Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451 |
Resumo: | The small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms. |
id |
USP-27_414f296f475d74dd702eb769ec69ecb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44451 |
network_acronym_str |
USP-27 |
network_name_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de casoProceso de desarrollo y lanzamiento de nuevos productos en pequeña empresa: un estudio de casoNew product development and entry process in a small firm: a case studysmall businessnew product entrymarketingpequeña empresalanzamiento de nuevos productosmarketingpequena empresalançamento de novos produtosmarketingThe small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms.A pequena empresa apresenta singularidades, como limitação de recursos e informalidade na gestão, que contribuem para que altas taxas de insucesso no lançamento de novos produtos sejam observadas. Neste artigo, pretende-se, por meio de um estudo de caso, revelar como se dá o processo de desenvolvimento e de lançamento de um novo produto em uma pequena empresa, a partir do processo desenvolvido por Mattar e Santos (2003). Os resultados indicam que, de fato, algumas etapas do processo, que cabem muito bem à realidade da grande empresa, se submetem às particularidades do pequeno negócio e impelem a uma adaptação do processo. Entre os achados destaca-se, também, o fato de o processo, na pequena empresa, partir das necessidades dos clientes, da inexistência de formalização, da tendência de enfatizar a operação e a produção, até em detrimento do marketing, além de a falta de recursos ser o principal limitador do desenvolvimento de novos produtos. Essas características provavelmente estão ligadas às altas taxas de insucesso e, até, ao alto índice de mortalidade das pequenas empresas.La pequeña empresa presenta singularidades, tales como la limitación de recursos y la informalidad en la gestión, que contribuyen para las altas tasas de fracaso en el lanzamiento de nuevos productos. En este artículo se pretende, por medio de un estudio de caso, aclarar cómo se da el proceso de desarrollo y de lanzamiento de un nuevo producto en una pequeña empresa, con base en el proceso desarrollado por Mattar y Santos (2003). Los resultados muestran que, efectivamente, algunas etapas del proceso, que corresponden ampliamente a la realidad de la grande empresa, se someten a las particularidades del pequeño negocio y conducen a una adaptación del proceso. Entre los hallazgos, también resalta el hecho de que el proceso, en la pequeña empresa, parte de las necesidades del cliente; de la ausencia de formalidad; de la tendencia a enfatizar la operación y la producción, incluso en detrimento del marketing. Además, se observa que la limitación de recursos es el principal inhibidor del desarrollo de nuevos productos. Dichas características probablemente están relacionadas a las altas tasas de fracaso y, aún, al alto índice de mortalidad de las pequeñas empresas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4445110.1590/S0080-21072007000300010Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 373-383Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 373-383Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 373-3831984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451/48071Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStirbolov Motta, Sérgio LuísNajib Mattar, FauzeFutino Barreto, InáTeixeira, Luis Fernando2012-09-21T12:36:00Zoai:revistas.usp.br:article/44451Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:36Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso Proceso de desarrollo y lanzamiento de nuevos productos en pequeña empresa: un estudio de caso New product development and entry process in a small firm: a case study |
title |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
spellingShingle |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso Stirbolov Motta, Sérgio Luís small business new product entry marketing pequeña empresa lanzamiento de nuevos productos marketing pequena empresa lançamento de novos produtos marketing |
title_short |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
title_full |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
title_fullStr |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
title_sort |
Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso |
author |
Stirbolov Motta, Sérgio Luís |
author_facet |
Stirbolov Motta, Sérgio Luís Najib Mattar, Fauze Futino Barreto, Iná Teixeira, Luis Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Najib Mattar, Fauze Futino Barreto, Iná Teixeira, Luis Fernando |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stirbolov Motta, Sérgio Luís Najib Mattar, Fauze Futino Barreto, Iná Teixeira, Luis Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
small business new product entry marketing pequeña empresa lanzamiento de nuevos productos marketing pequena empresa lançamento de novos produtos marketing |
topic |
small business new product entry marketing pequeña empresa lanzamiento de nuevos productos marketing pequena empresa lançamento de novos produtos marketing |
description |
The small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451 10.1590/S0080-21072007000300010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-21072007000300010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451/48071 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 373-383 Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 373-383 Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 373-383 1984-6142 0080-2107 reponame:Revista de Administração (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Administração (São Paulo) |
collection |
Revista de Administração (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rausp@usp.br||reinhard@usp.br |
_version_ |
1800222888283865088 |