Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tempo Social (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/222323 |
Resumo: | Following the end of the authoritarian regime and the increase in elementary and secondaryeducation in the 1990s, there was a rise in demands for broader access to higher education and for public universities to become more inclusive to historically underrepresented groups. This article explores how USP responded to them by discussing the expansion of recruitment and the adoption of affirmative actions and retention policies. Furthermore, we examine the changes in the composition of the student body. Our analysis highlights the gains, contradictions, and asymmetries that have emerged during this university’s recent democratization process. |
id |
USP-41_42e94a34b2ae0eacb58b59a43e924703 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/222323 |
network_acronym_str |
USP-41 |
network_name_str |
Tempo Social (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020Métamorphoses d'une université: les étudiants de l'USP entre 2000 et 2020Metamorfosis de una universidad: los estudiantes de la USP entre 2000 y 2020Metamorphoses of a university: USP students between 2000 and 2020Educational inequalitiesPublic higher educationDemocratization of higher educationAffirmative actionsUniversity of São Paulodesigualdades educativasenseñanza superiordemocratización de la enseñanza superioracción afirmativaUniversidad de São Pauloinégalités éducativesenseignement supérieurdémocratisation de l'enseignement supérieurdiscrimination positiveUniversité de São PauloDesigualdades educacionaisEnsino superior públicoDemocratização do ensino superiorAções afirmativasUniversidade de São PauloFollowing the end of the authoritarian regime and the increase in elementary and secondaryeducation in the 1990s, there was a rise in demands for broader access to higher education and for public universities to become more inclusive to historically underrepresented groups. This article explores how USP responded to them by discussing the expansion of recruitment and the adoption of affirmative actions and retention policies. Furthermore, we examine the changes in the composition of the student body. Our analysis highlights the gains, contradictions, and asymmetries that have emerged during this university’s recent democratization process.Com o final do regime autoritário e a expansão do ensino fundamental e médio nos anos 1990, cresceram as demandas por maior acesso ao ensino superior e por maior abertura das universidades públicas aos grupos historicamente menos representados. O artigo explora a forma como a USP respondeu a essas demandas, discutindo a expansão de vagas, a adoção de ações afirmativas e de políticas de permanência. Em seguida, examinamos as mudanças na composição do corpo estudantil. Ao descrever essas transformações, nossa análise documenta os ganhos, as contradições e as assimetrias do processo recente de democratização dessa universidade.Avec la fin du régime autoritaire et l'expansion de l'enseignement primaire et secondaire dans les années 1990, les demandes se sont multipliées pour un meilleur accès à l'enseignement supérieur et pour que les universités publiques soient plus ouvertes aux groupes historiquement sous-représentés. L'article explore la manière dont l'USP a répondu à ces demandes, en discutant de l'expansion des places, de l'adoption de la discrimination positive et des politiques de rétention. Nous examinons ensuite les changements intervenus dans la composition du corps étudiant. En décrivant ces transformations, notre analyse documente les gains, les contradictions et les asymétries du récent processus de démocratisation de cette université.Con el fin del régimen autoritario y la expansión de la enseñanza primaria y secundaria en la década de 1990, crecieron las demandas de un mayor acceso a la enseñanza superior y de que las universidades públicas se abrieran más a los grupos históricamente infrarrepresentados. El artículo explora cómo respondió la USP a estas demandas, analizando la ampliación de plazas, la adopción de medidas de discriminación positiva y las políticas de retención. A continuación, examinamos los cambios en la composición del alumnado. Al describir estas transformaciones, nuestro análisis documenta los logros, las contradicciones y las asimetrías del reciente proceso de democratización de esta universidad.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/22232310.11606/0103-2070.ts.2024.222323Tempo Social; Vol. 36 No. 1 (2024); 45-71Tempo Social; v. 36 n. 1 (2024); 45-71Tempo Social; Vol. 36 Núm. 1 (2024); 45-711809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/222323/204687Copyright (c) 2024 Ana Maria F. Almeida, Graziela Serroni Perosa, Guilherme Lamana, Rafael Maiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Ana Maria F.Serroni Perosa, GrazielaLamana, Guilherme Maia, Rafael2024-05-16T11:49:19Zoai:revistas.usp.br:article/222323Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2024-05-16T11:49:19Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 Métamorphoses d'une université: les étudiants de l'USP entre 2000 et 2020 Metamorfosis de una universidad: los estudiantes de la USP entre 2000 y 2020 Metamorphoses of a university: USP students between 2000 and 2020 |
title |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
spellingShingle |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 Almeida, Ana Maria F. Educational inequalities Public higher education Democratization of higher education Affirmative actions University of São Paulo desigualdades educativas enseñanza superior democratización de la enseñanza superior acción afirmativa Universidad de São Paulo inégalités éducatives enseignement supérieur démocratisation de l'enseignement supérieur discrimination positive Université de São Paulo Desigualdades educacionais Ensino superior público Democratização do ensino superior Ações afirmativas Universidade de São Paulo |
title_short |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
title_full |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
title_fullStr |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
title_full_unstemmed |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
title_sort |
Metamorfoses de uma universidade: os estudantes da USP entre 2000 e 2020 |
author |
Almeida, Ana Maria F. |
author_facet |
Almeida, Ana Maria F. Serroni Perosa, Graziela Lamana, Guilherme Maia, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Serroni Perosa, Graziela Lamana, Guilherme Maia, Rafael |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Ana Maria F. Serroni Perosa, Graziela Lamana, Guilherme Maia, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational inequalities Public higher education Democratization of higher education Affirmative actions University of São Paulo desigualdades educativas enseñanza superior democratización de la enseñanza superior acción afirmativa Universidad de São Paulo inégalités éducatives enseignement supérieur démocratisation de l'enseignement supérieur discrimination positive Université de São Paulo Desigualdades educacionais Ensino superior público Democratização do ensino superior Ações afirmativas Universidade de São Paulo |
topic |
Educational inequalities Public higher education Democratization of higher education Affirmative actions University of São Paulo desigualdades educativas enseñanza superior democratización de la enseñanza superior acción afirmativa Universidad de São Paulo inégalités éducatives enseignement supérieur démocratisation de l'enseignement supérieur discrimination positive Université de São Paulo Desigualdades educacionais Ensino superior público Democratização do ensino superior Ações afirmativas Universidade de São Paulo |
description |
Following the end of the authoritarian regime and the increase in elementary and secondaryeducation in the 1990s, there was a rise in demands for broader access to higher education and for public universities to become more inclusive to historically underrepresented groups. This article explores how USP responded to them by discussing the expansion of recruitment and the adoption of affirmative actions and retention policies. Furthermore, we examine the changes in the composition of the student body. Our analysis highlights the gains, contradictions, and asymmetries that have emerged during this university’s recent democratization process. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/222323 10.11606/0103-2070.ts.2024.222323 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/222323 |
identifier_str_mv |
10.11606/0103-2070.ts.2024.222323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/222323/204687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Maria F. Almeida, Graziela Serroni Perosa, Guilherme Lamana, Rafael Maia https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Maria F. Almeida, Graziela Serroni Perosa, Guilherme Lamana, Rafael Maia https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tempo Social; Vol. 36 No. 1 (2024); 45-71 Tempo Social; v. 36 n. 1 (2024); 45-71 Tempo Social; Vol. 36 Núm. 1 (2024); 45-71 1809-4554 0103-2070 reponame:Tempo Social (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Tempo Social (Online) |
collection |
Tempo Social (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
temposoc@edu.usp.br |
_version_ |
1800221917844602880 |