Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria da Graça da
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: Ruffino, Márcia Caron
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391
Resumo: The purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks.
id USP-38_e03790f9864ff18b0b2494ad2fb11d8b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/1391
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perceptionComportamento docente no ensino de graduação em enfermagem: a percepção dos alunosComportamiento docente en la enseñanza del pre-grado de enfermería: la percepción de los alumnosabordagens de ensinocomportamento docenteensino de graduaçãoteorías de enseñanzacomportamiento docenteenseñanza de enfermeríateaching frameworkseducational behaviorundergraduate teachingThe purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks.Este trabalho é um estudo tipo levantamento tendo como objetivos: identificar os comportamentos docentes predominantes no ensino de graduação em enfermagem, de acordo com a percepção dos alunos, agrupando-os em tipos de professor e relacionando-os com as abordagens de ensino. Os dados foram obtidos através de formulário, aplicado a 52 sujeitos, alunos do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Considerando os resultados obtidos em ambas as séries, pode-se dizer que há pluralidade de comportamentos docentes, predominando professores preocupados com conteúdos, métodos e técnicas, com características das concepções tradicional, comportamental e cognitivista.Este trabajo es un estudio tipo levantamiento, teniendo como objetivos: identificar los comportamientos docentes predominantes en la enseñanza del pre-grado de enfermería, de acuerdo con la percepción de los alumnos, agrupándolos en tipos de profesor y relacionándolos con los abordajes de enseñanza. Los datos fueron obtenidos a través de un formulario, aplicado a 52 sujeitos, alumnos del curso de pre-grado en enfermería de la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul. Considerando los resultados obtenidos en ambas series, se puede decir que hay una pluralidad de comportamientos docentes, predominando profesores preocupados con contenidos, métodos y técnicas, con características de las concepciones tradicional, comportamental y cognitiva.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1999-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/139110.1590/S0104-11691999000400007Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 7 n. 4 (1999); 45-55Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 Núm. 4 (1999); 45-55Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 No. 4 (1999); 45-551518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391/1422Silva, Maria da Graça daRuffino, Márcia Caroninfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T13:13:01Zoai:revistas.usp.br:article/1391Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T13:13:01Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
Comportamento docente no ensino de graduação em enfermagem: a percepção dos alunos
Comportamiento docente en la enseñanza del pre-grado de enfermería: la percepción de los alumnos
title Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
spellingShingle Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
Silva, Maria da Graça da
abordagens de ensino
comportamento docente
ensino de graduação
teorías de enseñanza
comportamiento docente
enseñanza de enfermería
teaching frameworks
educational behavior
undergraduate teaching
title_short Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
title_full Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
title_fullStr Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
title_full_unstemmed Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
title_sort Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
author Silva, Maria da Graça da
author_facet Silva, Maria da Graça da
Ruffino, Márcia Caron
author_role author
author2 Ruffino, Márcia Caron
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria da Graça da
Ruffino, Márcia Caron
dc.subject.por.fl_str_mv abordagens de ensino
comportamento docente
ensino de graduação
teorías de enseñanza
comportamiento docente
enseñanza de enfermería
teaching frameworks
educational behavior
undergraduate teaching
topic abordagens de ensino
comportamento docente
ensino de graduação
teorías de enseñanza
comportamiento docente
enseñanza de enfermería
teaching frameworks
educational behavior
undergraduate teaching
description The purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391
10.1590/S0104-11691999000400007
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11691999000400007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391/1422
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 7 n. 4 (1999); 45-55
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 Núm. 4 (1999); 45-55
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 No. 4 (1999); 45-55
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222836822900736