Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mira, Vera Lucia
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Peduzzi, Marina, Melleiro, Marta Maria, Tronchin, Daisy Maria Rizatto, Prado, Maria de Fátima Fernandes, Santos, Patrícia Tavares dos, Lara, Enilda Maria de Sousa, Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da, Borges-Andrade, Jairo Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872
Resumo: The objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies.
id USP-24_d28b61bc7dcfa7474fde04d29de76177
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40872
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermeríaAnálise do processo de avaliação da aprendizagem de ações educativas de profissionais de enfermagemAnalysis of the learning evaluation process of nursing staff actionsEquipe de enfermagemCapacitaçãoAvaliação da educaçãoAdministração de recursos humanos em hospitaisGrupo de enfermeríaCapacitaciónEvaluación educacionalAdministración de personal en hospitalesNursingteamTrainingEducational measurementPersonnel administrationhospitalThe objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies.El objetivo de este estudio fue analizar el proceso de evaluación de aprendizaje realizado en entrenamientos brindados al equipo de enfermería, en lo que se refiere a la eficiencia de los mismos y a la validez de los instrumentos. Se trata de un estudio empírico, cuyas conclusiones apoyarán formulaciones teóricas para la construcción de una metodología de evaluación. Se constituyeron en material de análisis las evaluaciones de aprendizaje relativas a seis entrenamientos, sobre un total de 993 evaluaciones. De los resultados de los seis entrenamientos evaluados fue posible percibir la necesidad de la proposición de una metodología de evaluación, construyendo criterios, instrumentos e indicadores para dicha finalidad. Se notó también que es preciso mejorar la realización del diagnóstico de necesidad de entrenamiento y las estrategias de enseñanza.O objetivo deste estudo foi analisar o processo de avaliação da aprendizagem realizado em treinamentos ministrados à equipe de enfermagem, no que se refere à eficácia dos treinamentos e à validade dos instrumentos. Trata-se de um estudo empírico, cujos achados apoiarão formulações teóricas para a construção de uma metodologia de avaliação. A análise consistiu em avaliações da aprendizagem em seis treinamentos, totalizando 993 avaliações. Com base nos resultados dos seis treinamentos avaliados, pôde-se perceber a necessidade de proposição de uma metodologia de avaliação, construindo critérios, instrumentos e indicadores para essa finalidade. Notou-se também que é preciso aprimorar a realização do diagnóstico relativo à necessidade de treinamento e às estratégias de ensino.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4087210.1590/S0080-62342011000700006Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 1; 1574-1581Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 1; 1574-1581Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 1; 1574-15811980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44310https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44311http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMira, Vera LuciaPeduzzi, MarinaMelleiro, Marta MariaTronchin, Daisy Maria RizattoPrado, Maria de Fátima FernandesSantos, Patrícia Tavares dosLara, Enilda Maria de SousaSilva, Jaqueline Alcântara Marcelino daBorges-Andrade, Jairo Eduardo2012-08-30T14:44:36Zoai:revistas.usp.br:article/40872Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:44:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
Análise do processo de avaliação da aprendizagem de ações educativas de profissionais de enfermagem
Analysis of the learning evaluation process of nursing staff actions
title Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
spellingShingle Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
Mira, Vera Lucia
Equipe de enfermagem
Capacitação
Avaliação da educação
Administração de recursos humanos em hospitais
Grupo de enfermería
Capacitación
Evaluación educacional
Administración de personal en hospitales
Nursing
team
Training
Educational measurement
Personnel administration
hospital
title_short Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
title_full Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
title_fullStr Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
title_full_unstemmed Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
title_sort Análisis del proceso de evaluación de aprendizaje de acciones educativas de profesionales de enfermería
author Mira, Vera Lucia
author_facet Mira, Vera Lucia
Peduzzi, Marina
Melleiro, Marta Maria
Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Prado, Maria de Fátima Fernandes
Santos, Patrícia Tavares dos
Lara, Enilda Maria de Sousa
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Borges-Andrade, Jairo Eduardo
author_role author
author2 Peduzzi, Marina
Melleiro, Marta Maria
Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Prado, Maria de Fátima Fernandes
Santos, Patrícia Tavares dos
Lara, Enilda Maria de Sousa
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Borges-Andrade, Jairo Eduardo
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mira, Vera Lucia
Peduzzi, Marina
Melleiro, Marta Maria
Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Prado, Maria de Fátima Fernandes
Santos, Patrícia Tavares dos
Lara, Enilda Maria de Sousa
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Borges-Andrade, Jairo Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Equipe de enfermagem
Capacitação
Avaliação da educação
Administração de recursos humanos em hospitais
Grupo de enfermería
Capacitación
Evaluación educacional
Administración de personal en hospitales
Nursing
team
Training
Educational measurement
Personnel administration
hospital
topic Equipe de enfermagem
Capacitação
Avaliação da educação
Administração de recursos humanos em hospitais
Grupo de enfermería
Capacitación
Evaluación educacional
Administración de personal en hospitales
Nursing
team
Training
Educational measurement
Personnel administration
hospital
description The objective of this study was to analyze the learning evaluation process of nursing staff training programs, regarding its effectiveness and instrument validity. This is an empirical study whose findings support theoretical formulations for the construction of an evaluation methodology. The analysis consisted of learning evaluations related to six training programs, totaling 993 evaluations. The results of these six training programs showed the need to propose an evaluation methodology, defining criteria, instruments and indicators for this purpose. Furthermore, it is important to improve the diagnosis process on training needs and teaching strategies.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872
10.1590/S0080-62342011000700006
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000700006
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44310
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40872/44311
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 1; 1574-1581
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 1; 1574-1581
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 1; 1574-1581
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728942587904