Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706 |
Resumo: | This is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality. |
id |
USP-24_8b63970ceef3d4e52b1006aa2ee38f5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41706 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervençõesNursing students' life quality: building a process and interventionsCalidad de Vida de Estudiantes de Enfermería: la construcción de un proceso e intervencionesEstudantes de enfermagemQualidade de vidaEducação em enfermagemEstudiantes de enfermeríaCalidad de vidaEducación en enfermeríaStudentsnursingQuality of lifeEducationThis is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality.Se trata de una investigación que tuvo como objetivos: conocer las percepciones de los alumnos del pregrado en enfermería, en cuanto a su calidad de vida; comprender y analizar las demandas que ellos evidencian en el rescate de las situaciones vividas y actuar por medio del grupo operativo directivas y estrategias que puedan mejorar su calidad de vida. El estudio se llevó a cabo en la PUC/SP. Los datos fueron obtenidos por medio de entrevistas individuales en la primera fase y orientaron los temas lanzados de los cinco encuentros del grupo focal en la segunda fase. Los datos de los encuentros fueron analizados, según el análisis temático y adaptados del Modelo Ecológico de QVE. Los resultados evidenciaron que la Universidad es un espacio que propicia vivencias promotoras y no promotoras de calidad de vida de los alumnos y la necesidad de encuentros sistematizados, en los cuales alumnos y profesores discutan la construcción individual y colectiva de estrategias de enfrentamiento.Trata-se de uma pesquisa-ação que teve como objetivos: conhecer as percepções dos alunos de graduação em enfermagem, quanto a sua qualidade de vida, compreender e analisar as demandas por eles evidenciadas no resgate das situações vividas e operacionalizar por meio do grupo operativo direcionamentos e estratégias que possam melhorar a sua qualidade de vida. O estudo foi na PUC/SP. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas individuais na primeira fase e nortearam os temas disparadores dos cinco encontros de grupo focal na segunda fase. Os dados dos encontros foram analisados, segundo a análise temática e adaptados do Modelo Ecológico de QVE. Os resultados evidenciaram que a Universidade é um espaço que propicia vivências promotoras e não promotoras de qualidade de vida dos alunos e a necessidade de encontros sistematizados, nos quais alunos e professores discutam a construção individual e coletiva de estratégias de enfrentamento.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2008-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4170610.1590/S0080-62342008000100008Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 42 n. 1 (2008); 57-65Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 No. 1 (2008); 57-65Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 Núm. 1 (2008); 57-651980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706/45319http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Raquel Aparecida deCiampone, Maria Helena Trench2012-09-03T17:41:59Zoai:revistas.usp.br:article/41706Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:41:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções Nursing students' life quality: building a process and interventions Calidad de Vida de Estudiantes de Enfermería: la construcción de un proceso e intervenciones |
title |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
spellingShingle |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções Oliveira, Raquel Aparecida de Estudantes de enfermagem Qualidade de vida Educação em enfermagem Estudiantes de enfermería Calidad de vida Educación en enfermería Students nursing Quality of life Education |
title_short |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
title_full |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
title_fullStr |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
title_full_unstemmed |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
title_sort |
Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções |
author |
Oliveira, Raquel Aparecida de |
author_facet |
Oliveira, Raquel Aparecida de Ciampone, Maria Helena Trench |
author_role |
author |
author2 |
Ciampone, Maria Helena Trench |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Raquel Aparecida de Ciampone, Maria Helena Trench |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes de enfermagem Qualidade de vida Educação em enfermagem Estudiantes de enfermería Calidad de vida Educación en enfermería Students nursing Quality of life Education |
topic |
Estudantes de enfermagem Qualidade de vida Educação em enfermagem Estudiantes de enfermería Calidad de vida Educación en enfermería Students nursing Quality of life Education |
description |
This is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706 10.1590/S0080-62342008000100008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342008000100008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706/45319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 42 n. 1 (2008); 57-65 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 No. 1 (2008); 57-65 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 Núm. 1 (2008); 57-65 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221734057541632 |