Literatura e/ou educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakagome, Patricia Trindade
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649
Resumo: In an article by Milton Hatoum (2013) it is possible to see that literary criticism sometimes denies the experience of readers who are interested in cultural industry works. It may result problematic in educational field. Despite the reinforcement of the importance of education, literary critics avoid a possible formation role, writing superficial reviews of books, which can be transferred to the reader of those books. Therefore, the junction of literature and education reveals indeed an opposition between the terms. Literature is chosen without considering that it is weakened when there is no wilder reading public.
id USP-32_df50b2d7a9a4d8ee38c67d3ff0dfad1f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/98649
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling Literatura e/ou educaçãoLiterature and/or educationreaderexperienceeducationliterature teachingliterary Criticismleitorexperiênciaeducaçãoensino de literaturacrítica literáriaIn an article by Milton Hatoum (2013) it is possible to see that literary criticism sometimes denies the experience of readers who are interested in cultural industry works. It may result problematic in educational field. Despite the reinforcement of the importance of education, literary critics avoid a possible formation role, writing superficial reviews of books, which can be transferred to the reader of those books. Therefore, the junction of literature and education reveals indeed an opposition between the terms. Literature is chosen without considering that it is weakened when there is no wilder reading public.Em artigo publicado por Milton Hatoum (2013) veremos que a crítica literária pode negar a experiência de leitores que se interessam por obras da indústria cultural, o que pode trazer consequências para o campo educacional. Apesar de reforçar a importância da educação, a crítica se exime de um possível papel formativo, com avaliações superficiais de livros, que podem ser transferidas ao leitor. Assim, um discurso pautado pela junção de literatura e educação revela, nas entrelinhas, uma oposição entre os termos, em que se opta pela literatura sem reconhecer que ela própria fica fragilizada sem a existência de um público leitor mais amplo.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/9864910.11606/va.v0i28.98649Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 89-103Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 89-1032317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649/107109https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649/196506Copyright (c) 2015 Patricia Trindade Nakagomehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakagome, Patricia Trindade2023-06-26T13:40:58Zoai:revistas.usp.br:article/98649Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:40:58Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literatura e/ou educação
Literature and/or education
title Literatura e/ou educação
spellingShingle Literatura e/ou educação
Nakagome, Patricia Trindade
reader
experience
education
literature teaching
literary Criticism
leitor
experiência
educação
ensino de literatura
crítica literária
title_short Literatura e/ou educação
title_full Literatura e/ou educação
title_fullStr Literatura e/ou educação
title_full_unstemmed Literatura e/ou educação
title_sort Literatura e/ou educação
author Nakagome, Patricia Trindade
author_facet Nakagome, Patricia Trindade
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakagome, Patricia Trindade
dc.subject.por.fl_str_mv reader
experience
education
literature teaching
literary Criticism
leitor
experiência
educação
ensino de literatura
crítica literária
topic reader
experience
education
literature teaching
literary Criticism
leitor
experiência
educação
ensino de literatura
crítica literária
description In an article by Milton Hatoum (2013) it is possible to see that literary criticism sometimes denies the experience of readers who are interested in cultural industry works. It may result problematic in educational field. Despite the reinforcement of the importance of education, literary critics avoid a possible formation role, writing superficial reviews of books, which can be transferred to the reader of those books. Therefore, the junction of literature and education reveals indeed an opposition between the terms. Literature is chosen without considering that it is weakened when there is no wilder reading public.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649
10.11606/va.v0i28.98649
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649
identifier_str_mv 10.11606/va.v0i28.98649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649/107109
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98649/196506
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Patricia Trindade Nakagome
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Patricia Trindade Nakagome
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 16 n. 2 (2015): Literatura e educação; 89-103
Via Atlântica; Vol. 16 No. 2 (2015): Literatura e educação; 89-103
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222041113100288