Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stirbolov Motta, Sérgio Luís
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Najib Mattar, Fauze, Futino Barreto, Iná, Teixeira, Luis Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451
Resumo: The small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms.
id USP-27_414f296f475d74dd702eb769ec69ecb2
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44451
network_acronym_str USP-27
network_name_str Revista de Administração (São Paulo)
repository_id_str
spelling Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de casoProceso de desarrollo y lanzamiento de nuevos productos en pequeña empresa: un estudio de casoNew product development and entry process in a small firm: a case studysmall businessnew product entrymarketingpequeña empresalanzamiento de nuevos productosmarketingpequena empresalançamento de novos produtosmarketingThe small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms.A pequena empresa apresenta singularidades, como limitação de recursos e informalidade na gestão, que contribuem para que altas taxas de insucesso no lançamento de novos produtos sejam observadas. Neste artigo, pretende-se, por meio de um estudo de caso, revelar como se dá o processo de desenvolvimento e de lançamento de um novo produto em uma pequena empresa, a partir do processo desenvolvido por Mattar e Santos (2003). Os resultados indicam que, de fato, algumas etapas do processo, que cabem muito bem à realidade da grande empresa, se submetem às particularidades do pequeno negócio e impelem a uma adaptação do processo. Entre os achados destaca-se, também, o fato de o processo, na pequena empresa, partir das necessidades dos clientes, da inexistência de formalização, da tendência de enfatizar a operação e a produção, até em detrimento do marketing, além de a falta de recursos ser o principal limitador do desenvolvimento de novos produtos. Essas características provavelmente estão ligadas às altas taxas de insucesso e, até, ao alto índice de mortalidade das pequenas empresas.La pequeña empresa presenta singularidades, tales como la limitación de recursos y la informalidad en la gestión, que contribuyen para las altas tasas de fracaso en el lanzamiento de nuevos productos. En este artículo se pretende, por medio de un estudio de caso, aclarar cómo se da el proceso de desarrollo y de lanzamiento de un nuevo producto en una pequeña empresa, con base en el proceso desarrollado por Mattar y Santos (2003). Los resultados muestran que, efectivamente, algunas etapas del proceso, que corresponden ampliamente a la realidad de la grande empresa, se someten a las particularidades del pequeño negocio y conducen a una adaptación del proceso. Entre los hallazgos, también resalta el hecho de que el proceso, en la pequeña empresa, parte de las necesidades del cliente; de la ausencia de formalidad; de la tendencia a enfatizar la operación y la producción, incluso en detrimento del marketing. Además, se observa que la limitación de recursos es el principal inhibidor del desarrollo de nuevos productos. Dichas características probablemente están relacionadas a las altas tasas de fracaso y, aún, al alto índice de mortalidad de las pequeñas empresas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4445110.1590/S0080-21072007000300010Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 373-383Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 373-383Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 373-3831984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451/48071Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStirbolov Motta, Sérgio LuísNajib Mattar, FauzeFutino Barreto, InáTeixeira, Luis Fernando2012-09-21T12:36:00Zoai:revistas.usp.br:article/44451Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2012-09-21T12:36Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
Proceso de desarrollo y lanzamiento de nuevos productos en pequeña empresa: un estudio de caso
New product development and entry process in a small firm: a case study
title Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
spellingShingle Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
Stirbolov Motta, Sérgio Luís
small business
new product entry
marketing
pequeña empresa
lanzamiento de nuevos productos
marketing
pequena empresa
lançamento de novos produtos
marketing
title_short Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
title_full Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
title_fullStr Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
title_full_unstemmed Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
title_sort Processo de desenvolvimento e lançamento de novos produtos em pequena empresa: um estudo de caso
author Stirbolov Motta, Sérgio Luís
author_facet Stirbolov Motta, Sérgio Luís
Najib Mattar, Fauze
Futino Barreto, Iná
Teixeira, Luis Fernando
author_role author
author2 Najib Mattar, Fauze
Futino Barreto, Iná
Teixeira, Luis Fernando
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stirbolov Motta, Sérgio Luís
Najib Mattar, Fauze
Futino Barreto, Iná
Teixeira, Luis Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv small business
new product entry
marketing
pequeña empresa
lanzamiento de nuevos productos
marketing
pequena empresa
lançamento de novos produtos
marketing
topic small business
new product entry
marketing
pequeña empresa
lanzamiento de nuevos productos
marketing
pequena empresa
lançamento de novos produtos
marketing
description The small firm shows particulars, as a resources limitation and informality, that contribute to the high failure rate in the new product entry. This article pretend, throughout a case study, reveal how is the new product development and entry process in a small firm, from the process developed by Mattar and Santos (2003). The results show that, in fact, some steps of the process, adjust to the reality of the big firms, subject to the particularities of the small business and conduct to process adaptation. Between the results, to be outstanding the fact of the process, on the small firm, departs from the customer necessities, be informal, tends to emphasize the operation and production, and suffered the resources limitation. These facts probably are link to the high failure rates and, even, to the high death rate of the small firms.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451
10.1590/S0080-21072007000300010
url https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451
identifier_str_mv 10.1590/S0080-21072007000300010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44451/48071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Administração
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração; v. 42 n. 3 (2007); 373-383
Revista de Administração; Vol. 42 No. 3 (2007); 373-383
Revista de Administração; Vol. 42 Núm. 3 (2007); 373-383
1984-6142
0080-2107
reponame:Revista de Administração (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Administração (São Paulo)
collection Revista de Administração (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rausp@usp.br||reinhard@usp.br
_version_ 1800222888283865088