Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Raquel Aparecida de
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Ciampone, Maria Helena Trench
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706
Resumo: This is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality.
id USP-24_8b63970ceef3d4e52b1006aa2ee38f5e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41706
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervençõesNursing students' life quality: building a process and interventionsCalidad de Vida de Estudiantes de Enfermería: la construcción de un proceso e intervencionesEstudantes de enfermagemQualidade de vidaEducação em enfermagemEstudiantes de enfermeríaCalidad de vidaEducación en enfermeríaStudentsnursingQuality of lifeEducationThis is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality.Se trata de una investigación que tuvo como objetivos: conocer las percepciones de los alumnos del pregrado en enfermería, en cuanto a su calidad de vida; comprender y analizar las demandas que ellos evidencian en el rescate de las situaciones vividas y actuar por medio del grupo operativo directivas y estrategias que puedan mejorar su calidad de vida. El estudio se llevó a cabo en la PUC/SP. Los datos fueron obtenidos por medio de entrevistas individuales en la primera fase y orientaron los temas lanzados de los cinco encuentros del grupo focal en la segunda fase. Los datos de los encuentros fueron analizados, según el análisis temático y adaptados del Modelo Ecológico de QVE. Los resultados evidenciaron que la Universidad es un espacio que propicia vivencias promotoras y no promotoras de calidad de vida de los alumnos y la necesidad de encuentros sistematizados, en los cuales alumnos y profesores discutan la construcción individual y colectiva de estrategias de enfrentamiento.Trata-se de uma pesquisa-ação que teve como objetivos: conhecer as percepções dos alunos de graduação em enfermagem, quanto a sua qualidade de vida, compreender e analisar as demandas por eles evidenciadas no resgate das situações vividas e operacionalizar por meio do grupo operativo direcionamentos e estratégias que possam melhorar a sua qualidade de vida. O estudo foi na PUC/SP. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas individuais na primeira fase e nortearam os temas disparadores dos cinco encontros de grupo focal na segunda fase. Os dados dos encontros foram analisados, segundo a análise temática e adaptados do Modelo Ecológico de QVE. Os resultados evidenciaram que a Universidade é um espaço que propicia vivências promotoras e não promotoras de qualidade de vida dos alunos e a necessidade de encontros sistematizados, nos quais alunos e professores discutam a construção individual e coletiva de estratégias de enfrentamento.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2008-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4170610.1590/S0080-62342008000100008Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 42 n. 1 (2008); 57-65Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 No. 1 (2008); 57-65Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 Núm. 1 (2008); 57-651980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706/45319http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Raquel Aparecida deCiampone, Maria Helena Trench2012-09-03T17:41:59Zoai:revistas.usp.br:article/41706Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:41:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
Nursing students' life quality: building a process and interventions
Calidad de Vida de Estudiantes de Enfermería: la construcción de un proceso e intervenciones
title Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
spellingShingle Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
Oliveira, Raquel Aparecida de
Estudantes de enfermagem
Qualidade de vida
Educação em enfermagem
Estudiantes de enfermería
Calidad de vida
Educación en enfermería
Students
nursing
Quality of life
Education
title_short Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
title_full Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
title_fullStr Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
title_full_unstemmed Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
title_sort Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções
author Oliveira, Raquel Aparecida de
author_facet Oliveira, Raquel Aparecida de
Ciampone, Maria Helena Trench
author_role author
author2 Ciampone, Maria Helena Trench
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Raquel Aparecida de
Ciampone, Maria Helena Trench
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes de enfermagem
Qualidade de vida
Educação em enfermagem
Estudiantes de enfermería
Calidad de vida
Educación en enfermería
Students
nursing
Quality of life
Education
topic Estudantes de enfermagem
Qualidade de vida
Educação em enfermagem
Estudiantes de enfermería
Calidad de vida
Educación en enfermería
Students
nursing
Quality of life
Education
description This is a research-action studies whose objectives were to know Nursing under-graduate students' perceptions concerning their quality of life; to understand and analyze the demands they highlight when rescuing situations they have experienced; and to make operational, by means of the operative group, directions and strategies that can improve their quality of life. The study was carried out at São Paulo's Catholic University. The data were obtained, in a first stage, through individual interviews. The analysis of the topics from this first stage guided the themes of the five meetings of the focus group in the second stage. The data from the work group were analyzed according to the thematic analysis mode and adapted from the Ecological Model of Quality of Life of Students. The results showed that the University is a place that provides experiences that may promote or not students' quality of life. They also showed the need for systematic meetings in which both students and teachers can discuss the individual and collective development of strategies for facing the problems related to life quality.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706
10.1590/S0080-62342008000100008
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342008000100008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41706/45319
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 42 n. 1 (2008); 57-65
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 No. 1 (2008); 57-65
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 42 Núm. 1 (2008); 57-65
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221734057541632