Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391 |
Resumo: | The purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks. |
id |
USP-38_e03790f9864ff18b0b2494ad2fb11d8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/1391 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perceptionComportamento docente no ensino de graduação em enfermagem: a percepção dos alunosComportamiento docente en la enseñanza del pre-grado de enfermería: la percepción de los alumnosabordagens de ensinocomportamento docenteensino de graduaçãoteorías de enseñanzacomportamiento docenteenseñanza de enfermeríateaching frameworkseducational behaviorundergraduate teachingThe purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks.Este trabalho é um estudo tipo levantamento tendo como objetivos: identificar os comportamentos docentes predominantes no ensino de graduação em enfermagem, de acordo com a percepção dos alunos, agrupando-os em tipos de professor e relacionando-os com as abordagens de ensino. Os dados foram obtidos através de formulário, aplicado a 52 sujeitos, alunos do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Considerando os resultados obtidos em ambas as séries, pode-se dizer que há pluralidade de comportamentos docentes, predominando professores preocupados com conteúdos, métodos e técnicas, com características das concepções tradicional, comportamental e cognitivista.Este trabajo es un estudio tipo levantamiento, teniendo como objetivos: identificar los comportamientos docentes predominantes en la enseñanza del pre-grado de enfermería, de acuerdo con la percepción de los alumnos, agrupándolos en tipos de profesor y relacionándolos con los abordajes de enseñanza. Los datos fueron obtenidos a través de un formulario, aplicado a 52 sujeitos, alumnos del curso de pre-grado en enfermería de la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul. Considerando los resultados obtenidos en ambas series, se puede decir que hay una pluralidad de comportamientos docentes, predominando profesores preocupados con contenidos, métodos y técnicas, con características de las concepciones tradicional, comportamental y cognitiva.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1999-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/139110.1590/S0104-11691999000400007Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 7 n. 4 (1999); 45-55Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 Núm. 4 (1999); 45-55Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 No. 4 (1999); 45-551518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391/1422Silva, Maria da Graça daRuffino, Márcia Caroninfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T13:13:01Zoai:revistas.usp.br:article/1391Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T13:13:01Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception Comportamento docente no ensino de graduação em enfermagem: a percepção dos alunos Comportamiento docente en la enseñanza del pre-grado de enfermería: la percepción de los alumnos |
title |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
spellingShingle |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception Silva, Maria da Graça da abordagens de ensino comportamento docente ensino de graduação teorías de enseñanza comportamiento docente enseñanza de enfermería teaching frameworks educational behavior undergraduate teaching |
title_short |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
title_full |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
title_fullStr |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
title_full_unstemmed |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
title_sort |
Faculty's behavior in undergraduate nursing teaching: the students' perception |
author |
Silva, Maria da Graça da |
author_facet |
Silva, Maria da Graça da Ruffino, Márcia Caron |
author_role |
author |
author2 |
Ruffino, Márcia Caron |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça da Ruffino, Márcia Caron |
dc.subject.por.fl_str_mv |
abordagens de ensino comportamento docente ensino de graduação teorías de enseñanza comportamiento docente enseñanza de enfermería teaching frameworks educational behavior undergraduate teaching |
topic |
abordagens de ensino comportamento docente ensino de graduação teorías de enseñanza comportamiento docente enseñanza de enfermería teaching frameworks educational behavior undergraduate teaching |
description |
The purposes of the present study are: to identify faculty's predominant behaviors in undergraduate nursing teaching, according to the students' perception and to classify them in different groups of faculty, relating them to the teaching framework. Data were obtained through questionnaires, applied to fifty-two students from the Federal University of Mato Grosso do Sul. Considering the results obtained from both periods, we can conclude that there is a certain plurality in the faculty behaviors, with a predominance of teachers concerned about contents, methods and techniques, with characteristics of the traditional, behaviorist and cognitive frameworks. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391 10.1590/S0104-11691999000400007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11691999000400007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1391/1422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 7 n. 4 (1999); 45-55 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 Núm. 4 (1999); 45-55 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 7 No. 4 (1999); 45-55 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222836822900736 |