Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872 |
Resumo: | The objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies. |
id |
USP-24_d28b61bc7dcfa7474fde04d29de76177 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40872 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermeríaAnálise do processo de avaliação da aprendizagem de ações educativas de profissionais de enfermagemAnalysis of the learning evaluation process of nursing staff actionsEquipe de enfermagemCapacitaçãoAvaliação da educaçãoAdministração de recursos humanos em hospitaisGrupo de enfermeríaCapacitaciónEvaluación educacionalAdministración de personal en hospitalesNursingteamTrainingEducational measurementPersonnel administrationhospitalThe objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies.El objetivo de este estudio fue analizar el proceso de evaluación de aprendizaje realizado en entrenamientos brindados al equipo de enfermería, en lo que se refiere a la eficiencia de los mismos y a la validez de los instrumentos. Se trata de un estudio empírico, cuyas conclusiones apoyarán formulaciones teóricas para la construcción de una metodología de evaluación. Se constituyeron en material de análisis las evaluaciones de aprendizaje relativas a seis entrenamientos, sobre un total de 993 evaluaciones. De los resultados de los seis entrenamientos evaluados fue posible percibir la necesidad de la proposición de una metodología de evaluación, construyendo criterios, instrumentos e indicadores para dicha finalidad. Se notó también que es preciso mejorar la realización del diagnóstico de necesidad de entrenamiento y las estrategias de enseñanza.O objetivo deste estudo foi analisar o processo de avaliação da aprendizagem realizado em treinamentos ministrados à equipe de enfermagem, no que se refere à eficácia dos treinamentos e à validade dos instrumentos. Trata-se de um estudo empírico, cujos achados apoiarão formulações teóricas para a construção de uma metodologia de avaliação. A análise consistiu em avaliações da aprendizagem em seis treinamentos, totalizando 993 avaliações. Com base nos resultados dos seis treinamentos avaliados, pôde-se perceber a necessidade de proposição de uma metodologia de avaliação, construindo critérios, instrumentos e indicadores para essa finalidade. Notou-se também que é preciso aprimorar a realização do diagnóstico relativo à necessidade de treinamento e às estratégias de ensino.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4087210.1590/S0080-62342011000700006Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 1; 1574-1581Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 1; 1574-1581Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 1; 1574-15811980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44310https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44311http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMira, Vera LuciaPeduzzi, MarinaMelleiro, Marta MariaTronchin, Daisy Maria RizattoPrado, Maria de Fátima FernandesSantos, Patrícia Tavares dosLara, Enilda Maria de SousaSilva, Jaqueline Alcântara Marcelino daBorges-Andrade, Jairo Eduardo2012-08-30T14:44:36Zoai:revistas.usp.br:article/40872Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:44:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería Análise do processo de avaliação da aprendizagem de ações educativas de profissionais de enfermagem Analysis of the learning evaluation process of nursing staff actions |
title |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
spellingShingle |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería Mira, Vera Lucia Equipe de enfermagem Capacitação Avaliação da educação Administração de recursos humanos em hospitais Grupo de enfermería Capacitación Evaluación educacional Administración de personal en hospitales Nursing team Training Educational measurement Personnel administration hospital |
title_short |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
title_full |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
title_fullStr |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
title_full_unstemmed |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
title_sort |
Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería |
author |
Mira, Vera Lucia |
author_facet |
Mira, Vera Lucia Peduzzi, Marina Melleiro, Marta Maria Tronchin, Daisy Maria Rizatto Prado, Maria de Fátima Fernandes Santos, Patrícia Tavares dos Lara, Enilda Maria de Sousa Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Peduzzi, Marina Melleiro, Marta Maria Tronchin, Daisy Maria Rizatto Prado, Maria de Fátima Fernandes Santos, Patrícia Tavares dos Lara, Enilda Maria de Sousa Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mira, Vera Lucia Peduzzi, Marina Melleiro, Marta Maria Tronchin, Daisy Maria Rizatto Prado, Maria de Fátima Fernandes Santos, Patrícia Tavares dos Lara, Enilda Maria de Sousa Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equipe de enfermagem Capacitação Avaliação da educação Administração de recursos humanos em hospitais Grupo de enfermería Capacitación Evaluación educacional Administración de personal en hospitales Nursing team Training Educational measurement Personnel administration hospital |
topic |
Equipe de enfermagem Capacitação Avaliação da educação Administração de recursos humanos em hospitais Grupo de enfermería Capacitación Evaluación educacional Administración de personal en hospitales Nursing team Training Educational measurement Personnel administration hospital |
description |
The objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872 10.1590/S0080-62342011000700006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000700006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44310 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 1; 1574-1581 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 1; 1574-1581 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 1; 1574-1581 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728942587904 |