XXI century and the reflexive teacher's formation in nursingLa educación para el siglo XXI y la formación del profesor reflexivo en la enfermeríaeducaçãoenfermagemdocente de enfermagemeducaciónenfermeríadocente de enfermeríaeducationnursingfacultyThis study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance.Neste estudo, apresentam-se abordagens de grandes estudiosos da educação dos últimos anos, discutindo-se os pressupostos da docência reflexiva neste novo século. Com ênfase na área profissional da enfermagem, são mostradas as tendências de formação, atuação e desenvolvimento de professores, quanto aos saberes e competências exigidos, a prática docente e aspectos da educação reflexiva do professor de enfermagem no Brasil. A análise da literatura, além do aprofundamento dos conhecimentos sobre a temática, permitiu desvelar a necessidade urgente de revitalização da docência universitária no enfoque reflexivo, com vistas a tornar os professores mais comprometidos e competentes para o exercício da sua profissão.En este estudio se exponen abordajes de grandes estudiosos de la educación en los últimos dos años, presentándose los presupuestos de la docencia reflexiva en el nuevo siglo. Con énfasis en el área profesional de enfermería, son mostradas las tendencias de la formación, actuación y desarrollo de los profesores, considerando los conocimientos y competencias exigidas, la práctica docente y aspectos de la educación reflexiva del profesor de enfermería en Brasil. El análisis de la literatura permitió descubrir la necesidad urgente de revitalización de la docencia universitaria en el enfoque reflexivo, con el propósito de aumentar el comprometimiento y las competencias de los profesores para el desempeño de su profesión.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2004-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/194710.1590/S0104-11692004000500017Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 12 n. 5 (2004); 821-827Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 Núm. 5 (2004); 821-827Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 No. 5 (2004); 821-8271518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947/2012Faria, Josimerci Ittavo LamanaCasagrande, Lisete Diniz Ribasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T17:52:23Zoai:revistas.usp.br:article/1947Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T17:52:23Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem Education for the XXI century and the reflexive teacher's formation in nursing La educación para el siglo XXI y la formación del profesor reflexivo en la enfermería |
title |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
spellingShingle |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem Faria, Josimerci Ittavo Lamana educação enfermagem docente de enfermagem educación enfermería docente de enfermería education nursing faculty |
title_short |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
title_full |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
title_fullStr |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
title_full_unstemmed |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
title_sort |
A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem |
author |
Faria, Josimerci Ittavo Lamana |
author_facet |
Faria, Josimerci Ittavo Lamana Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
author_role |
author |
author2 |
Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Josimerci Ittavo Lamana Casagrande, Lisete Diniz Ribas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação enfermagem docente de enfermagem educación enfermería docente de enfermería education nursing faculty |
topic |
educação enfermagem docente de enfermagem educación enfermería docente de enfermería education nursing faculty |
description |
This study shows expert approaches to education in the last few years and discusses the premises of reflexive teaching in this new century. Emphasizing the area of professional nursing, we discuss tendencies in the formation, activities and development of teachers with respect to the required knowledge and abilities, the teaching practice and aspects of nursing teacher's reflexive education in Brazil. Besides providing a deeper knowledge about the subject, the literature review allowed us to reveal the urgent need to revitalize college teaching from a reflexive perspective, in order to increase teachers' commitment and competency for professional performance. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947 10.1590/S0104-11692004000500017 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692004000500017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1947/2012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 12 n. 5 (2004); 821-827 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 Núm. 5 (2004); 821-827 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 No. 5 (2004); 821-827 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1816444183411425280 |